روش تهیه گبوله ترکی | دستور تهیه دسر گبوله

صبحانه امروز: گبوله ترکی، فرنی خوشمزه با ترکیب گردو و شیره انگور ! + طرز تهیه

گبوله یکی از دسر های ترکی با طعمی آشناست در این مطلب طرز تهیه این دسر خوشمزه رو قرار دادیم.
صبحانه امروز: گبوله ترکی، فرنی خوشمزه با ترکیب گردو و شیره انگور ! + طرز تهیه

اگر به دنبال یک دسر خاص و خارجی هستید که طعمی آشنا و هم پسند داشته باشد دسر گبوله ترکی را به شما پیشنهاد میدهیم. دسر گبوله یکی از انواع دسرها ایرانی و ترکی می باشد که بسیار خوشمزه و محبوب است و به دلیل بافتی که دارد در خانواده حلواها و فرنی ها قرار می گیرد این دسر در کازرون و ترکیه تهیه می شود با این تفاوت که در کازرون از بابونه و زردچوبه استفاده می شود و در ترکیه از شیره انگور ولی هر دو خوشمزه می باشد. اگر دوست دارید دسر گبوله رژیمی باشد شکر را حذف و یا از شیره یا عسل استفاده کنید.از این دسر میتوانید به عنوان یک صبحانه مقوی نیز استفاده کنید.

بیشتربخوانید: فرنی زعفرانی؛ مخصوص عاشقان طعم بستنی سنتی!

مواد لازم برای تهیه گبوله ترکی

آرد ۴ ق غذا

خوری کره ۲ ق غذا خوری

شکر ۱ پیمانه

شیر ۴ پیمانه

شیره انگور به مقدار لازم

گردو خرد شده به مقدار لازم

 

طرز تهیه گبوله ترکی

1مرحله اول: تفت دادن آرد

ابتدا آرد را به همراه کره داخل تابه بریزید و خوب با کره تفت دهید تا بوی خامی آرد گرفته شود ولی آرد نباید خیلی تغییر رنگ دهد پس حرارت را روی متوسط تنظیم کنید برای حداقل ۵ دقیقه این کار را انجام دهید.

2مرحله دوم: افزودن شکر و شیر

در ادامه شکر را اضافه کنید و مجدد کمی تفت دهید تا کم کم شکر ذوب شود حالا باید شیر را اضافه کنید از قبل شیر را در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شود سپس به تدریج به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یکدست شود.

3مرحله سوم: تهیه دسر گبوله

نباید آرد داخل دسر گلوله شود اگر این اتفاق افتاد سریع گوشت کوب برقی بزنید تا باز شود یا با همزن برقی بزنید تا یکدست شود حالا بگذارید تا کمی پخته شود و قوام پیدا کند تا مانند فرنی باشد.

4مرحله چهارم: تهیه دسر گبوله ترکی

وقتی دسر قوام پیدا کرد همان طور که داغ است داخل لیوان های سرو بریزید و روی آن ۱ تا ۲ ق غذا خوری شیره انگور بریزید و کمی هم بزنید تا حالت ابر و بادی پیدا کند سپس روی دسر گردو قرار داده و داخل یخچال قرار دهید تا خنک شود و کمی خودش را بگیرد سپس سرو کنید.

فوت و فن های دستور تهیه دسر گبوله ترکی

  1.  می توانید این دسر را همان طور که داغ است میل کنید ولی خنک شده این دسر بسیار خوشمزه می باشد.
  2. می توانید شکر را تا ۱/۲ پیمانه بریزید تا کم شیرین تر باشد و مقدار شیره را بیشتر کنید.
  3. در ورژن کازرونی این دسر از ۲ ق غذا خوری گل بابونه و ۱/۲ ق چای خوری زردچوبه استفاده می شود و مانند مراحل فوق عمل می کنید و شیره انگور حذف می شود و در واقع بافتی شبیه حلوا دارد رسپی کارزونی که به دلخواه می توانید از هر کدام روش که دوست دارید برای تهیه دسر گبوله استفاده کنید.
  4. بجای شکر سفید از شکر قهوه ای می توانید استفاده کنید.

منبع: پارسی دی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3keavx

اخبار داغ