شست و شوی لباس | زمان مناسب شستن لباس | شستن شلوار جین

هر لباس رو بعد از چند بار استفاده بشورم؟

اینکه بدونیم هر لباس هر چند وقت باید بشوریم، باعث میشه که به سالم و با کیفیت موندن لباس ها و همچنین تمیزی لباس کمک زیادی کنه! پس بیاین تا شما رو با زمان شست و شوی لباس ها آشنا کنیم!
هر لباس رو بعد از چند بار استفاده بشورم؟

تا حالا براتون سوال پیش اومده که شست و شوی لباس ها باید هر چند وقت یک بار باشه؟ باید بدونید که اگر زمان درست شست و شوی لباس ها رو ندونید ممکنه بعد مدتی کیفیتشون رو از دست بدن. برای همین باید بدونید که شست و شوی لباس ها هر چند وقت یکبار باید باشه!

زمان درست شستشوی هر لباس

  • لباس‌های سفید و ابریشمی

لباس‌های سفید خیلی راحت کثیف می‌شوند و این کثیفی را نشان می‌دهند. از طرف دیگر لباس‌های سفید چون بدون رنگ هستند امکان شستن مکرر و استفاده از مواد شوینده قوی روی آن‌ها وجود دارد. لباس‌های ابریشمی نیز این قابلیت را دارند که مکررا شسته شوند به همین دلیل توصیه می‌شود لباس‌های سفید و هر لباسی را که الیاف ابریشمی در خود دارد پس از هر بار پوشیدن بشویید.

  • لباس زیر بالاتنه

بعد از هر ۳ تا ۴ بار پوشیدن.

یادتان باشد که هر کدام از این لباس‌ها بعد از یک بار پوشش باید به مدت ۲۴ ساعت تنتان نروند تا خاصیت ارتجاعی بافت خود را حفظ کنند. برای اینکه از چند تا لباس زیر بیشتر و از بقیه کمتر استفاده نکنید یا لباس‌های مورد علاقه‌تان زود شل و خراب نشوند، می‌توانید در کمد یا کشوی‌تان آنها را روی یک خط بچینید سپس صبح که خواستید لباس را بپوشید اولی را بردارید و شب آن را ته خط قرار دهید. به این ترتیب از همه لباس‌های‌تان به یک اندازه استفاده کرده‌اید.

- استثنا: اگر خیلی عرق می‌کنید لباس زیرتان را بعد از هر بار استفاده با شامپوی بچه بشویید. عرق خاصیت ارتجاعی بافت لباس زیر را از بین می‌برد پس تمیز نگه داشتن آن عمر مفیدش را افزایش می‌دهد.

  • شلوار جین

 بعد از ۴ تا ۵ بار پوشیدن.

جنس جین چرک و کثیفی را اصلا نشان نمی‌دهد البته این ویژگی خوبی‌ است زیرا شستن مداوم جین، ظاهری رنگ و رو رفته و ساییده به آن می‌دهد. برای شستن جین از آب سرد استفاده کنید و اگر می‌خواهید رنگش ثابت بماند آن را در خشک‌کن نیندازید.

- استثنا: اگر به نظر می‌رسد شلوارتان حالت پاهایتان را به خود گرفته و کمی گشاد شده آن را با فواصل کمتری بشویید. همچنین اگر جین لوله تفنگی دارید برای اینکه تنگی آن در قسمت زانو از بین نرود بعد از هر بار پوشیدن آن را بشویید.

  • شلوار پارچه‌ای

بعد از ۴ تا ۵ بار پوشیدن.

اگر این شلوار را همراه کت یا مانتویی خریده‌اید بهتر است برای اینکه خطوط و آهار خود را حفظ کند آن دو را با هم به خشکشویی بدهید تا بعد از مدتی دو رنگ نشوند.

- استثنا: اگر این شلوار جزو لباس‌های رسمی‌تان نیست یا در خانه، برای خرید رفتن یا پیاده‌روی آن را می‌پوشید می‌توانید خودتان در خانه با فواصل بیشتری آن را بشویید.

  • ژاکت و کت

بعد از ۵ تا ۶ بار پوشیدن.

کت‌ یا ژاکت معمولا روی بلوز، تی‌شرت یا شومیز پوشیده می‌شوند بنابراین زیاد با بدن در تماس نیستند تا چرک شوند یا بوی عرق بگیرند. اما یادتان باشد که ژاکت بوی محیط را راحت به خود جذب می‌کند. مثال ( بوی غذا، سیگار یا عطر). بنابراین بعد از هر بار پوشیدن و قبل از آویزان کردن در کمد، کت یا ژاکت‌تان را روی بند رخت یا کنار پنجره باز بگذارید تا بویش برود.

- استثنا: قبل از برگرداندن کت یا ژاکت به کمد سر آستین‌ها، روی سینه، یقه و کمر لباستان را نگاهی بیندازید. اگر کثیف شده بود حتما آن را بشویید.

  • لباس خواب

بعد از ۳، ۴ بار پوشیدن.

متاسفانه بیشتر مردم نمی‌دانند که شب‌ها چقدر عرق می‌کنند و چقدر بافت مرده از پوست‌شان می‌ریزد بنابراین لباس خوابتان را نسبت به ملحفه‌ها در فواصل کوتاه‌تری بشویید.

- استثنا: اگر عادت دارید قبل از خواب دوش بگیرید، می‌توانید بعد از هر بار شست‌وشو لباس خواب‌تان را یکی، دو بار بیشتر بپوشید.

  • دامن

 بعد از ۴، ۵ بار پوشیدن.

شاید با خودتان فکر کنید که دامن مانند آستین یا یقه لباس نیست که تند تند کثیف شود پس می‌توان آن را به مراتب بیشتر پوشید. اگر واقعا دامنتان را تمیز نگه می‌دارید حرفتان قبول است. در این صورت تنها قبل از پوشیدن باید آن را اتو بزنید.

- استتثا: اگر دامنتان تنگ نیست می‌توانید با فواصل طولانی‌تری آن را بشویید.

  • مایو

بعد از هر بار پوشیدن.

حتی اگر تنها یک شیرجه زده‌اید باید حتما مایویتان را بشویید.‌ کلر و نمک بافت مایو را می‌خورند و باعث کش آمدن آن می‌شوند؛ مایو مانند لباس زیر کاملا به بدن می‌چسبد و بوی آن را به خود جذب می‌کند. بعد از شنا مایوی‌تان را با دست و با استفاده از شوینده ملایم و آب سرد بشویید و در هوای آزاد پهن کنید.

  • تاپ و بلوز

بعد از ۱ تا ۳ بار پوشیدن.

▪ روش‌های نگهداری: تنها یک بار دئودورانت زیر بغل‌تان بزنید زیرا تجمع بیش از حد این مواد لباس را لک می‌کند. قبل از برگرداندن لباس به کمد آن را به دقت بازبینی کنید و اگر لکه‌ای روی آن است ابتدا لکه‌گیری کنید و در نهایت اتو بزنید.

- استثنا: لباس‌های سفید یا حریر را باید بعد از هربار پوشیدن بشویید و اگر لباستان مجلسی است باید آن را به خشکشویی محل بسپارید. یادتان باشد اگر لباس لک شده، حتما ظرف ۲۴ ساعت آن را تمیز کنید زیرا لک آن به مرور زمان تثبیت خواهد شد.

  • تی‌شرت و زیرپوش

بعد از هر بار پوشیدن.

این لباس‌ها هم مانند لباس زیر هستند و در تماس نزدیک با بدن‌اند در نتیجه چربی و بوی بدن را به راحتی جذب می‌‌کنند.‌ بهتر است آنها را با آب داغ بشویید.

  • مانتو

مانتو و  مانتو کتی  و لباس‌هایی که در لایه دوم پوشش شما قرار می‌گیرند باید پس از هر ۵ تا ۶ بار پوشیده شدن، شسته شوند. پس از این به بعد به خاطر داشته باشید که مانتوی اداره و محیط کار شما پس از یک هفته پوشیده شدن مداوم، هر آخر هفته باید شسته شود.

  • کت جیر و چرم

کت‌های حیر و چرم که معمولا در فصل پاییز و بهار مورد استفاده قرار می‌گیرند به سادگی کثیف نمی‌شوند و در نتیجه نیاز چندان هم به شستشو ندارند. شما می‌توانید هر سال یک بار بسته به روشی که در برچسب مراقبتی این لباس‌ها ذکر شده آن‌ها را بشویید.

  • بلوز و لباس مجلسی

لباس‌های مجلسی لباس‌هایی نیستند که مکرر مورد استفاده قرار بگیرند و به همین دلیل هر بار که آن‌ها را می‌پوشید باید تمیز شوند و در محل مناسب خود قرار بگیرند. البته بیشتر لباس‌های رسمی و مجلسی نیاز به خشکشویی دارند و نباید در منزل شسته شوند.

منبع: خبرگزاری آنا




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4v96p3

اخبار داغ