طرز تهیه چکدرمه | مواد لازم چکدرمه | درست کردن چکدرمه

چکدرمه؛ لذیذ ترین غذای شمالی مناسب سحری! + دستور تهیه

چکدرمه یکی از انواع غذاهای خوشمزه و محبوب است که با مواد متنوعی درست می شود، با طرز تهیه آن همراه ما باشید.
چکدرمه؛ لذیذ ترین غذای شمالی مناسب سحری! + دستور تهیه

چکدرمه شاید از نظر ظاهری و مواد اولیه شباهت های زیادی با استانبولی پلو داشته باشد. اما این کجا و آن کجا! چکدرمه یکی از غذاهای بومی و محلی استان گلستان، بندر ترکمن و آق قلا است که با صرف وقت و سلیقه می توانید آن را درست کنید. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با طرز تهیه چکدرمه آشنا می کنیم!

مواد لازم برای تهیه چکدرمه برای ۴ نفر

  • پیاز: ۲ عدد متوسط
  • گوشت گوسفندی: 300 گرم
  • برنج: ۳ پیمانه
  • رب گوجه فرنگی: ۳ قاشق غذاخوری
  • دارچین: به میزان لازم
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
  • زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

بیشتر بخوانید: شکر پلو؛ غذای محلی و فوق العاده خوشمزه شیراز!

مراحل طرز تهیه چکدرمه

مرحله اول

همان طور که می دانید پیازداغ، پای ثابت در تهیه بسیاری از پلوهای مخلوط است. چکدرمه ترکمنی نیز از این قاعده مستثنی نست. ابتدا پیازها را پوست گرفته و خوب بشویید. حالا آن ها را بر روی تخته برش به شکل نگینی خرد کنید.

مرحله دوم

در این مرحله پیازها را در کمی روغن تفت دهید تا سبک و شیشه ای شوند. هنگام تفت دادن پیاز می توانید به آن کمی زرچوبه نیز اضافه کنید. برای اینکه زمان پخت گوشت طولانی تر نشود بهتر است در مراحل اولیه نمک اضافه نکنید.

بیشتر بخوانید: گشنیز پلو؛ غذای مکزیکی مفید و فوق العاده خوشمزه! + طرز تهیه

مرحله سوم

هنگام خرید گوشت گوسفندی بهتر است به سراغ ماهیچه ی گردن بروید. ماهیچه و گردن برای چکدرمه بسیار مناسب است. گوشت را چند دقیقه ای در فریزر قرار دهید تا کمی سفت شود و بتوانید ان را به انداه های یکسان برش دهید.

مرحله چهارم

گوشت را درون پیاز سرخ شده بریزید و آن را حسابی تفت داده و سرخ کنید. بعد از سرخ شدن گوشت، رب گوجه فرنگی را به ظرف اضافه کنید. حتما رب گوجه را در روغن سرخ کنید تا بوی خامی آن گرفته شود. باید کمی اجازه دهید تا رب رنگ باز کند.

مرحله پنجم

حالا کمی آب جوش به آن اضافه کرده و در ظرف را بگذارید. اجازه دهید تا گوشت به مدت سه ساعت بپزد. در انتهای پخت گوشت می توانید به آن نمک و فلفل اضافه کنید. اضافه کردن دارچین به گوشت به ان رنگ و لعابی مجلسی می دهد.

مرحله ششم

بعد از اینکه گوشت حسابی پخت و به خوبی نرم شد زیر آن را خاموش کنید. یک نکته طلایی این است که نباید آب گوشت به طور کامل کشیده شود، به این دلیل که ما برای پختن برنج به این آب گوشت نیاز داریم.

مرحله هفتم

برای پخت غذاهای محلی ایرانی به ویژه خوراک های مجلسی باید حتما برنج را از چند ساعت قبل در آب و نمک بخیسانیم ( این زمان بستگی به تازگی برنج دارد ). آب برنج را خالی کرده و آب گوشت را به برنج های خام اضافه کنید.

مرحله هشتم

درست همانند درست کردن پلوی کته، باید آب گوشت تا یه بند انگشت روی برنج را بگیرد. اگر آب گوشت زیادتر باشد برنج شما شفته می شود. بعد از اضافه کردن آب گوشت باید اجازه دهید تا برنج به شکل کته دم بکشد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پلو یونانی خوشمزه و لذیذ

مرحله نهم

بعد از دم کشیدن برنج، آن را درون دیس کشیده و تکه های گوشت را نیز بر روی آن بگذارید.برخی ترجیح می دهند تا گوشت را داخل برنج بگذارند تا با ان دم بکشد. اگر می خواهید عطر و طعم گوشت بیشتر باشد آن را با برنج مخلوط نکنید.

مرحله دهم

در دستور کهن این غذا خبری از دارچین نبوده است. اگر دارچین با ذائقه شما سازگار است باید بدانید که به خوبی با این غذا همخوانی دارد و می تواند معجزه کند. این غذای سنتی عطر و طعم بی نظیری دارد که هرگز از خاطرتان نخواهد رفت. نوش جان!

منبع: نکته چی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/27jd62

اخبار داغ