خواص بابونه | بابونه برای پوست | بابونه برای درمان لک

رفع مشکلات پوستی، با این گیاه دارویی؛ از جای لک تا چین و چروک!

گیاه بابونه یکی از انواع گیاهانی است که دارای فواید بسیاری برای پوست می باشد. با خواص بابونه همراه ما باشید!
رفع مشکلات پوستی، با این گیاه دارویی؛ از جای لک تا چین و چروک!

اگر شما هم از طرفداران استفاده از گیاهان دارویی هستید احتمالا در مورد خواص بابونه برای سلامت پوست و بدن چیزهایی شنیده‌ اید! بابونه نه تنها خاصیت دارویی دارد، بلکه در زیبایی پوست و مو نیز مؤثر است. خواص بابونه برای سلامت پوست آنقدر زیاد است که بعد از خواندن این مطلب متعجب می شوید، در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با خواص بابونه برای پوست آشنا می کنیم!

1- تاثیر بابونه در درمان و بهبود زخم

عصاره‌های استخراج شده از بابونه دارای خواص ضدمیکروبی برای محافظت در برابر انواع خاصی از باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها هستند. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ بر روی موش‌ها صورت گرفت مشخص شد پماد با عصاره‌ی بابونه در مقایسه با پماد تتراسایکلین و دارونما به طور قابل‌توجهی باعث بهبود و فعالیت ضدباکتریایی زخم‌های عفونی شده است.

کمیسیون E آلمان که از گروهی از دانشمندان، پزشکان، فارماکولوژیست‌ها و سم‌شناسان تشکیل شده و وظیفه‌ی بررسی ایمنی داروها در آلمان را به عهده دارد استفاده از بابونه برای درمان بیماری‌های پوستی باکتریایی را تایید کرده است.

2- خواص روغن بابونه برای لک صورت

برای تاثیرگذاری بیشتر بابونه بهتر است قبل از استفاده از روغن و یا ماسک بابونه برای لک صورت، صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید. سپس از بخور بابونه برای لک صورت استفاده نمایید.بخور بابونه با افزایش میزان گردش خون و گرمای پوست منجر به جذب بیشتر محصولات پوستی می شود. کسانی که از بخور بابونه برای لک صورت استفاده می کنند، بعد از مدت زمان کوتاهی با پوستی روشن و شاداب مواجه می شوند.

بسیاری از افراد از لکه های تیره روی پوست یا پرپیگمانتاسیون ناشی از آکنه، بارداری یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید رنج می برند، این امر زمانی اتفاق می افتد که پوست در نتیجه آسیب یا التهاب، ملانین زیادی تولید می کند.اغلب افراد از کرم پودر یا کرم مرطوب کننده برای پوشاندن این ناهمواری و تغییر رنگ استفاده می کنند. اما، چه می شود اگر به جای پوشاندن هیپرپیگمانتاسیون، آن را برای همیشه از بین ببرید؟

اینجاست که بابونه وارد عمل می شود. بابونه یک روشن کننده پوست است که با التیام و بازگرداندن رطوبت طبیعی پوست باعث درخشندگی و سالم شدن پوست می شود.بابونه با خاصیت قابض و روشن کنندگی خود می تواند منافذ پوست را سفت، پوست را نرم کند و رنگدانه های پوستی ناشی از اسکار آکنه و سایر مسائل را کاهش دهد. استفاده از بخور بابونه برای لک صورت و قبل از انجام روتین روزانه، اثربخشی سایر محصولات مراقبت از پوست را افزایش می دهد.

3- معجزه‌ ی بابونه برای تسکین التهابات پوستی

بابونه اغلب برای کمک به درمان التهاب پوست در اثر آفتاب سوختگی و بثورات استفاده می‌شود. کمیسیون E آلمان هم که در بخش قبل به آن اشاره کردیم استفاده از این گیاه دارویی را برای درمان التهاب پوست تایید کرده است. بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیژنین است که با مهار انتشار مواد شیمیایی التهاب‌زا، به کاهش التهاب پوست کمک می‌کند.

4- بابونه می‌ تواند سرخی و برافروختگی پوست را درمان کند

یونانیان باستان بابونه‌ی له شده را روی پوست قرمز و تحریک شده می‌گذاشتند تا قرمزی و برافروختگی آن را درمان کند. بابونه به طور عمقی اما آرام به پوست نفوذ می‌کند تا التهاب را که دلیل اصلی سرخ شدن و برافروختگی پوست است درمان کند.

5- خواص بابونه برای پوست‌ های حساس و آلرژیک

بیسوپرولول، کامازولن و آپیژنین سه ترکیبی هستند که در بابونه یافت می‌شوند و به آن فواید تسکین دهنده و شفابخشی می‌دهند که برای پوست‌های حساس بسیار عالی است. برخی تحقیقات روی حیوانات نشان می‌دهد که کرم‌های پوستی حاوی بابونه حتی ممکن است برای افرادی که دارای بیماری‌های پوستی مانند اگزما هستند، مفید باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که استفاده از روغن بابونه روی پوست موش‌ها به طور موثری علائم آلرژی را کاهش می‌دهد.

6- خواص بابونه برای هایپرپیگمانتاسیون و روشن شدن پوست

هایپرپیگمانتاسیون زمانی رخ می‌دهد که به دلیل تولید بیش از حد هورمون ملانین، برخی نواحی پوست تیره‌تر از دیگر قسمت‌های پوست می‌شوند. معمولاً این فرآیند در اثر آسیب یا التهاب پوست ایجاد می‌شود و معمولاً با آسیب آفتاب، آکنه یا تغییرات هورمونی در دوران بارداری مرتبط است. بابونه دارای خواص قابض و روشن کننده است که علاوه بر سفت کردن منافذ و نرم کردن پوست، می‌تواند در صورت استفاده منظم، جای زخم‌های آکنه و هایپرپیگمانتاسیون را محو کند.

7- تاثیر بابونه در درمان آکنه و جوش صورت

خواص ضدالتهابی، ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی که بابونه را به درمانی موثر برای قرمزی و التهاب تبدیل می‌کند، می‌تواند در درمان آکنه هم موثر باشد. بابونه به آرامی باکتری‌ها را از بین می‌برد، به محو شدن هایپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های قرمز کمک کرده و با تسریع بازسازی سلولی به پاکسازی پوست کمک می‌کند.

8- خواص ضد پیری بابونه

در نتیجه فرآیندهای متابولیک روزمره و التهاب، رادیکال‌های آزاد پدید می‌آیند و این رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن و در نتیجه ایجاد چین و چروک، خطوط ریز، هایپرپیگمانتاسیون و سایر علائم پیری می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها با این استرس اکسیداتیو مبارزه کرده و در نتیجه روند پیری پوست را کند‌تر می‌کنند.

بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی از جمله پلی فنول‌ها و فیتوکمیکال‌ها است. با استفاده از بابونه به روی پوست این آنتی‌اکسیدان‌ها از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و در نتیجه علائم پیری را کاهش می‌دهند. علاوه بر این بابونه می‌تواند با تسریع نوسازی سلول‌ها و بافت‌ها ظاهر خطوط ریز را بهبود داده و پوست را درخشنده‌تر و جوان‌تر کند.

ساخت ماسک بابونه برای پوست

ساخت ماسک بابونه برای پوست به روش ساده‌ای قابل‌انجام است.

مواد لازم:

  • 1 قاشق غذاخوری گل بابونه خشک یا 2 قاشق غذاخوری گل بابونه تازه
  • 1 قاشق چایخوری عسل طبیعی

طریقه تهیه:

آماده‌سازی گل بابونه: اگر گل بابونه خریداری کرده‌اید، از یک قاشق غذاخوری آن استفاده کنید. اگر از گل بابونه خشک استفاده می‌کنید، دو قاشق غذاخوری گل بابونه را با یک پیمانه آب جوش مخلوط کنید و به مدت 15-20 دقیقه بگذارید تا ترکیب شود.

ترکیب با عسل: به گل بابونه آماده شده، یک قاشق چایخوری عسل اضافه کنید. عسل علاوه بر خواص مرطوب‌کننده، دارای خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی است.

مخلوط‌کردن: مواد را به‌خوبی مخلوط کرده تا یک ترکیب یکنواخت تشکیل شود.

زدن بر روی پوست: پوست خود را به‌دقت تمیز کرده و سپس ماسک را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید. از نواحی دور چشم و لب خود دوری کنید.

استراحت: حدود 15-20 دقیقه اجازه دهید تا ماسک روی پوست خود جا بیفتد و مواد مؤثر شود.

شستشو: بعد از گذشت زمان موردنظر، ماسک را با آب گرم بشویید. پوست شما باید حالتی نرم و آرامش‌بخش داشته باشد.

استفاده از این ماسک به‌صورت منظم می‌تواند به آرامش و نرمی پوست کمک کند و خواص ضدباکتریایی و التهابی بابونه می‌توانند مشکلات پوستی را کاهش دهند. همچنین، اگر به هر دلیلی به بابونه حساسیت دارید، قبل از استفاده از ماسک، تست حساسیت را روی یک بخش کوچک از پوست انجام دهید.

منبع: دیجی کالا 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2oepv4

اخبار داغ