کپک زدن غذای داخل یخچال | کپک زدن مواد غذایی | کپک زدن مواد غذایی در یخچال

مواد غذایی داخل یخچال چرا کپک میزنه؟ | طول عمر انواع مواد غذایی در یخچال

براتون پیش اومده در یخچال رو باز کنید و ببینید مواد غذاییتون داخلش کپک زده؟ این کپک زدن دلایل خاصی داره که در ادامه میگیم!
کپک زدن

همه ما برای یکبار هم که شده کپک زدن مواد غذایی مانند میوه و سبزی و نان را دیده ایم. کپک زدگی معمولا در هواهای گرم و دارای رطوبت بیشتر است. اما کپک زدن مواد غذایی داخل یخچال کمی عجیب است و باعث می شود برای همه افراد سوال پیش آید که چرا مواد غذایی داخل یخچال هم دچار کپک زدگی می شوند. بنابراین اگر کنجکاو هستید دلیل کپک زدن مواد غذایی داخل یخچال را بدانید همراه ما باشید.

چرا کپک در یخچال ایجاد می شود؟

به طور معمول اگر مواد غذایی در فضای اتاق قرار بگیرند، به سرعت فاسد می شوند و شروع به کپک زدن می کنند، اما از آن جایی که دمای درون یخچال و فریزر بسیار پایین تر از دمای اتاق است، در نتیجه رشد باکتری را کنترل می کند و این اتفاق بسیار دیرتر می افتد. اما توجه داشته باشید، در صورتی که مواد غذایی را به درستی در یخچال قرار دهید و یک سری موارد را رعایت کنید، می توانید از ایجاد کپک در مواد غذایی جلوگیری کنید.

کپک ها معمولا به رنگ خاکستری، سفید و یا زرد می باشند، و یک بافت کرکی و پودری دارند.همچنین اگر ماده ی مورد نظر به صورت مایع باشد، کپک می تواند به رنگ سبز و یا سیاه رشد کند، و بافت آن به صورت لزج و فازی می باشد.

بیشتر بخوانید: اینجوری سلفون بکش روی مواد غذایی

علت کپک زدن فضای داخل یخچال چیست ؟

مهم ترین علت رشد کپک بر روی دیواره ها و فضای داخل یخچال، رطوبت بالا، و نشت آب می باشد. این مسئله می تواند بخاطر نشت لوله های انتقال آب در یخچال اتفاق بیوفتند و همین امر باعث ایجاد کپک شود. همچنین گردش هوای درون یخچال ( فن یخچال )، باز و بسته شدن های متوالی درب یخچال, نیز از جمله مواردی هستند که باعث  انتشار و تکثیر کپک ها می شوند. بنابراین با استفاده از ظروف درب دار پلاستیکی تا حد بسیار زیادی می توانید از ایجاد کپک جلوگیری کنید. در صورتی که به نظر می رسد درب یخچال شما ایراد پیدا کرده است حتما با یک تکنسین با تجربه تعمبر یخچال مشورت کنید.

چگونه مواد غذایی در یخچال کپک می زنند ؟

هنگامی که یخچال برای مدتی خاموش باشد و یا این که مثلا بیش از دو ساعت برق قطع شده باشد، و یا این که اگر یخچال به طور منظم تمیز نشود، می تواند مواد غذایی درون یخچال فاسد شوند و ایجاد کپک کنند و همچنین ممکن است که در طبقات یخچال نیز کپک ایجاد شود زیرا همانطور که می دانید، کپک عاشق فضا های گرم و مرطوب و همچنین تاریک می باشد. در نتیجه کپک مواد غذایی، بوی بدی داخل یخچال ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید: ترفندهای کاربردی تمیز کردن یخچال در 3 سوت!

طول عمر مواد غذایی در یخچال

موادی که ما در یخچال خود قرار می‌دهیم عمر مفیدی دارند که پس از گذراندن این عمر، شروع به کپک زدن می‌کنند. (طول عمر همه این مواد در صورتی که هیچ روکش و محافظی نداشته باشند، محاسبه شده است).

  • طول عمر مفید نان ۴ تا ۱۲ روز
  • طول عمر مفید شکلات ۴ تا ۷ روز
  • طول عمر مفید ذرت ۴ تا ۹ روز
  • طول عمر مفید خیارشور ۳ تا ۸ روز
  • طول عمر مفید تخم مرغ ۳ تا ۵ هفته
  • طول عمر مفید میوه جات ۳ تا ۹ روز
  • طول عمر مفید رب گوجه فرنگی ۳ تا ۷ روز
  • طول عمر مفید گوشت ۳ تا ۵ روز
  • طول عمر مفید ماست ۲ تا ۹ روز (پنیر بیشتر از ۵ روز)

بیشتر بخوانید: تمام اصول جلوگیری از کپک زدن ترشی

راه های پیشگیری از ایجاد کپک در یخچال

مهم این است که به دنبال راهکار هایی باشید که از ایجاد کپک در یخچال جلوگیری کنید.

  • رسیدگی به مواد غذایی اولین و بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد کپک در یخچال می باشد.مواد غذایی مانند نان، میوه ها و مربا ها  به سرعت دچار کپک می شوند.برای پیشگیری از ایجاد کپک در نان ها باید اجازه دهید نان ها کاملا سرد شوند، سپس آن ها را روی هم بچینید.برای نگهداری نان نیز بهتر است به جای کیسه پلاستیکی از پارچه های تمیز استفاده کنید که رطوبت نان را جذب کند
  •  
  • برای پیشگیری از ایجاد کپک در میوه ها باید در جا میوه ای یخچال خود یک عدد اسفنج که خشک باشد را بگذارید تا رطوبت میوه ها را به خودش جذب نماید.
  • راهکار دیگری نیز وجود دارد که می توانید میوه را درون یک پارچه نخی مرطوب بپیچید.
  •  
  • برای جلوگیری از کپک زدن مربا، قبل از اینکه درب آن را ببندید یک قطعه آلومینیوم را روی سر شیشه بکشید و سپس درب آن را ببندید تا هوا نتواند وارد شیشه شود.

نظافت منظم یخچال : یکی از نکات بسیار مهمی که می تواند از رشد کپک در مواد غذایی درون یخچال و داخل خود یخچال جلوگیری کند، تمیز کردن منظم یخچال و فریزر، با آب گرم می باشد.

خشک نگه داشتن فضای داخل یخچال : یکی دیگر از مواردی که باید همیشه به آن توجه داشته باشید، این است که فضای داخل یخچال باید کاملا خشک باشد.

بررسی سلامت لاستیک دور درب یخچال : همچنین توجه داشته باشید که لاستیک دور درب یخچال نیز به خوبی تمیز شود. و از سالم بودن لاستیک دور درب مطمئن شوید و در صورت خرابی، حتما آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

بررسی منظم مواد غذایی داخل یخچال : همیشه حواستان به مواد غذایی داخل یخچال و تاریخ انقضای هریک از مواد غذایی باشد.

 خشک کردن میوه و سبزیجات : حتما پس از شستن میوه و سبزیجات، ابتدا آن ها را کاملا خشک کنید، سپس داخل یک ظرف در دار ( کاملا خشک )، قرار دهید. میوه و سبزیجات اگر مرطوب باشند، مکان بسیار مناسبی برای رشد کپک ها هستند.

 هوای اضافی موجود در ظروف را خارج کنید : سعی کنید مواد غذایی را در ظروف در دار و یا کیسه های زیپ دار نگه داری کنید.

یخچال را در دمای پایین تری تنظیم کنید : پایین بودن دمای یخچال از رشد قارچ ها و کپک ها جلوگیری می کند و غذا ها را از فاسد شدن نجات می دهد.

تعمیر یخچال : خرابی یخچال می تواند باعث اختلال در عملکرد یخچال و در نتیجه افت سرما در یخچال شود.

جریان نداشتن هوا در یخچال : اگر هوای داخل یخچال به درستی گردش پیدا نکند، مثلا اگر میزان مواد غذایی درون یخچال زیاد باشد و فاصله ای بین آن ها وجود نداشته باشد، سرما به درستی به قسمت های مختلف یخچال، نمی رسد در نتیجه بخش هایی از یخچال کاملا گرم می شوند و همین امر باعث کپک زدن و خرابی مواد غذایی می شود.

 خرید محصولات تازه : برای جلوگیری از کپک مواد غذایی، لازم است تا هنگام خرید غذا، اطمینان حاصل کنیم که علائمی از کپک زدگی در غذا وجود نداشته باشد.

نکته:

  • برای جلوگیری از کپک زدن محیط داخل یخچال، می توانید داخل یک ظرف کوچک، مقداری جوش شیرین قرار دهید. جوش شیرین اثر خنثی سازی دارد و یک ماده ی مفید و کاملا بی ضرر است.
  • کپک در دمای ۴۰ درجه فارنهایت، غیر فعال می باشد، بنابراین با قرار دادن مواد غذایی حساس در فریزر و غذا هایی که احتمال فاسد شدن آن ها زیاد است، می توانید از کپک زدن آن ها جلوگیری کنید.
  • حواستان باشد که هیچ وقت غذا های کپک زده را به خورد حیوانات بی گناه ندهید، این کار علاوه بر این که می تواند باعث بیماری آن ها شود، بلکه در صورت استفاده از گوشت یا شیر آن ها نیز، این آلودگی وارد بدن خودتان می شود و باعث بیماری هایی از جمله سرطان می شوند.
  • برای تمیز کردن ظروف درون یخچال یا قفسه ها و طبقات یخچال، علاوه بر جوش شیرین، می توانید از سرکه نیز استفاده کنید.

منبع: دیبا پشتیبان ایرانیان




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2ojml3

اخبار داغ