تمیز کردن کاغذ دیواری | رفع سیاهی کاغذ دیواری | نحوه شستن کاغذ دیواری

با این ترفندها کاغذ دیواری خونه ات مثل روز اول تمیز میشه!

اگه شما هم خونه تون کاغذ دیواری داره، باید بدونین که از چه روش هایی برای تمیز کردن کاغذ دیواری استفاده کنین تا به اون آسیبی وارد نشه، همراه ما باشین!
با این ترفندها کاغذ دیواری خونه ات مثل روز اول تمیز میشه!

یکی از مواردی که می تواند زیبایی محیط خانه و کار ما را دو چندان کند، استفاده از کاغذ دیواری است. اما تمیز نگه داشتن و تمیز کردن کاغذ دیواری بر روی دیوارها مهم است و زمانی که لکه یا گرد و خاک بر روی دیوار نشست باید بدانید که روش های تمیز کردن کاغذ دیواری به چه صورت است. در ادامه این بخش از سبک زندگی روش های درست و مناسب برای تمیز کردن کاغذ دیواری را آموزش می دهیم.

نوع کاغذ دیواری رو مشخص کن!

ابتدا جنس کاغذ دیواری‌تان را مشخص کنید. تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی (نوعی پلاستیک) کار سختی نیست. بعضی‌اوقات کاغذ دیواری‌های پارچه ای با آکریل یا وینیل پوشیده شده است که به‌راحتی قابل شست‌وشو است. کاغذ دیواری کاغذیِ ساده نباید خیس شود و تا حد امکان باید فقط نقطه‌ی موردنظر را تمیز کنید.

  • برای تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی نباید از موادی که سبب ساییدگی می‌شود استفاده کنید.
  • اگر دیوارتان پوشش محافظی ندارد، آن را با اسفنج خشک تمیز کنید. اسفنج خشکی که هیچ رطوبتی ندارد، به‌تدریج آلودگی را از کاغذ دیواری پاک می‌کند.

طرز شست و شوی کاغذ دیواری

بهتر است بدانید اگر کاغذ دیواری قابل شستشو را با آب تمیز کردید، انتظار عمر بالا و کیفیت ماندگار از آن نداشته باشید، چرا که هیچ نوع کاغذ دیواری را نباید کاملا خیس کنید.

از این رو یک سطل را پر از آب گرم یا ولرم کنید و سپس مقداری مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. اسفنج را به ترکیب آب و مایع ظرفشویی آغشته کنید، آب اضافه آن را بگیرید تا مرطوب باشد. با کمک اسفنج مرطوب، کاغذ دیواری قابل شستشو را تمیز کنید. در پایان با یک دستمال نخی و خشک، کاغذ دیواری را تمیز و خشک کنید. البته مراقب باشید که کاغذ دیواری مرطوب باقی نماند.

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن کاغذ دیواری قابل شستشو، استفاده از بخارشوی است. بخارشوی ساده‌ و سریع‌ترین روش پاک کردن دیوار می‌باشد. با این حال حتما مطمئن شوید که شستن کاغذ دیواری با بخارشوی، آسیبی به آن نمی رساند.

نکات مهم در شستشوی کاغذ دیواری

  • از سیم های فلزی و حتى اسکاج‌ هاى زبر و پودر‌هاى قوى و یا حلال‌ هاى قوى مثل استون اصلا براى تمیز کردن کاغذ دیوارى استفاده نکنید چرا که‌ این‌ها به کاغذ دیوارى صدمه وارد مى کند.
  • پاک کردن لکه را تا جایی انجام دهید که آب به پشت کاغذ نفوذ نکرده و موجب بلند شدن کاغذ از روی دیوار نشود. مخصوصا در محل قرار گرفتن رول های کاغذ دیواری دقت بیشتری داشته باشید زیرا در این نقاط که محل اتصال رول ها می باشد، احتمال نفوذ آب بیشتر خواهد بود.
  • اگر بر روی کاغذ دیواری منزل شما لکه چربی ایجاد شود، فورا نسبت به تمیز کردن کاغذ دیواری اقدام نمایید. برای از بین رفتن این لکه ها ابتدا مایع پاک کننده ملایم و یکی از پودرهای جذب کننده رطوبت٬ از گچ خیاطی یک خمیر بسازید و بر روی لکه بمالید و مهلت دهید تا کاملا خشک شود سپس آن را به کمک یک برس نرم یا مسواک پاک نمایید.
  • در صورت چکیدن شمع بر روی کاغذ دیواری، ابتدا شمع را با دقت فراوان و با نوک کارد از روی دیوار بکنید و سپس با مداد پاکن بقیه آن را خوب تمیز کنید.
  • برای پاک کردن لکه های مدادرنگی، از یک پارچه آغشته به مایع پاک کننده استفاده کنید و خواهید دید که به آرامی تمیز می شود. در صورت پررنگ بودن لکه های مدادرنگی می توانید با استفاده از یک مسواک و کمی خمیر دندان آن را تمیز کنید.
  • در صورتی که بر روی کاغذ دیواری لکه جوهری ایجاد شود با استفاده از گچ خیاطی، لکه مورد نظر را جذب و سپس به کمک مسواک و یا برس پاک کنید. این کار باید در کمال دقت انجام شود و مراقب باشید تا لکه جوهر پخش نشود.
  • کاربرد کاغذ دیواری های مدرن در خانه بسیار است، نوع اکریلیک یا ونیلی که غالبا خاصیت شست و شو دارند را با استفاده از آب گرم، صابون و اسفنج نرم بشوئید و هرگز از ابزار ساینده استفاده نکنید.

نکته مهم: در صورتی که با روشهای ارائه شده اثر لکه بطور کامل پاک نشد دست از شستشوی آن بردارید چرا که سایش بیش از حد سطح کاغذ دیواری می تواند به آن آسیب رسانده اثری بدتر از لکه بر جای بگذارد.

گرد گیری کاغذ دیواری

استفاده از جاروبرقی

مؤثرترین روش برای ازبین‌بردن گرد و غبار روی دیوار استفاده از جاروبرقی است. قبل از شروع، بُرس مخصوص تمیز کردن دیوار را روی جاروبرقی نصب کنید. بسته به طول لوله‌ی جاروبرقی شاید به یک نردبان برای دسترسی به نقاط بالاتر دیوار نیاز داشته باشید. این کار از خَش افتادن روی دیوار جلوگیری می‌کند. هر بار بخش کوچکی از دیوار را تمیز کنید و این کار را تا زمانی که کل دیوار تمیز شود ادامه دهید.

می‌توانید از جاروبرقی برای تمیز کردن کاغذ دیواری پارچه‌ای استفاده کنید، اما به‌شرطی که آن را روی دیوار نکشید.

تمیز کردن با جارو

پارچه‌ای مخصوص گردگیری بردارید و آن را روی برس‌های جارو قرار دهید. جارو را به‌صورت چپ و راستی روی دیوار بکشید. این کار کمک می‌کند تا گرد و غبار گوشه‌ی دیوار را بگیرید. جارو را از بالا به پایین دیوار بکشید و گرد و خاک را تمیز کنید. با این روش مطمئن می‌شوید که همه‌جا به‌خوبی تمیز شده است.

اگر گرد و خاک روی زمین نشست، آن را جارو کنید.

گردگیری با دستمال

دیوار را مستقیم با دستمال تمیز کنید. اگر دیوارتان بلند است می‌توانید از نردبان برای تمیز کردن گوشه‌های دیوار استفاده کنید. از بالای دیوار شروع کنید و گرد و غباری که می‌بینید تمیز کنید. همان‌طور که به تمیز کردن ادامه می‌دهید مطمئن شوید که دستمال‌تان تمیز است. دستمال کثیف اثر لکه را روی دیوارتان باقی می‌گذارد.

پاک کردن لکه از روی کاغذ دیواری

بسیاری تصور می‌کنند که پاک کردن لکه از روی کاغذ دیواری غیرممکن است و لکه روی دیوار ماندگار می‌ماند. خبر خوب این است که بسیاری از لکه‌ها به سادگی از روی کاغذ دیواری پاک می‌شوند. با این حال برای پاک کردن‌شان باید کمی صبور باشید.

لکه روغن یا چربی روی کاغذ دیواری را می‌توانید با محلول سرکه و آب تمیز کنید. از این رو مقدار سرکه را با آب مخلوط کنید و با یک دستمال تمیز و نخی، لکه روی دیوار را پاک کنید. سپس با گوشه خشک دستمال یا یک دستمال نخی دیگر، دیوار را پاک و خشک کنید.

به منظور پاک کردن لکه مداد رنگی روی کاغذ دیوار، می‌توانید از مسواک و خمیر دندان استفاده کنید. ازاین رو مقداری خمیر دندان را روی یک مسواک قدیمی و تمیز بزنید و آن را به آرامی، به طوری که به کاغذ دیواری خط یا مشکلی وارد نشود، بکشید تا لکه مداد رنگی از آن پاک شود. در پایان دیوار را با یک دستمال نخی پاک کنید.

به منظور پاک کردن لکه خودکار از کاغذ دیواری، تنها به مقداری الکل صنعتی نیاز دارید. از این رو مقداری الکل را روی دستمال نخی بریزید و آن را روی لکه جوهر بکشید تا پاک شود. البته شما باید مراقب باشید که به کاغذ دیواری آسیب وارد نشود. از این رو مقداری الکل را گوشه کاغذ دیواری امتحان کنید و در صورت سالم ماندن، لکه خودکارِ روی کاغذ دیواری را پاک کنید.

با این حال به یاد داشته باشید که بیشتر لکه‌ها از روی کاغذ دیواری به سادگی پاک می‌شوند و نیازی به استفاده پاک کننده‌های شیمیایی نیست. از این جهت تنها با مقدار آب و صابون یا مایع ظرفشویی می‌توانید لکه را به سادگی پاک کنید و سپس کاغذ دیواری را با دستمال نخی، خشک کنید.

تمیز کردن کاغذ دیواری غیر قابل شستشو

توصیه می‌کنیم پیش از خرید کاغذ دیواری، حتما به ویژگی قابل شستشو بودن آن توجه کنید. با این حال در صورتی که کاغذ دیواری غیرقابل شستشو تهیه کردید، نگران نباشید. اگرچه شما نمی‌توانید کاغذ دیواری غیرقابل شستشوی را به سادگی کاغذ دیواری‌های دیگر بشویید، اما راه حل‌هایی برای تمیز کردن آن وجود دارد.

توصیه می‌کنیم اگر نمی‌خواهید کاغذ دیواری غیرقابل شستشوی‌تان کثیف شود، حتما هفته‌ای یک بار یا حداقل دو هفته یک بار آن را با یک دستمال حوله‌ای تمیز و خشک، گرد گیری کنید. این روش کمک می‌کند تا غبار روی کاغذ دیواری ماندگار نشود و دیوارتان سیاه و آلوده نگردد.

بسیاری بر این باورند که شما می‌توانید دیوارهای بلند را با جارو برقی تمیز کنید. در این صورت گرد و غبار روی کاغذ دیواری غیرقابل شستشو باقی نمی‌ماند. همچنین به جای جارو برقی می‌توانید از طی‌ حوله‌ای تمیز و خشک برای پاک کردن دیوار استفاده کنید. دراین صورت تمیز کردن کاغذ دیواری برایتان ساده‌تر می‌شود.

چند نکته اساسی درباره نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری

  • لکه ها را باید زود به زود از روی کاغذ دیوارى پاک کنید چرا که ممکن است لکه پایدار شود. خاک روى کاغذ دیوارى را حد الامکان زود تمیز کنید چرا ممکن است آن را بد رنگ کند و به مرور زمان آن را از جلا مى اندازد.
  • کاغذ دیواری را از پایین به بالا تمیز کنید. برای کاغذهای نازک استفاده از آب گرم تمیز بدون صابون، توصیه می‌شود. برای کاغذهای قابل شست‌ و شوی ضخیم تر، از محلول آب و صابون ملایم استفاده کنید.
  • معمولا لکه‌ها با آب ولرم و صابون ملایم از بین مى رود و بعد با آب پاکیزه آن را بشویید و با یک حوله آبگیر آن را خشک کنید، برای لکه‌هاى که عمیق تر است شما باید از پاک کننده‌هاى قوی تر استفاده کنید. حتما بعد از ماده پاک کننده شیمیایى از آب براى شست و شو استفاده کنید.

منبع: فرارو

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2orjv2

اخبار داغ