تمیز کردن خانه با سرکه | نظافت خانه با سرکه | از بین بردن لکه با سرکه

روش های نظافت خانه با سرکه | طرز تهیه پاک کننده ای آسان و کم هزینه!

نظافت با سرکه یک روش آسان و بی دردسر برای تمیز کردن خانه است.
1402/11/15 07:45
نظافت با سرکه

دم دمای عید نوروز و خانه تکانی است و نظافت با سرکه بهترین راه چاره است! همگی دنبال پیدا کردن ساده ترین و کم هزینه ترین روش برای تمیزی خانه هایمان هستیم. نظافت با سرکه یک روش مطمئن است که می تواند جایگزین مواد شوینده ی شیمیایی ای باشد که هرساله باعث بد شدن حال خیلی از بانوان گرامی می شود. باید بدانید برای نظافت با سرکه چه خود سرکه به تنهایی و چه با مخلوط کردنش با محلول های طبیعی دیگر این ماده خاصیت پاک کنندگی بسیار بالایی دارد.

1. سرکه برای تمیز کردن سطوح مختلف

آب و سرکه را در یک بطری اسپری به یک اندازه مخلوط کنید. از سرکه سفید و در صورت امکان، آب مقطر و یا تصفیه شده استفاده کنید. اگر آن را نداشته باشید، آب شیر هم خوب است . آن ها را در یک بطری اسپری خالی بریزید، و ترکیب را به طور مختصر تکان دهید.

این مخلوط را در آشپزخانه و حمام، گاز،سطوح توالت، کاشی، کفپوش، و تقریبا هر سطح صاف که می خواهید اسپری بکنید. آن را با دستمال کاغذی یا اسفنج پاک کنید.

محلول های سرکه و آب می توانند کثیفی، کف صابون، چیزهای چسبناک و آب سخت را از بین ببرند.

2.رفع لکه های فرش با سرکه و صابون

صابون را برای لکه های ماندگار روی فرش اضافه کنید. اگر محلول سرکه و آب لکه فرش را از بین نبرند ، یک قاشق چای خوری صابون را به بطری اسپری اضافه کنید. و تکان دهید، سپس آن را مستقیما روی لکه اسپری بکنید. به آن اجازه دهید تا حدود دو دقیقه خیس بخورد و سپس با یک حوله یا اسفنج تمیز، به آرامی لکه را پاک کنید

3.شیشه تمیز با سرکه سفید

شیشه تمیز کردن با سرکه را تا به الآن تجربه کرده‌اید؟ کاربرد سرکه در پاکیزگی شیشه‌ها غیر قابل انکار است. اگر به تازگی شیشه و پنجره منزل دچار خط و خش شده یا گمان می‌کنید که به یک پاک شدن حسابی نیازمند هستند، محلول دو پیمانه آب، یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و نصف پیمانه سرکه سفید را تهیه کنید. در صورت تمایل می توانید محلول دیگری را بسازید. برای این کار یک فنجان آب و الکل را با یک قاشق سرکه سفید ترکیب کنید. با استفاده از این محلول جالب ظاهر زیبایی را به شیشه‌ و پنجره‌ها ببخشید.

4.سطوح فلزی را با سرکه، نمک و خمیر آرد تمیز کنید

از این خمیر برای سطوح نقره، مس و یا برنج استفاده کنید. یک قاشق چای خوری نمک با 1 فنجان (120 میلی لیتر)سرکه را ترکیب کنید. یک چهارم فنجان (30 گرم)آرد را اضافه کنید و تا زمانی که خمیر را درست کنید، تکان دهید. خمیر را روی سطح فلزی بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. آن را با آب گرم پر کنید و سپس سطح را با یک پارچه تمیز صیقل دهید.

5.سرکه برای تمیز کردن دوده و لکه های سخت

با لکه های سخت و دوده با سرکه مبارزه کنید. برای تمیز کردن آلودگی ها و رسوبات معدنی، اسپری آب و سرکه سفید راکنار بگذارید واز پارچ استفاده کنید. محلول روی آلودگی بریزید با یک برس یا اسفنج تمیز کنید و با آب بشویید. از محلول های قوی برای پاک کردن جرم های حمام ، سطوح استفاده کنید. برای توالت ها، یک راست سرکه را در کاسه بریزید.سعی کنید با استفاده از سرکه ، تخته های گوشت را ضدعفونی کنید که برای سلامت خانواده نیز مهم است.

6.سرکه و از بین برنده انواع چربی و ذرات غذا

بدون شک برای شما هم پیشامده‌است که با تابه یا قابلمه‌ای روبه‌رو شوید که با وجود شستشو مکرر همچنان ردی از چربی و ذرات غذا روی آن پیداست. از مقداری سرکه استفاده کنید! . مقداری سرکه را درون تابه و قابلمه ریخته و اجازه دهید که یک شب تا صبح درون آن بماند تا تمام چربی و مواد اضافی را در خود حل کند. صبح روز بعد به آسانی ظروف را تمیز نمایید. کاربرد سرکه در این مورد هم اعجاز انگیز است.

7.تمیز کردن وسایل الکترونیکی با سرکه

برخی وسایل جانبی کامپیوتر از جمله موس، کیبورد، دستگاه پرینتر و برخی وسایل اداری از جمله فکس از جمله دستگاه‌هایی هستند که در طول روز بسیار با آن‌ها سروکار دارید و به همین دلیل محل تجمع انواع باکتری‌ و آلودگی‌ها هستند. سرکه با قابلیت ضدعفونی‌کنندگی خود به‌کار شما می‌آید.

برای تمیز کردن این وسایل الکترونیکی کافیست:

1.این وسایل را ابتدا از برق بکشید.

2.یک دستمال تمیز را برداشته و درون محلول سرکه و آب ولرم ببرید تا کمی مرطوب شود.

3.با همین دستمال سطوح را به آرامی پاک کنید به طوری که رطوبت و آب درون سخت‌افزار وسیله الکترونیکی نرود.

4.در آخر با یک دستمال خشک وسایل را کاملا خشک کنید.

8.سرکه و روغن زیتون لکه بر سطوح استیل 

لکه ها را با سرکه و روغن زیتون از سطوح استیل پاک کنید. 1 قاشق سوپ خوری روغن زیتون را به یک طرف پارچه یا اسفنج بمالید. آن را روی سطح فولاد ضد زنگ بمالید تا لکها را پاک کنید. در طرف دیگر اسفنج با سرکه سفید. از آن برای پاک کردن سطح فولاد استفاده کنید.

9. تمیز کاری یخچال با سرکه

یخچال به‌مرور زمان و بعد از مدتی استفاده، کم‌کم بوی نامطبوعی می‌گیرد و دیواره‌های داخلی آن کثیف و کدر می‌شوند. بسیاری از افراد از جوش شیرین برای تمیز کردن داخل یخچال استفاده می‌کنند اما گاهی جوش شیرین برای تمیز کردن آلودگی‌های یخچال کافی نیست. در این شرایط می‌توانید از پاک‌کننده‌ای با قدرت بیشتر استفاده کنید و آن چیزی نیست جز سرکه. برای تمیز کردن داخل یخچال، سرکه و آب را با نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و با یک دستمال و این ترکیب، قفسه‌ها و داخل یخچال را حسابی تمیز کنید. در مرحله‌ی آخر می‌توانید با دستمال مرطوب سرکه را از روی سطوح پاک کنید و برای مدتی در یخچال را باز بگذارید تا بوی سرکه از بین برود.

10.تمیز کردن کیف و کفش چرمی خراش‌دار با سرکه

اگر محصولات چرمی مثل کیف و کفش دارید که قسمتی از آن خراش افتاده و ظاهر زیبای خود را از دست داده است، دستمالی را به سرکه‌ی سفید آغشته کنید و به‌آرامی روی قسمت‌های خراش دار بکشید تا لایه‌های نازک از پوست روی آن جدا شود. البته فراموش نکنید که این روش برای ایجاد ظاهری بهتر در کیف‌ها و کفش‌هایی است که خراش‌های سطحی دارند. اگر خراش روی سطح آن‌ها عمیق است با سرکه نمی‌توانید مشکل را حل کنید. علاوه‌بر‌این، باید این کار را با ملایمت و به‌آرامی انجام دهید تا خراش روی سطح کیف یا کفش، بیشتر و شدیدتر نشود.

11. تمیز کرن پارچه‌های سوخته با سرکه

گاهی اوقات برخی لباس‌ها و پارچه‌ها بر اثر حرارت بالای اتو به‌طور سطحی دچار سوختگی می‌شوند. با کمک یک دستمال آغشته به سرکه‌ی سفید می‌توانید این سوختگی‌های سطحی را بردارید و یک بار دیگر با یک دستمال تمیز، پارچه را تمیز کنید. از همین روش می‌توانید برای از بین بردن لکه‌های ناشی از موادی مثل مام‌های ضدعرق استفاده کنید.

منبع: نمناک




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2orll2

اخبار داغ