کاشت ریحان | کاشت ریحان در گلدان | پرورش ریحان در گلدان | کاشتن ریحان در خانه

چطوری تو خونه های آپارتمانی ریحان بکاریم؟ | آموزش کاشت ریحان در گلدان

اگه دوست دارین تو خونه تون کاشت ریحان انجام بدین و فضای کافی ندارین؛ ما روش مربوط به اون رو بهتون یاد میدیم.
چطوری تو خونه های آپارتمانی ریحان بکاریم؟ | آموزش کاشت ریحان در گلدان

کاشتن سبزی به خصوص کاشت ریحان از علاقه مندی خیلی ها ممکنه باشه اما ممکنه به دلیل نداشتن فضای کافی این کار رو انجام ندن. خب مسئله اینه که خیلی آسون میشه تو گلدون کاشت ریحان انجام داد و یه سبزی خونگی و تمیز و سالم به دست آورد. اما کاشت ریحان تو خونه چطوریه؟ ما بهتون میگیم. 

شیوه کاشت ریحان در گلدان

 روش کاشتن سبزی ریحان با ریشه

یکی از ساده ترین راه هایی که می توانید برای کاشت بذر سبزی ریحان در سبد میوه در خانه به کار ببرید کاشت نشاء آن همراه با ریشه در خاک گلدان یا باغچه است. برای اینکار می توانید نشاء را از گلخانه ها خریداری کنید. اگر می خواهید آن ها را در باغچه بکارید باید اوایل بهار اقدام به انجام آن بکنید. اما کاشت آن ها در گلخانه یا باغچه های آپارتمانی که هوای معتدلی دارند، در فصول دیگر نیز امکان پذیر است. نشاء را باید زمانی به خاک باغچه انتقال دهید که دو یا سه برگ دارند. رشد نشاء ریحان بسیار سریع است و 4 تا 6 هفته پس از کاشت به اوج خود می رسد.

برای کاشت ریحان باید مراحل را طی کنید:

  • ابتدا بذرهای سالم و استاندارد ریحان را یک روز قبل از کاشت در مقداری آب ولرم بریزید. بذر ریحان را بین 8 ساعت تا سه روز مجازیم در آب نگه داریم تا متورم شوند.

  • گلدان مناسبی را انتخاب نموده و آن را با مخلوط خاک باغچه و خاکبرگ پر کرده تا ارتفاع حداقل 15 سانتیمتر گلدان را پر می‌کنیم. توجه داشته باشید که زهکش خاک به خوبی صورت گیرد.

  • در زمان کاشت، ابتدا بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود

  • بذرها را حداکثر در عمق 5/0 تا 1 سانتیمتری، به صورت فاصله‌دار (فاصله بوته ها باید 15 سانتیمتر باشد) روی سطح خاک می‌پاشیم و روی بذرها را با کمی خاک می‌پوشانیم، دقت کنید که اگر اندازه بذر دو میلیمتر باشد، حداکثر دو میلی‌متر باید روی آن با خاک پوشانده شود.

  • در مرحله بعد، سطح مقطع گلدان را با تکه‌ای گونی یا یک برگ روزنامه می‌پوشانیم تا بذرها دقیقا زیر روزنامه قرار بگیرند و با یک آبپاش کوچک و روزانه دو تا چهار بار روی آن آب می‌ریزیم تا سطح آن کاملاً خیس شود و گلدان را دو تا پنج روز در گرم‌ترین جای ممکن قرار دهید.

  • زمانی که ریحان جوانه زد، نباید بگذارید خاک خشک شود. باید هر روز آبیاری انجام دهید. اگر بذرهای ریحان را در سینی نشاء کاشته اید، بعد از این که جوانه زد و چند سانتیمتر بلند شد به صورتی که برگ حقیقی در آن شکل گرفت، آن را به گلدان بزرگتر انتقال دهید. جالب است بدانید، سبزی ریحان یک مرتبه که چیده شود، دو مرتبه رشد کرده و بزودی آماده چیدن مجدد می شود. البته باید هنگام چیدن دقت کنید که دو تا سه بند پایین آن حفظ شود تا انشعابات جدید ایجاد شوند.

این سبزی از گیاهان فصل گرم است و در این هوا رشد می کند اما اگر شما روش پرورش این گیاه در خانه را یاد بگیرید حتی در زمستان هم می توانید کاشت ریحان انجام بدهید

منبع: نمناک




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2orvv2

اخبار داغ