نحوه بو دادن و برشته کردن پسته | آموزش بو دادن پسته | روش شور کردن پسته تازه

۷ روش برشته و شور کردن پسته خام و تازه به روش بازاری

اگه میخوای روش های ساده برای بو دادن و شور کردن پسته رو یاد بگیری با ما همراه باش.
1403/06/14 13:45
۷ روش برشته و شور کردن پسته خام و تازه به روش بازاری

بو دادن و برشته کردن پسته در منزل کار سختی نیست. برخی افراد ترجیح می‌ دهند برای اطمینان بیشتر و دخالت دادن سلیقه خودشان، طرز تهیه پسته خشک بو داده را یاد بگیرند و پسته خام را خودشان در خانه بو بدهند و نمکی کنند. برای اینکه با روش‌های بو دادن پسته با زعفران یا سایر مواد دلخواه مثل فلفل، گلپر و طریقه شور کردن پسته خام آشنا شوید

چطور پسته خام و تازه را بو بدهیم؟

معمولا پسته تازه یا خام‌ را به روش های مختلف بو می‌ دهند. موادی که در هنگام بو دادن پسته خام به آن اضافه می‌‌کنید، به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. همچنین برشته و شور کردن پسته باید روی شعله آرام اجاق گاز یا داخل مایکروفر انجام شود.

بیشتر خوانید: فرنی پسته رو اینجوری درست کن تا گوله نشه و آب نندازه! + طرز تهیه

استفاده از فر برای بو دادن پسته هم یکی از روش‌های متداول برشته کردن پسته خام است. شما می‌‌توانید هر کدام از راه‌‌های زیر را برای بو دادن پسته تازه و خام به کار بگیرید. موادی هم که به کار می‌برید، در همه روش‌ها نسبت‌هایی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

در ضمن پوست پسته تازه را بعد از جدا کردن دور نریزید. از آن برای درست کردن مربای پوست پسته که یک مربای سنتی ایرانی است و خواص فراوانی برای سلامت بدن دارد استفاده کنید.

مواد لازم برای بو دادن پسته با نمک

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پسته خام ۱ کیلوگرم
نمک ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
آب ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آبغوره، آبلیمو یا ترکیب آبغوره و سرکه ۱ تا ۲ قاشق چای‌خوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری (یا به مقدار دلخواه)

 

مدت زمان آماده‌سازی و استراحت مواد: ۸ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای بو دادن پسته خام: ۱۵ دقیقه

مراحل بو دادن پسته زعفرانی روی اجاق گاز (روش اول)

مرحله اول: پسته‌ها را در آب نمک بخوابانید

برای شور کردن پسته خام و بو دادن آن ابتدا پوسته اولیه پسته را بگیرید و پوسته سخت آن را باقی بگذارید. سپس به اندازه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید. پسته‌ها را در یک کاسه بریزید و با محلول آب نمک از شب قبل خیس کنید. بعد از طعم گرفتن پسته‌ها، آنها را در آبکش بریزید تا آب نمک اضافی آن خارج شود.

مرحله دوم: پسته‌ها را بو بدهید

پسته را در یک ماهیتابه یا قابلمه ترجیحا تفلون بریزید. سعی کنید از ظرفی استفاده کنید که دیواره‌ بلندی داشته باشد. حرارت زیر ظرف را بسیار ملایم تنظیم کنید و پسته‌‌ها را به طور مرتب تفت دهید تا آب نمک، خشک و بخار شود.

بیشتر بخوانید: لوز پسته؛ شیرینی بدون فر با خواص آنتی اکسیدانی! + طرز تهیه

مرحله سوم: بقیه مواد را اضافه کنید

برای طرز تهیه پسته زعفرانی و خوش‌‌طعم و خوش‌‌رنگ شدن پسته‌‌ها، آبلیمو و سرکه را به زعفران دم کرده اضافه کنید و روی پسته‌‌ها بریزید. کمی این ترکیب را به هم بزنید و سپس اجاق گاز را خاموش کنید. در نهایت پسته‌‌های برشته شده را در سینی بریزید و اجازه دهید خشک شوند. سپس آنها را سرو کنید.

طرز بو دادن پسته در تابه بدون خیساندن (روش دوم)

در طرز بو دادن پسته شور بازاری در خانه به طریقه شور کردن پسته خام، لزوما نیازی به خیساندن پسته‌ها در آب و نمک از شب قبل نیست. در این طرز بو دادن پسته شور زعفرانی، پسته‌ها را در ماهیتابه بریزید و بعد از اینکه پوسته سخت و استخوانی پسته، تغییر رنگ داد و تیره‌تر شد، روی آن آب نمک بریزید. (از نسبت‌های مواد لازم در روش اول کمک بگیرید)

می‌‌توانید مانند روش اول، محلول سرکه و آبلیمو یا آبغوره و زعفران را هم به آن اضافه کنید. اگر پسته‌‌های داخل ماهیتابه هنوز کمی رطوبت دارند، نگران نباشید، پسته‌‌ها را در یک سینی بریزید و اجازه دهید در فضای باز خشک شوند.

فوت و فن‌ های بو  دادن و طریقه شور کردن پسته خام

  • پسته را می‌‌توانید با روغن هم بو بدهید. اگر می‌‌خواهید علاوه بر موادی که آورده شد، از روغن هم استفاده کنید. در این صورت روغنی را به کار ببرید که مقاومت حرارتی بالایی دارد. روغن نارگیل برای این روش توصیه می‌‌شود.
  • در برای بو دادن و برشته کردن پسته خام می‌توانید سرکه یا آبلیمو را از مواد حذف کنید و فقط از نمک استفاده کنید. به کار بردن زعفران هم اختیاری است.
  • چاشنی‌ها و مواد دیگر مانند رب انار، آب لبو، آبغوره یا سبزی‌های معطری مثل گلپر را هم می‌توانید در روش‌های مختلف بو دادن پسته به کار ببرید. در این صورت رنگ و طعم پسته تغییر خواهد کرد. در صورتی که آب لبو را برای بو دادن پسته به کار می‌برید، زعفران را حذف کنید. در این روش برای یک کیلوگرم پسته خام، آب ۲ عدد لیمو تازه، ۱/۴ لیوان آبغوره و ۱/۴ لیوان آب لبو، به میزان دلخواه نمک و به اندازه ۵ تا ۶ لیوان آب سرد به پسته ها اضافه کنید و یک شب تا صبح، پسته ها را در این مواد نگه دارید. سپس آن ها را آبکش کنید.
  • بهترین مدت زمان برای بو دادن پسته خام در فر، ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. بهتر است زمان را کمتر یا بیشتر در نظر نگیرید. همچنین دما را بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. رعایت نکردن این اصول به آنزیم‌ها و ویتامین‌های موجود در پسته، آسیب وارد می‌کند. علاوه بر این، باعث تغییر رنگ، عطر و طعم پسته خواهد شد. حتی در برخی مواد ممکن است موجب ایجاد برخی مواد مضر برای سلامتی بدن شود.
  • فرقی نمی‌کند پسته را در تابه بو می‌دهید یا مایکروفر یا فر یا روی بخاری، در همه روش‌ها، دما را روی درجه مناسب تنظیم کنید. دمای پایین و تفت دادن مهم‌ترین ترفند بو دادن پسته است. در این صورت، کیفیت پسته پایین نمی‌آید.
  • در طول مدتی که پسته‌ها را بو می‌دهید، حتما آن‌ها را به خوبی و به صورت مداوم تفت دهید تا نسوزند یا یک طرف آن‌ها برشته نشود و بقیه قسمت‌ها خام بماند.
  • برای طرز تهیه پسته بو داده فلفلی، بهتر است از پودر فلفل پاپریکا استفاده کنید که پسته‌ها طعم دودی بگیرند و تندی زیادی نداشته باشند. میزان استفاده از پاپریکا، اختیاری است.

منبع: مجله کوروش




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2oz7lg

اخبار داغ