طرز تهیه فرنی پسته | مواد لازم فرنی پسته | نکات پخت فرنی پسته

فرنی پسته رو اینجوری درست کن تا گوله نشه و آب نندازه! + طرز تهیه

در این مقاله به آموزش طرز تهیه فرنی پسته می‌پردازیم و نکات مهم در طبخ و خوشمزه شدن این دسر ساده و فوری را هم به شما می‌گوییم.
1403/06/14 10:45
فرنی پسته رو اینجوری درست کن تا گوله نشه و آب نندازه! + طرز تهیه

فرنی پسته یکی از انواع فرنی خوشمزه و مقوی است که همان‌طوری که از نامش پیداست با استفاده از پودر پسته و دیگر مواد اولیه فرنی درست می‌شود. فرنی پسته ای خواص و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد و برای نوزادان، کودکان و نوجوانان به ویژه در سن رشد بسیار مفید است. فرنی پسته مجلسی ایرانی را همچنین می‌توانید در افطاری‌ها و دیگر مجالس و مهمانی‌ها سرو کنید.

مواد لازم جهت طرز تهیه فرنی با پودر پسته

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر (سرد و ترجیجا پرچرب) ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته (گل یا ذرت) ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۵ قاشق غذاخوری
آرد برنج ۳ قاشق غذاخوری
مغز پسته (بدون نمک و پودر شده) ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره ۱ قاشق غذاخوری
گلاب ۲ قاشق غذاخوری
دارچین، خلال پسته و خلال بادام و گل محمدی خشک برای تزیین فرنی پسته ای

 

مدت آماده‌سازی مواد اولیه: ۵ دقیقه

مدت زمان پخت فرنی پسته‌ای: ۳۰ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی پسته لذیذ و مقوی به روش خانگی

فرنی پسته علاوه بر ظاهر متفاوت آن، طعم متفاوت بی‌نظیری هم دارد. فرنی با پودر مغز پسته را به راحتی و در مدت زمان کوتاه و مطابق دستور تهیه فرنی‌های معمول دیگر، می‌توانید در منزل آماده کنید.

مرحله اول: آرد برنج و نشاسته ذرت را ترکیب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی پسته، آرد برنج و نشاسته ذرت را باید ترکیب کنید. در ابتدا آرد برنج و سپس نشاسته ذرت را الک کنید تا تکه‌های درشت آنها باقی بماند و ذرات آرد نیز از هم جدا شوند. آرد برنج و نشاسته ذرت را بعد از الک کردن به خوبی با هم مخلوط کنید.

شما می‌توانید برای تهیه آرد برنج و نشاسته ذرت به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: شیر و شکر را به مخلوط آرد اضافه کنید

شیر سرد و پرچرب را در این مرحله از دستور فرنی پسته، به همراه شکر به ترکیب آرد برنج و نشاسته ذرت اضافه کنید. تمام مواد را به خوبی هم بزنید تا جایی که آرد برنج کاملا در شیر حل شود. توجه داشته باشید که برای درست کردن فرنی دمای شیر باید سرد باشد که آرد در آن گوله نشود.

مرحله سوم: ترکیب فرنی را روی حرارت قرار دهید

بعد از آنکه آرد برنج و دیگر مواد به خوبی در شیر حل شدند، باید آنها را در یک قابلمه با سایز مناسب بریزید و روی حرارت قرار دهید. آنچه در این مرحله از طرز تهیه فرنی پسته مهم است، هم زدن مداوم مایه فرنی است.

پس روی حرارت ملایم ترکیب شیر و دیگر مواد را مدام هم بزنید تا به یک غلظت مناسب برسد. هم زدن را باید به گونه‌ای (به صورت دورانی و در جهت عقربه‌های ساعت) انجام دهید که مواد گلوله گلوله نشوند و به یک بافت غلیظ یکدست برسد.

مرحله چهارم: گلاب و کره را اضافه کنید

وقتی که ترکیب شیر به غلظت دلخواه شما برای فرنی رسید نوبت به اضافه کردن گلاب و کره می‌رسد. یک قاشق غذاخوری کره را به همراه دو قاشق غذاخوری گلاب به ترکیب غلیظ شده روی حرارت اضافه کنید و مجددا شروع به هم زدن فرنی کنید. در این مرحله از طرز تهیه فرنی با پودر پسته نیز باید هم زدن را تا جایی ادامه دهید که گلاب و کره کاملا حل شوند و ترکیب به غلظت مناسب برسد.

می‌توانید برای تهیه کره و گلاب به صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله پنجم: پودر پسته را به فرنی اضافه کنید

بعد از آنکه تمام مواد روی حرارت به خوبی با هم ترکیب شدند نوبت به اضافه کردن ماده اصلی فرنی پسته‌ای می‌رسد. پودر پسته را به ترکیب روی حرارت اضافه کنید و شروع به هم زدن کنید. هم زدن پودر پسته با دیگر مواد را تا جایی ادامه دهید که ترکیب به غلظت مناسب برای فرنی برسد.

مرحله نهایی: فرنی با پودر پسته را سرو کنید

وقتی فرنی پسته به غلظت مناسب رسید آن را از روی حرارت بردارید و بلافاصله در ظرف و یا ظرف‌هایی که می‌خواهید فرنی را سرو کنید بریزید. فرنی پسته را با پودر دارچین، گل محمدی، خلال پسته (طرز تهیه خلال پسته) و خلال بادام به سلیقه خود تزیین کنید و در وعده افطاری، عصرانه، صبحانه و یا به عنوان دسر آن را سرو کنید.

خلال پسته، خلال بادام و دارچین را به روش‌های حضوری و اینترنتی از افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

نکات مهم در طرز تهیه فرنی پسته‌ای خوشمزه و مجلسی

  • برای خوشمزه‌ و مقوی‌تر شدن فرنی پسته برای نوزاد می‌توانید زمانی که فرنی پسته را از روی حرارت برداشتید مقداری خامه و وانیل نیز به آن اضافه کنید و هم بزنید تا فرنی یکدست شود.
  • می‌توانید به جای پودر پسته آماده از مغز پسته استفاده کنید و خودتان در خانه آن را آسیاب کنید.
  • حتما زمانی که فرنی با پودر پسته داغ است آن را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید، در غیر این صورت زمانی که سرد شود شکل پذیری خود را از دست می‌دهد.
  • برای غلیظ شدن فرنی پسته برای نوزاد یا فرنی مجلسی می‌توانید یک قاشق آرد گندم نیز به ترکیب مواد اولیه اضافه کنید تا فرنی قوام بیشتری پیدا کند.
  • مهم‌ترین نکته در طرز تهیه فرنی پسته، هم زدن مداوم آن است. اگر فرنی به خوبی هم نخورد به غلظت مناسب نمی‌رسد و مواد در آن به صورت گلوله گلوله دیده می‌شوند.
  • حتما و پیش از آنکه ترکیب فرنی را روی حرارت قرار دهید، آرد را در شیر سرد حل کنید. آرد در شیر داغ به خوبی حل نمی‌شود و گلوله گلوله می‌شود.
  • میزان شیرینی این نوع از فرنی به ذائقه شما بستگی دارد. می‌توانید از مقدار کمتر یا بیشتری از شکر استفاده کنید.
  • می‌توانید به جای شکر از عسل برای شیرین کردن فرنی پسته‌ای استفاده کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه‌ شدن فرنی پسته

چرا گاهی طعم فرنی با پودر پسته تلخ می‌شود؟

یکی از دلایل تلخ شدن هر نوعی از فرنی پخته شدن بیش از اندازه روی حرارت است. زمانی‌که فرنی به غلظت مناسب رسید آن را بلافاصله از روی حرارت بردارید.

برای غلیظ شدن فرنی با پودر پسته چه کار باید کرد؟

می‌توانید یک قاشق آرد گندم به ترکیب مواد اولیه اضافه کنید تا قوام بیشتری پیدا کند.

چرا خامه در فرنی پسته‌ای بریده بریده می‌شود؟

اگر در طرز تهیه فرنی پسته از خامه نیز استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که خامه حتما به دمای محیط برسد و فرنی پسته‌ای نیز کمی از داغی بیفتد و بعد خامه را اضافه کنید؛ در غیر این صورت خامه در فرنی بریده بریده می‌شود.

منبع: مجله کوروش




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4jedwz

اخبار داغ