خشک کردن نعناع | تمیز کردن نعناع | طرز تهیه نعنای خشک شده | آموزش خشک کردن نعناع

خیلی آسون و بی دردسر نعناع رو تمیز و خشک کن! | آموزش تمیز کردن نعناع + فیلم

نعناع برای انواع چاشنی و دمنوش مناسبه؛ این مطلب روش آسون تمیز کردن نعناع و راه های خشک کردن اون رو بهتون یاد میده!
خیلی آسون و بی دردسر نعناع رو تمیز و خشک کن! | آموزش تمیز کردن نعناع + فیلم

سبک زندگی: تمیز کردن نعناع برای شما هم دغدغه است؟ شما می توانید از نعناع برای انواع چاشنی و دمنوش استفاده کنید؛ می توانید با نعناع شربت درست کنید و از آن استفاده کنید. اما ممکن است تمیز کردن نعناع برایتان سخت باشد و برای همین ترجیح دهید آن را آماده خریداری کنید. در ادامه این بخش از سبک زندگی روشی ساده و آسان برای تمیز کردن نعناع و راهکار های خشک کردن آن را به شما یاد می دهیم!

زمان چیدن نعناع

نعنا قبل از گل دادن، بهترین عطر و طعم را دارد و بهترین زمان برای چیدن آن است. بهتر است نعنا صبح های زود چیده شوند. ریشه نعنا ماندگار است و باید در خاک بماند، یک سوم ساقه را بچینید کافی است.

تمیز کردن نعنا

روش های خشک کردن نعنا

1- خشک کردن نعنا در آفتاب

خشک کردن نعنا به‌روش آفتابی یک روش سنتی و مؤثر است که باعث حفظ عطر و طعم نعنا می‌شود. این روش به دلیل آفتاب فراوان در کشورهای گرمسیری بسیار محبوب است. برای خشک کردن نعنا در آفتاب مراحل زیر را دنبال کنید:

1. کوچک کردن برگ‌ها: برگ‌های نعنا را به گروه‌های کوچک تقسیم کنید تا خشک‌شدن بهتری داشته باشند.

2. آویزان کردن برگ‌ها: برگ‌های نعنا را در یک ظرف یا روی حصیرهای آفتابی به‌طور طبیعی آویزان کنید.

3. محافظت از نعنا: نعنا را از آسیب‌های ناشی از آفتاب و باران با استفاده از پوشش‌های مناسب محافظت کنید.

4. زمان خشک‌شدن: زمان لازم برای خشک شدن نعنا به‌ویژه به شدت آفتاب بستگی دارد و ممکن است تا چند هفته به طول انجامد.

5. جمع‌آوری برگ‌ها: پس از اتمام فرآیند خشک کردن، برگ‌های نعنا را از آویز برداشته و درون محکم‌بندی‌های مناسب قرار دهید.

6. ذخیره‌سازی: برگ‌های خشک‌شده را در جعبه‌ها یا بسته‌بندی‌های نهایی قرار داده و در جای خشک و تاریک نگهداری کنید.

2- خشک کردن نعناع با مایکروفر

برای این کار مثل روش های دیگر، ابتدا نعناع ها را خوب شسته و اجازه دهید آب آن کامل داخل آبکش برود و سپس به مدت یک ساعت نعناع ها را روی یک حوله کاغذی پهن کرده و بذارید در هوای آزاد خشک شود.

حالا دو لایه دستمال کاغذی ضخیم روی سینی مایکروفر پهن کرده و لایه ی نازک از نعناع ها را روی آن گذاشته و سپس با دو لایه دیگر دستمال کاغذی روی سبزی را بپوشانید.

بخش اصلی مرحله ی خشک کردن نعناع با مایکروفر از اینجا به بعد آغاز میشود. مایکروفر را دو دقیقه روی حرات بالا قرار داده و از طرفی مراقب باشید تا اشتعالی رخ ندهد. هرگز سبزی ها را حین خشک کردن، داخل ماکروفر رها نکنید به دلیل اینکه در اثر گرمای زیاد مشتعل و باعث آتش سوزی می شوند.

پس از گذشت 2 الی 3 دقیقه وضعیت خشک شدن سبزی ها را چک کنید. چنانچه همه چیز خوب پیش رفته باشد، نعناع ها بین دو انگشت خرد می شود در غیر اینصورت، سبزی ها را جابه جا کرده و 30 ثانیه دیگر حرارت دهید. بعد از گذشت این مدت نعناع ها را از مایکروفر خارج کرده و اجازه دهید روی سطحی مثل روی اپن خنک شود تا برای ریختن داخل ظرف مناسب آماده شود.

3- خشک کردن نعنا به روش آویز

نعناع باید قبل از ذخیره کردن، به طور کامل خشک شود. نعناع، چون رطوبت زیادی دارد باید سریعا خشک شود وگرنه کپک می‌زند.

از بهترین روش‌های خشک کردن نعناع به صورتی که سبزی برگ‌های آن حفظ شود، آویزان کردن نعناع است.

در این روش ۵ تا ۷ نعناع با ساقه اش را کنار هم قرار دهید و از قسمت انتهای ساقه به وسیله کش یا نخ، آن‌ها به همدیگر ببندید تا یک دسته نعناع به دست آید. یک ساقه نعناع را تکی و جداگانه آویزان نکنید، زیرا برگ‌ها خشک و خرد شده و به زمین می‌ریزد.

در اتاق مناسبی که شرایط آن در زیر آمده است، یک بند یا طناب در طول اتاق ببندید.

بعد از این که تمام نعناع‌ ها را دسته بندی کردید، با گیره لباس یا طناب یا نخ محکم به بندی که در اتاق نصب کرده اید متصل کنید.

4- خشک کردن نعناع با پنکه

برای این روش شما باید ساقه نعناع ها را جدا نکنید زیرا باد پنکه باعث می شود نعناع ها به گوشه های اتاق پرت شوند. ابتدا ریشه و ساقه های خراب نعنا را جدا کنید پس از اینکه کامل پاک کردید، آن ها را در آب سرد قرار بدهید تا خاک و گرد و غبار آن بیرون بیاید و پس از مدتی از آب به بیرون دربیاورید و در یک پارچه با جنس کتان قرار دهید و نعناع ها را پهن کنید. حواستان باشد نعناع ها روی هم قرار نگیرند زیرا باد پنکه آن ها را جا به جا نمی کند و سبزی های زیر مانده خراب می شوند. پنکه را در حالت چرخش قرار بدهید نعناها را زیر و رو کنید تا همه ی آن ها به یک اندازه خشک شوند.

5- خشک کردن نعناع در سایه

برای این منظور لازم است نعنا‌ها را به گونه‌ای پاک کنید که ساقه از برگ جدا شود و تمام برگ‌های سیاه و خراب را از آن جدا کنید؛ این روش پاک کردن کمی زمان‌بر است؛ اما در نهایت سبزی خشک شما بسیار معطر و خوش‌رنگ می‌شود. بعد از پاک کردن نعنا‍‌ها آن‌ها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب سرد خیس کنید تا گل و لای و گرد و غبار آن جدا شود؛ سپس نعناها را شسته و روی یک دستمال تمیز به گونه‌ای پهن کنید که روی یکدیگر قرار نگیرند؛ در غیر این صورت دچار گندیدگی می‌شود. این روش خشک کردن نعنا 3 الی 4 روز طول می‌کشد.

6- خشک کردن نعنا با استفاده از هوا و خشک‌ کن‌ ها

روش خشک کردن نعنا با استفاده از هوا و خشک‌کن‌ها یکی از روش‌های معمول و ساده برای حفظ خواص نعنا است. این روش به‌ویژه برای کسانی مناسب است که خشک‌کن حرفه‌ای ندارند. برای خشک کردن نعنا با استفاده از هوا، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. برگ‌ها را شسته و خشک کنید: ابتدا برگ‌ها را به دقت بشویید و به‌خوبی خشک کنید.

2. ریز کردن برگ‌ها: برگ‌های نعنا را به گروه‌های کوچک تقسیم کنید تا خشک‌شدن بهینه‌تری داشته باشند.

3. آویزان کردن برگ‌ها: برگ‌های نعنا را در هوا به طور طبیعی آویزان کنید. این کار به مدت حدود یک تا دو هفته به طول می‌انجامد.

4. جمع‌آوری برگ‌ها: پس از اتمام فرآیند خشک کردن، برگ‌های نعنا را از آویز برداشته و درون محکم‌بندی‌های مناسب قرار دهید.

5. ذخیره‌سازی: برگ‌های خشک‌شده را در جعبه‌ها یا بسته‌بندی‌های نهایی قرار داده و در جای خشک و تاریک نگهداری کنید.

7- خشک کردن نعناع با دستگاه خنک کننده های گازی

زمانی که شما نعناع ها را از ساقه هایشان جدا کردید و آن ها را شستید، زمانی که دیگر برگ خراب یا کپک زده ای باقی نمانده است، آن را در یک ساک پارچه ای و یا یک دستمال پارچه ای قرار دهید و در پشت کولر گازی بگذارید زیرا گرمای پشت دستگاه موثر می باشد.

منبع: نمناک 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/368vj2

اخبار داغ