لوازم آرایشی سمی | مضرات لوازم آرایشی شیمیایی

محصولات آرایشی سمی؛ استفاده از کدام لوازم آرایشی خطرناک است؟

در ادامه در مورد لوازم آرایشی سمی، مواد اولیه و آن دسته از محصولاتی که باید از آن‌ها اجتناب کنید بیشتر بخوانید.
1403/06/22 15:08
محصولات آرایشی سمی؛ استفاده از کدام لوازم آرایشی خطرناک است؟

در مورد مواد اولیه‌ای که در محصولات و لوازم آرایشی استفاده می‌شود چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تا به حال به فهرست مواد اولیه‌ی تشکیل‌دهنده‌ی لوازم آرایشی مورداستفاده‌ی خودتان نگاهی انداخته‌اید؟ آیا می‌دانید که بعضی از این مواد اولیه، سمی و مضر هستند و بهتر است که از آن‌ها اجتناب کنید؟

محصولات آرایشی سمی چه هستند؟

در اولین قدم باید بررسی کنیم که عبارت محصولات آرایشی سمی چه معنایی دارد؟

در گفت‌وگوهای عادی مردم معمولا به محصولاتی محصول آرایش سمی می‌گویند که حاوی مواد غیرطبیعی باشد. اما این فقط یک بخش از ماجرا است. نکته‌ای که باید بدانید این است که غیرسمی لزوما به معنی طبیعی بودن نیست و تمام مواد طبیعی، غیرسمی نیستند. حتی بسیاری از مواد طبیعی هم ممکن است در برخی دوزها، کاملا سمی و خطرناک باشند.

بیشتر بخوانید: این لوازم آرایش رو حتما باید بذاری تو یخچال!

عاملی که یک ماده را به یک ماده‌ی سمی و خطرناک تبدیل می‌کند این است که چقدر به‌صورت عمیق در پوست نفوذ می‌کند.

در حالی که برخی از محصولات از اپیدرم (لایه‌ی اول پوست) عبور نمی‌کنند، سایر مواد به سرعت در تمام لایه‌های پوست جذب می‌شوند و وارد جریان خون می‌شوند.

مطالعه‌ای در سال ۱۹۸۴ نشان داد که حلال‌هایی مانند تولوئن و زایلن که در برخی از محصولات مراقبت از پوست و آرایش یافت می‌شوند، به طور متوسط ​​۶۴ درصد جذب پوست می‌شوند.

در همین حال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ با شرکت ۲۰ دختر نوجوان نشان داد که هر شرکت‌کننده به طور متوسط ​​۱۳ ماده‌ی شیمیایی تغییردهنده‌ی هورمون در بدن خود دارد. موادی در محصولات آرایشی استفاده می‌شود که به راحتی جذب می‌شوند در نتیجه باید اطمینان حاصل کنیم که سمی و خطرناک نیستند.

لوازم آرایشی سمی محصولاتی هستند که ممکن است بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارند. این تاثیر می‌تواند هر چیزی باشد؛ از بثورات سطحی گرفته تا بیماری‌هایی که ممکن است تا آخر عمر ادامه داشته باشند.

محصولات آرایشی سمی چه آسیب‌هایی برای بدن دارند؟

مواد سمی آرایش فقط برای پوست مضر نیستند. این محصولات می‌توانند در داخل بدن و در سایر دستگاه‌ها و اندام‌های بدن نیز تأثیر بگذارند. گسترده‌ترین تأثیرات گزارش‌شده‌ی محصولات آرایشی سمی و محصولات مراقبت از پوست، ایجاد سرطان، عدم تعادل هورمونی و مشکلات باروری، در کنار بیماری‌هایی مانند آسم، اگزما یا درماتیت است.

البته اثرات جدی‌تر این محصولات، مانند ایجاد سرطان، تغییرات هورمونی و مشکلات باروری، اغلب نتیجه‌ی استفاده‌ی طولانی مدت و منظم از برخی محصولات سمی است. در نتیجه استفاده‌ی گاه‌گاهی از رژ لب یا عطر که حاوی مواد سمی باشد نباید باعث مشکلات عمده برای سلامتی بدن شود. با این حال، بسیاری از اثرات این مواد و محصولات سمی، هنوز ناشناخته است.

تحقیق در مورد سمی بودن بسیاری از مواد آرایشی هنوز نسبتاً جدید است، اما با گذشت زمان ما درک واضح‌تری از این آسیب‌ها خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: (ویدیو) تست هایی که حتما باید موقع خرید لوازم آرایشی بلد باشی!

مواد اولیه‌ی محصولات آرایشی سمی که باید از آن اجتناب کنید

یک لیست طولانی از مواد موجود در لوازم آرایشی وجود دارد که بهتر است از آن‌ها اجتناب کنید و پوست شما با آن‌ها تماس نداشته باشد. بیش از ۱۳۰۰ ماده‌ی شیمیایی برای استفاده در لوازم آرایشی در اتحادیه‌ی اروپا به دلیل مطمئن نبودن در مورد ایمنی آن‌ها ممنوع است. برای مقایسه، آمریکا فقط ۱۱ مورد را ممنوع کرده است.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که بسیاری از لوازم آرایشی رایج دارای سطوح بالایی فلوئور هستند (به عنوان PFA شناخته می‌شود) که با مشکلات باروری، سرطان‌های رایج، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و موارد دیگر مرتبط است.

محققان دریافتند که ۸۲ درصد از ریمل‌های ضدآبی که بررسی کرده‌اند حاوی حجم بالایی از این ماده‌ی مضر بوده است. شصت و سه درصد از کرم‌پودرها و ۶۲ درصد از رژ لب‌های مایع نیز سطح فلوئور بالایی داشتند. علاوه بر این، بسیاری از مواد شیمیایی مضر روی محصولات ذکر نشده بودند.

اگر این موضوع باعث نگرانی شما شده است، احتمالا دوست دارید بدانید چه مواد خطرناک دیگری در محصولات آرایشی شما وجود دارد.

سازمان غذا و دارو (FDA) فهرستی از مواد ممنوعه و محدود شده‌ برای استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی دارد که شامل موارد زیر است:

منبع: دیجی کالا




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/36bw6y

اخبار داغ