معنی ضرب المثل | دانستن معنی ضرب المثل

چرا میگن «یکی به نعل میزنه یکی به میخ»؟ | ریشه و کاربرد ضرب المثل های ایرانی

اگر معنی ضرب المثل «یکی به نعل میزنه یکی به میخ» برای شما چالش برانگیز شده است، این مطلب رو از دست ندهید.
1402/11/26 18:15
ضرب المثل

در ضرب المثل ها تاریخچه و داستانی پندآموز نهفته‌ است.  ضرب المثل های زیادی وجود دارد که در زندگی عادی به کار می بریم ولی معنی آن ها رو نمی دانیم. در این مطلب از سبک زندگی قصد داریم معنی ضرب المثل «یکی به نعل میزنه یکی به میخ» رو بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

داستان ضرب المثل «یکی به نعل میزنه یکی به میخ»

نعل بندها، زمان کوبیدن نعل، برای گرفتن شدت ضربه اولی که به میخ می زنند ضربه دوم را آرام تر به نعل می زنند، یا به قولی برای جلب رضایت صاحب اسب و همینطور برای آرامش اسب که بی قراری نکند و لگد نیندازد یک ضربه به میخ و یکی نیز به نعل می زنند.

بیشتر بخوانید: داستان زیبا و خواندنی ضرب المثل «بشنو و باور نکن»

به تدریج این کار آنها به ضرب المثل تبدیل شد و در مورد افرادی به کار می رود که رک و راست نیستند و بله را با نه همراه می کنند.

یکی به نعل می زند و یکی به میخ، از آن مثل هایی است که امروز نیز در مورد کسانی استفاده می شود که موضع و خط و مشی روشن و شفافی ندارند، گفتار و کردار دوگانه ای دارند و می کوشند تا در ماجراهای زندگی، تبدیل به انسان به اصطلاح بد نشوند تا به هر شکلی منافع خود را حفظ کنند.

معنی ضرب المثل ” آب ریخته، جمع شدنی نیست ” + داستان

یا افرادی که طوری حرف می زنند و دورویانه عمل میکنند و همین رفتارشان سبک سردرگمی طرف مقابلشان می شود. بنابراین «یکی به نعل می زند و یکی به میخ» یعنی رفتار دوگانه داشتن.

منبع: ستاره




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/39vjx4

اخبار داغ