انیمه | معرفی انیمه سینمایی | لیست انیمه های سینمایی

5 انیمه ای که باعث میشه از پای تلویزیون تکون نخوری!

بهترین انیمه های سینمایی تاریخ، عبوری شگفت‌انگیز از مرز خیال و حسرت‌های محال دارند. در ادامه با معرفی انیمه های سینمایی همراه ما باشید.
1402/09/15 18:15
انیمه

انیمه طرفدارن زیادی در سراسر دنیا دارد و بسیاری افراد فارغ از هر رده سنی که در آن قرار می‌گیرند، علاقه‌مند به تماشای این آثار هستند. انیمه های سینمایی بین اکثر افراد محبوب است و با استقبال زیادی روبرو شده است. ما در این مطلب از سبک زندگی لیستی از بهترین انیمه های سینمایی را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

 

۱- انیمه Lupin III: The Castle of Cagliostro (1979)

انیمه لوپن ۳: قلعه کاگلیوسترو

عنوان ژاپنی: Rupan Sansei: Cagliostro no Shiro

نویسنده و کارگردان: هایائو میازاکی  

اولین فیلم این فهرست، اولین فیلم هایائو میازاکی در مقام کارگردانی است. میازاکیِ ۳۸ ساله، بعداز تجربه‌ی فعالیت در استودیوهای تویی و تلکا و مشارکت در ساخت چند سریال کلاسیک با پیش‌زمینه‌ی کارگردانی ۱۴ قسمت از سریال لوپن ۳ که هشت سال قبل‌از این در کنار ایسائو تاکاهاتا تجربه کرده بود، تصمیم گرفت اولین انیمه‌ی سینمایی خود را براساس همان کاراکتر بسازد. لوپن ۳ مانگایی اثر مانکی پانچ است که شخصیت اصلی آن نوه‌ی آرسن لوپن، دزد مشهور فرانسوی است. اما میازاکی در فیلم خود از لوپین چهره‌ی یک دزد قهرمان و نجیب می‌سازد که هرچند برای طرفداران این مجموعه چندان خوشایند نبود اما با گذشت زمان لحن دلنشین روایت میازاکی با همه‌ی شوخ‌طبعی، لطافت و پایبندی اخلاقی جایگاه واقعی خود را پیدا کرد.

شخصیت لوپن در داستان قلعه کاگلیسترو یک دزد حرفه‌ای است که با دستیارش در راه نجات پرنسسی از چنگ گروهی شرور قرار می‌گیرد و برای کشف راز یک گنج افسانه‌ای که قسمتی از کلید آن در دست او است تلاش می‌کند. میازاکی برای مرحله‌ی تولید فیلم تنها چهار ماه فرصت داشت که این فشردگی باعث ایجاد تغییراتی در داستان شد که میازاکی چندان از آن راضی نبود. بااین‌حال ظرافت موجود در سکانس‌های مختلف فیلم میازاکی این‌قدر تأثیرگذار بود که در تعدادی از انیمیشن‌های امریکایی مثل کارآگاه موش بزرگ محصول ۱۹۸۴ به آن ارجاع داده شد. جان لستر این فیلم را یکی از آثار الهام‌بخش استودیو جیبلی برای انیمیشن‌های پیکسار نام برد و استیون اسپیلبرگ ابعاد ماجرایی و سکانس تعقیب و گریز ابتدای آن‌را تحسین کرد. میازاکی از همان ابتدا با یکی از بهترین انیمه‌های سینمایی در راه گسترش صنعت انیمیشن‌سازی ژاپن قدم برداشت.

۲- انیمه Barefoot Gen (1983)

انیمه گن پابرهنه

عنوان ژاپنی: Hadashi no Gen

کارگردان: موری ماساکی | نویسنده: کیجی ناکازاوا

محصول: ۱۹۸۳ | مدهاوس

پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ میلادی برای ژاپن با بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی با شکستی فاجعه‌بار و وحشتی تلخ از یک حمله‌ی اتمی ویرانگر همراه بود. هرچند ژاپن در پایان جنگ سراسر ویرانی بود اما نابودی این دو شهر که با مرگ ۲۲۰ هزار نفر از اهالی آن همراه شد، تنها استفاده‌ی جنگیِ سلاح هسته‌ای در جهان را خون‌بارتر و حماقت بشر را پررنگ‌تر از همیشه به‌نمایش گذاشت. اما مردم ژاپن خیلی زود با تلاشی مثال‌زدنی به بازسازی کشورشان دست زدند و به‌سرعت از آن شرایط عبور کردند. انیمه‌ی سینمایی Barefoot Gen هم به توصیف بی‌رحمی آن اتفاق و روحیه‌ی امیدبخش مردم ژاپن می‌پردازد.

بمباران اتمی هیروشیما از دید پسربچه‌ای شجاع به اسم گن، با نمایشی تلخ و بی‌پرده آن‌هم در یک نمایش انیمیشنی اما تا این حد مستندوار، چیزی نیست که در نگاه اول انتظار آن‌را کشید. اما این انیمه برای نکوهش جنگ و ذلت مفهوم انسانیت از راهی گزنده بی‌رحمی مفهوم جنگ را نشان می‌دهد. گن و خانواده‌اش در تابستان ۱۹۴۵ در هیروشیما و اوج دوران جنگ دوران سختی را سپری می‌کنند. کمبود مواد غذایی، فقر و امنیت متزلزلی که قرار است با بدترین اتفاق ممکن به مصیبتی بی‌پایان گره بخورد و روایتی پر از صحنه‌های ناراحت‌کننده از مرگ و میر انسان‌های بی‌گناه را رقم بزند. اما گن بعداز این مصیبت با روحیه و امیدی اغراق‌آمیز که البته حقیقت رویکرد مردم ژاپن بعداز جنگ بود به راه خود ادامه می‌دهد. کیجی ناکازاوا خالق مانگای گن پابرهنه این موضع ضدجنگ را زمانی به‌دست آورد که در ۶ سالگی در بمباران هیروشیما، پدر، خواهر بزرگتر و برادر کوچکترش را در شرایطی مشابه این اثر از دست داد.

 ۳- انیمه Nausicaä: Valley of the Wind (1984)

انیمه نائوشیکا از دره باد

عنوان ژاپنی: Kaze no Tani no Naushika

نویسنده و کارگردان: هایائو میازاکی

محصول: ۱۹۸۴ | استودیو Topcraft

انیمه نائوشیکا از دره‌ی باد اولین فیلم اورجینال هایائو میازاکی است. میازاکی دو سال قبل از آن مانگای نائوشیکا را منتشر کرده و سرآغاز شکل‌گیری تم همیشگی آثارش را به‌ثبت رسانده بود. درواقع فرم خاص سینمای میازاکی از همین فیلم تثبیت می‌شود. همچنین آهنگسازی جو هیسایشی برای آثار میازاکی از این فیلم آغاز شد.

 در یک دنیای پسا‌آخرالزمانی، دره‌ی باد از آخرین مکان‌های قابل حیات است چراکه هاگ‌های مرگ‌آور دریای تباهی همه‌جا را فرا گرفته است و طبق یک افسانه‌‌ی قدیمی شاهزاده‌ای از یک جاده‌ی طلایی به نجات بشر خواهد آمد. دراین میان شاهزاده خانمی به اسم نائوشیکا در تلاش است تا از وقوع جنگ ویرانگر بین دو کشور دره‌ی باد و نابودی کامل زندگی بشر جلوگیری کند.

میازاکی در دورانی که هنوز ساخت انیمیشن به تکامل چندانی نرسیده بود و داستان‌پردازی اغلب آثار در سطح پایینی قرار داشت اقدام به ساخت انیمه‌ای کرد که در آن با نمایش احساسات خاص یک کاراکتر دختر به درام پرجزئیاتی در نفی جنگ، ستایش طبیعت، اهمیت محیط زیست و شوق پرواز می‌پرداخت. درنتیجه انیمه‌ی سینمایی نائوشیکا از دره‌ی باد با وجود ظاهر کلاسیک و بافت نوستالژیک خود به‌خاطر هنر و دقتی که میازاکی با عشق بسیار در تار و پود تصویری آن تزریق کرده همچنان نیروی قدرتمند روایت خود را حفظ کرده است. درست بعداز ساخت این انیمه بود که جرقه‌ی ساخت استودیو جیبلی در سال ۱۹۸۵ زده شد و با درآمد حاصل از فروش این انیمه، میازاکی و تاکاهاتا به سوی خلق رویاهایی ناب در سینما راهی شدند.

۴- انیمه Angel’s Egg (1985)

انیمه تخم‌مرغ فرشته

عنوان ژاپنی: Tenshi no Tamago

نویسنده و کارگردان: مامورو اوشی (با همکاری یوشی‌تاکه آمانو)

محصول: ۱۹۸۵| استودیو دین

در ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم نوع دیدگاه‌ها نسبت‌به خیلی چیزها شروع به تغییر کرد، همان‌طور که بعداز سن مشخصی اعتقاد هر شخص به ایدئولوژی‌های فکری بشر دچار تغییر می‌شود. در مورد مامورو اوشی این اتفاق با ساخت انیمه‌ی Angel’s Egg به‌کمک هنرهفتم تصویرسازی شده است. اوشی با این فیلم تلنگری به تفکرات عقیده‌محور بشر می‌زند و نسل‌های غرق در دریای نامفهوم آن‌را به باد انتقاد می‌گیرد.

داستان این انیمه با حضور دو شخصیت ناشناس که درک درستی از جایگاه آن‌ها وجود ندارد دنبال می‌شود و بار اصلی پیام خود را در فضاسازی فلسفی و پرعمق خود منعکس می‌کند. دخترکی که یک تخم بزرگ را زیر لباس خود حمل می‌کند و در شهری تاریک با خرابه‌هایی گوتیک و اسرارآمیز با سربازی آشنا می‌شود که تفنگی به‌شکل یک صلیب دارد. آب‌های جاری، بارش باران، صدای ناقوس کلیسا، ماهی‌گیران مسخ‌شده، ماهی‌های غول‌پیکر سایه‌ای، داستان کشتی نوح، تقابل دو کاراکتر مرموز و دو شیئی که توسط آن‌ها حمل می‌شود در قالب فضای سوررئال این انیمه، ورای هر اعتقادی با پایان یافتن اتفاقات جاری در آن، با اوج گرفتن دوربین و نگاهی از بالا به ماهیت زمینی که پیش‌از آن هنوز معلوم نشده است تبدیل به سوالاتی بی‌پایان و درگیرکننده می‌شود. Angel’s Egg با بیان هنری خود حافظه‌های فراموش‌شده را به رویش مجدد اتفاقات بی‌تکرار محکوم می‌کند و بدون شک یکی از بهترین انیمه های سینمایی تاریخ است.

۵- انیمه Castle in the Sky (1986)

انیمه لاپوتا قلعه‌ای در آسمان

عنوان ژاپنی: Tenkuu no Shiro Rapyuta

نویسنده و کارگردان: هایائو میازاکی

محصول: ۱۹۸۶ | استودیو جیبلی

اولین فیلمی که در استودیو جیبلی ساخته شد روایتگر تلاش شیتا و پازو برای یافتن قلعه‌ای افسانه‌ای است که بخشی‌از سرزمین معلق در آسمان بوده که سال‌ها انسان‌ها در آرامش روی آن زندگی می‌کرده‌اند. شیتا که اجدادش از ساکنان این قلعه بوده‌اند، به‌نوعی راهنمای رسیدن‌به قلعه است و پازو به‌واسطه‌ی عکسی که سال‌ها پیش پدرش از این قلعه گرفته به‌کمک او می‌شتابد. یک گروه راهزن و تعدادی از نیروهای ارتش هم برای رسیدن به پول و قدرت وارد کش و قوس ماجرا می‌شوند. هایائو میازاکی باز هم با نمایش تقابل‌هایی جذاب بین کاراکترهای خوش‌تراش داستانش به تعریف تصویرپردازی‌هایی شکوهمند با جلوه‌ای نمادین پرداخته است.

میازاکی در ساخت این انیمه اجزای موفق دو فیلم قبلی خود را به‌خوبی کنار هم قرار داد، همچنین لاپوتا را از جزیره‌ی پرنده در رمان سفرهای گالیور اقتباس کرد و تحت‌تأثیر حماسه‌ی هندی رامایانا به شخصیت شیتا رسید. حالا حضور قهرمان‌های کم‌سن‌وسالی که به‌دنبال نجات ارزش‌هایی هستند که با زیاده‌خواهی انسان‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند درکنار توجه‌به طبیعت و سازه‌های پرنده‌ی جذاب، عناصر خاص میازاکی در جستجوی یک جهان آرمانی به‌پاکی معصومیت کودکان در آثارش است. چراکه میازاکی دغدغه‌ای زیبا و خالص برای دنیای هنری خود تعریف کرده است و تخیل نبوغ‌آمیز خود را هنرمندانه به‌رخ می‌کشد.

منبع: زومجی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3eav92

اخبار داغ