زمان تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی | نکات تعویض گیاهان آپارتمانی

8 اشتباه مهلک درباره تعویض گلدان و خاک گیاهان آپارتمانی که نمی‌ دانید!

در این مطلب از سایت سبک زندگی در مورد زمان درست و نکات تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی می پردازیم با ما همراه باشید.
1403/04/04 12:15
8 اشتباه مهلک درباره تعویض گلدان و خاک گیاهان آپارتمانی که نمی‌ دانید!

تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی و زمان مناسب برای تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی را در این بخش از سایت سبک زندگی بخوانید. تعویض گلدان تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی، از منظر بسیاری از افراد کار سخت و دشواری است به همین دلیل بهتر است در زمان تعویض برخی نکات را در نظر داشته باشید تا در تعویض گلدان گیاهان آپارتمانی شما آسیب نبیند و خطری آن را تهدید نکند.

چه موقع گلدان گل را عوض کنیم؟

هرگیاه با توجه به میزان رشد، اندازه گلدان و… نیاز به تعویض دارد، به همین دلیل این کار درستی نیست که یک روز از خواب بیدار شوید و تصمیم بگیرید که خاک گلدان را تعویض کنید. نشانه‌ها و علائم بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد، خاک گلدان را کی عوض کنیم و بهترین زمان تعویض گلدان چه موقع است.

۱- دعوای درون خانوادگی ریشه و گلدان

دو عامل می‌تواند در خصوص ریشه ها و گلدان موجب تعویض گلدان شوند.

  • بیرون زدن ریشه از گلدان

این دوعامل دلیل اصلی تعویض گلدان است. علت بیرون زدن ریشه از گلدان رشد بیش از اندازه گیاه است؛ زیرا با رشد زیاد، ریشه گیاه از سوراخ های زهکشی خارج می‌شود و یا از بالای گلدان بیرون زدگی ریشه ها را کاملا می‌توانید تماشا کنید.

  • خارج شدن گیاه از گلدان

با رشد زیاد گیاه و عدم تعویض گلدان، ریشه ها به کف گلدان فشار می‌آورند و به ارامی گیاه به سمت بالا حرکت می‌کند. به همین دلیل با گذشت مدت زمانی ممکن است نیم بیشتری از گیاه از گلدان خارج شود.

به همین دلیل در پاسخ به این پرسش، چه موقع خاک گلدان را عوض کنیم؟ باید بگوییم که هروقت این دو نشانه را در گیاه خود دیدید زمان تعویض گلدان است.

۲- بهترین زمان تعویض خاک گلدان پس از کند شدن رشد گیاه

در بعضی اوقات کند شدن رشد گیاه می‌تواند به علت خواب زمستانی باشد، اما گاهی کند شدن رشد گیاه یک زنگ خطر است که می‌خواهد حواس شما به مسئله ای مهم یعنی زمان تعویض گلدان جلب کند.

یکی از روش‌های تشخیص زمان تعویض خاک گلدان، کند شدن رشد گیاه است؛ زیرا ریشه ها به اندازه کافی رشد کرده‌اند و دیگر فضایی برای رشد مجدد وجود ندارد. این دلیل می‌تواند از اصلی ترین علائم برای تعویض گلدان سانسوریا باشد.

۳- سنگین شدن بیش از اندازه گلدان

خطر افتادن گلدان! اگر رشد گیاه زیاد باشد، قسمت بالایی گلدان بسیار سنگین تر از ریشه ها می‌شود، به همین دلیل ممکن است گلدان سقوط کند و به زمین بیفتد. اگر گلدان را بلند کنید متوجه این سنگینی خواهید شد.

به همین دلیل بهتر است، تعویض خاک گلدان و خود گلدان را در صورت بروز این اتفاق انجام دهید.

۴- پژمرده شدن گیاه دلیل برای انتخاب زمان تعویض گلدان

اگر گیاه سالم و سرحال شما دیگر مثل گذشته شاد نیست و یا برگ های آن به شدت خشک می‌شود و دچار ریزش شده است، دلیل اصلی آن گلدان نامناسب است.

برای اینکه گیاه شما از این مشکل رنج نبرد؛ بهتر است گیاه را هرچند وقت یکبار از گلدان خارج کنید و گلدان و ریشه‌ها را به خوبی بررسی کنید تا اگر مشکلی وجود داشته به سرعت متوجه آن شوید.

۵- کمبود مواد مغذی

اگر گلدان برای گیاه کوچک باشد، به خاک مواد مغذی لازم نمی‌رسد و این عامل باعث می‌شود که رشد گیاه متوقف شود و باید هرچه سریع تر برای تعویض گلدان اقدام کرد.

۶- تفاوت اندازه میان گلدان و گیاه

هرزمان که متوجه شدید اندازه گیاه بزرگتر از گلدان شده و متوجه این سنگینی شدید وقت تعویض است.

۷- رشد شاخ و برگی گیاه

اگر گیاه دیگر به صورت اصولی رشد نکرد و تنها به صورت شاخ و برگ شروع به رشد کردن و بزرگ شدن کرد به این معنی است که چیزی مانع رشد آن شده. به همین دلیل در این زمان وقت آن است که به گیاه عمر دوباره هدیه کنید و با تعویض گلدان اجازه دهید که گیاه نفس تازه بکشد.

۸- تعویض بیش از یک سال

گیاهان با توجه به نوع رشد و سایز گلدانی که دارند، زمان تعویض گلدان آن ها متفاوت است. اما به صورت کلی بین ۱ الی ۲ سال باید گلدان گیاه تعویض شود.

اگر گیاه را بیشتر از این زمان نگه داشته اید و برای تعویض آن اقدام نکردید؛ بهتر است بدانید که زمان تعویض آن فرا رسیده.




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3gdbzd

اخبار داغ