گیاهان آپارتمانی سمی | گیاهان خونگی خطرناک | گیاه سمی و خطرناک برای خونه | گیاهان آپارتمانی سمی

این 13 گیاه آپارتمانی سمی، جون شما رو به خطر میندازه! + عکس

تعدادی گیاهان آپارتمانی سمی و خطرناک هم وجود داره که میتونه مشکلاتی برای سلامتی ایجاد کنه. شما باید این گیاهان خطرناک رو بشناسین و تو خونه از اونها استفاده نکنین!
این 13 گیاه آپارتمانی سمی، جون شما رو به خطر میندازه! + عکس

امروزه نگهداری از گیاهان آپارتمانی به دلیل زیاد شدن زندگی تو آپارتمان‌ ها خیلی رایج شده! بعضی از گیاهان به عنوان گیاهان آپارتمانی سمی و خطرناک برای کودکان و حیوانات خانگی شناخته شدن. به نظر شما گیاهان اپارتمانی سمی شامل چه گیاهانی میشن؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو گیاهان آپارتمانی سمی آشنا می کنیم!

1- فیلودندرون

این گیاه یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی است که به راحتی در محیط خانه رشد می‌کند. قرار دادن یک یا چند گلدان حاوی فیلودندرون دکوراسیون خانه را چند درجه جذاب‌تر می‌کند اما باید بدانید که این گیاه با بلورهای اگزالات کلسیمی که دارد برای انسان‌ها و حیوانات سمی است.

فیلودندرون ممکن است شاخه‌های رونده هم داشته باشد و همین موضوع باعث دسترسی بیشتر آن‌ها برای کودکان یا حیوانات خانگی می‌شود. بهتر است گیاهانی که شاخه‌ی رونده دارند را در قفسه‌هایی که در شیشه‌ای دارند قرار دهید تا دسترسی به آن‌ها آسان نباشد.

2- دیفن باخیا

دیفنباخیا, عصای خاموش نیز نامیده می شود, با برگ های بزرگ و رنگی اش قطعاً به فضای داخلی خانه شما زیبایی خاصی می افزاید. اما باید از این واقعیت آگاه باشید، که این گیاه خانگی می تواند برای کودکان و حیوانات خانگی خطری را ایجاد کند.

برگ ها, ساقه و ریشه آن ها شدیداً سمی هستند. سلول های این گیاه حاوی کریستال های اگزالات کلسیم است که بسیار سمی هستند. یک ترکیب سمی دیگر که در این گیاه یافت می شود, پروتئینی به نام آسپاراژین است.

هم کودکان و هم حیوانات خانگی در برابر این ماده سمی، آسیب پذیر هستند.

هنگامی که برگ های آن جویده می شوند, کریستال های اگزالات کلسیم می تواند میزبان علائم از جمله بی حس کردن شدید, سوزش دهان, ریختن آب و تورم موضعی باشد. در موارد نادر, حتی می تواند باعث مشکل تنفس و بلعیدن شود.

3- خرزهره

خرزهره یک بوته گل دهنده زیبا است که می تواند در داخل و خارج از خانه کشت شود. اما تمام قسمت های این گیاه برای انسان و حیوان سمی هستند.

حاوی ترکیباتی به نام گلیکوزید است که باعث علائمی چون ضربان قلب نامنظم, ترشح بزاق بیش از حد, عرق ریختن, سوزش دهان, تهوع, استفراغ, اسهال, گرفتگی بینی, تنفس عمیق, عدم همخوانی و حتی مرگ از نارسایی قلبی می شود.

لاتکس شیری اش می تواند پوست را تحریک کند. در واقع بهتر است هنگام تماس با این گیاه, دستکش بپوشید. اگر کودکان و حیوانات کوچکی در خانه دارید, این گیاه را از دسترس دور نگه دارید.

هم چنین بقایای این گیاه را با دقت از بین ببرید، آن ها را بسوزانند چرا که دود تولید می کند. این گیاه برای خانه ای که گربه دارد، توصیه نمی شود.

4- پتوس

پتوس، که به نام پیچک شیطان هم شناخته می‌شود، انواع مختلفی دارد و رنگ برگ‌های آن بسیار متنوع است. این گیاه بسیار سریع رشد می‌کند و فضای سبز خانه‌ی شما را تامین می‌کند. همچنین پتوس تصفیه‌کننده‌ی خوبی ربای هوا است و از آن به عنوان بهترین گیاه برای از بین بردن آلودگی‌های هوا یاد می‌شود.

5- سینگونیوم

این گیاه دوست داشتنی با برگ های بلند, بسیار زیبا به نظر می رسد و با هر دکور خانه ای تماس خوبی دارد. چنانچه در این بخش از نمناک اشاره شده است با توجه به زیبایی و نگهداری آسان آن, مردم سراسر جهان عاشق این هستند که بدون آگاهی از ماهیت سمی آن, در خانه های خود داشته باشند.

هم انسان ها و هم حیوانات نسبت به طبیعت سمی آن آسیب پذیر هستند. آب یا شیره این گیاه شامل کریستال های اگزالات است که بسیار سمی هستند. تماس با شیره یا برگ هایش می تواند منجر به سوزش پوست, تورم و گزش در دهان, گلو و معده شود.

هنگامی که سگ ها و گربه ها برگ ها را می بلعند, ممکن است آب از دهانشان سرازیر شود و در دهان, مشکل بلع, تورم و حتی استفراغ را نشان دهند. وقتی گیاه به سرعت رشد می کند و برگ هایش زیاد می ریزند, شما باید برگ های ریخته شده را بررسی کنید و هر چه زودتر آن ها را دور بیندازید.

 6- زنبق

تعداد گل‌هایی که به زیبایی زنبق هستند بسیار کم است. انواع مختلف زنبق از زمانی که شکوفه می‌دهند تا زمانی که گل به صورت کامل باز می‌شود زیبا و چشم‌نواز است. همه‌ی زنبق‌ها سمی نیستند اما بعضی از آن‌ها برای حیوانات، مخصوصا گربه‌ها، خطرناک هستند. پس اگر مطمئن نیستید چه نوع زنبقی دارید گلدان را بیرون از خانه قرار دهید. اگر تصمیم به کاشتن بوته‌ی زنبق دارید بهتر است آن را در دورترین قسمت حیاط بکارید تا حیوان خانگی‌تان به آن دسترسی نداشته باشد

7- تاج خار

یوروفیه ها و فرفیون ها مانند تاج خار برای انسان و نیز حیوانات خانگی سمی هستند. تمام قسمت های این گیاه سمی هستند و ممکن است موجب سوزش معده و دهان به همراه علائمی نظیر ترشح بزاق اضافی, تورم در مورد چشم ها و دهان, درد معده, تهوع, استفراغ و اسهال شود.

تماس با پوست ممکن است باعث قرمزی, ورم و تاول شود. عنصر سمی در این گیاه دیترپن استر است که در شیره شیری موجود در رگ های این گیاه وجود دارند. بنت قنسول، گیاه گل سرخ سنتی کریسمس، نیز متعلق به خانواده فرفیون ها است. با این حال، مانند یوروفیه ها و فرفیون ها سمی نیست.

8- اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم, که به گل چمچمه ای معروف است, یکی دیگر از جاذبه های زیبا و محبوب دیگری است که در رده خطرناکی قرار دارد. این گیاه حاوی کریستال های اگزالات کلسیمی است که برای گربه ها و سگ ها سمی هستند. این کریستال ها پس از جویدن برگ ها, ساقه ها و ریشه ها و نفوذ به بافت حیوانات حیوان که منجر به آسیب می شوند, آزاد می شوند.

هنگامی که حیوان خانگی عناصر سمی این گیاه را هضم می کند, می تواند باعث ایجاد نشانه هایی از جمله سم در صورت, درد دهان, ریختن آب دهان, کف زدن و استفراغ شود. تورم متوسط تا شدید لب ها, زبان, حفره دهان و راه هوایی فوقانی نیز می تواند رخ دهد. هم چنین می تواند منجر به کم آبی و امکان نارسایی کلیه ها شود که شرایط بسیار شدیدی در حیوانات خانگی دارد.

همچنین به خاطر آلکالویید لیکورین که در پیازها و ساقه هایش وجود دارد, برای انسان سمی است. در انسان این گیاه سمی می تواند باعث ورم لب ها, دهان و زبان, تهوع, استفراغ, اسهال و مشکل بلع شود.

9- کالادیوم

کالادیوم گیاهی است که از طریق پیاز تکثیر می‌شود، خاستگاه آن آمریکای جنوبی است و شاخ‌وبرگی ماندگار دارد. کالادیوم به عنوان گیاه آپارتمانی و برای ایجاد زیبایی بیشتر در محوطه‌ی خارجی آن استفاده می‌شود. این گیاه آپارتمانی سمی و خطرناک با نام‌های گوش فیل و بال فرشته هم شناخته می‌شود.

تمام قسمت‌های انواع کالادیوم‌ها برای انسان و حیوانات سمی است.

کالادیوم‌ها انواع مختلفی دارند که مشهورترین آن‌ها کالادیوم قرمز، صورتی و سفید است. استفاده از آن‌ها در بین گیاهان با برگ سبز زیبایی چشم‌گیری ایجاد می‌کند. کالادیوم‌ها در نور کم به خوبی رشد می‌کنند و گاهی شکوفه‌هایی شبیه به گل سوسن هم در آن‌ها دیده می‌شود.

10- گوش فیل

گیاهان گوش فیل با برگ های بسیار بزرگ, در تقریباً هر محیط داخلی یک تماس سبز خوب را به فضا اضافه می کنند. مردم عاشق این گیاه برای شاخ و برگ های بزرگ و گرمسیری هستند که یادآور گوش فیل است.

به علاوه رشد و نگهداری گیاهان گوش فیل آسان است. با کنار گذاشتن زیبایی, افراد کمی از این واقعیت آگاه هستند که این بیماری خطرناک است. مسمومیت ممکن است در صورتی رخ دهد که شما قسمت هایی از این گیاه را به خاطر مواد مضر آن مانند اسید اگزالیک و آسپاراژین (نوعی پروتئین) جذب کنید. برگ ها و ساقه ها مهم ترین بخش های گیاه گوش فیل هستند.

بلعیدن آن، می تواند موجب علائمی نظیر:اسهال, تهوع, استفراغ, سوزش و تورم دهان, گلو و یا چشم ها شود. اگر کودک یا حیوان خانگی شما برگ ها را نوازش می کند, با پزشک خود مشورت بکنید.

11- مارچوبه زینتی

مارچوبه های زینتی یکی دیگر از گیاهان معمولی است که به خاطر شاخ و برگ ریز و پر مانندش بسیار دوست داشتنی است. از شاخ و برگ هایش نیز در آرایش گلها استفاده می شود.

تماس خارجی با این گیاه می تواند برای گربه شما مضر باشد و همچنین می تواند موجب سوزش شدید پوست شود. چه بخواهید این گیاه را داخل خانه نگه دارید یا بیرون, آن را باید از دسترس دور نگه دارید.

12- پیچک

این گیاه زیبا وقتی به دیوارهای سنگی یا آجری بچسبد و روی آن‌ها رشد کند فرشی به رنگ سبز همراه با شادابی و خنکی ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید در خانه از پیچک نگهداری کنید باید آن را در یک گلدان آویز قرار دهید تا ظاهری عاشقانه داشته باشد.

از پیچک در تزئین دسته‌ها یا تاج‌های گل استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به بوی پخش شده از مدفوع را از بین ببرد پس گزینه‌ی مناسبی برای قرار گرفتن در خانه‌هایی است که حیوانات خانگی در آن‌ها زندگی می‌کنند.

13- گیاه پیکان

این گیاه هم‌خانواده‌ی گیاه فیلودندرون است و روش مراقبت بسیار آسانی دارد. این گیاه معمولا به صورت ترکیبی با گیاهان دیگر، که روش نگهداری مشابهی دارند، در گلدان کاشته می‌شوند. گیاهان جوان برگ‌هایی به شکل قلب دارند و گیاهان قدیمی هم ساقه‌های ضخیم و برگ‌هایی به شکل نوک پیکان دارند. گیاه پیکان همیشه در حال رویش برگ جدید و ریزش برگ‌های قدیمی است بنابراین بهتر است این گلدان را در محلی قرار دهید که افراد حساس یا حیوانات خانگی به برگ‌های ریخته شده دسترسی نداشته باشند.

منبع: نمناک 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3gwgz4

اخبار داغ