کپک زدن رب | کپک زدن رب گوجه فرنگی | جلوگیری از کپک زدن رب | دلایل کپک زدن رب

راه حل رهایی از کپک زدن رب گوجه چیه؟ | از رب گوجه کپک زده میشه استفاده کرد؟

یکی از مشکلات همیشگی تو نگهداری مواد غذایی که حداقل یه بار برای همه اتفاق افتاده کپک زدن رب گوجه هست. اما چرا اینطوری میشه و چطوری می تونیم از شرش رها بشیم؟
راه حل رهایی از کپک زدن رب گوجه چیه؟ | از رب گوجه کپک زده میشه استفاده کرد؟

کپک زدن رب گوجه از معضلات نگهداری این ماده غذایی هست. رب گوجه نگهداریش نیاز به یه سری ترفندها داره تا برای استفاده طولانی مدت از اون دچار مشکل نشیم. این مطلب بهمون یاد میده که چطوری از کپک زدن رب گوجه جلوگیری کنیم، پس اگه بعد از این با کپک زدن رب گوجه مواجه شدین دیگه جای نگرانی نیست!

دلایل کپک زدن رب گوجه 

  • قرار گرفتن رب گوجه فرنگی در محیطی مرطوب

  • قرار دادن رب گرم داخل یخچال

  • برداشتن رب با قاشق آلوده

  • حرارت دادن ناکافی رب خانگی در زمان پخت

بیشتر بخوانید: رب لیمو عمانی؛ بهترین گزینه برای خوش رنگ و لعاب شدن خورشت + طرز تهیه

راه حل جلوگیری از کپک زدن رب گوجه

استفاده از روغن 

مقداری روغن روی سطح رب بریزید. این کار باعث می‌شود اکسیژن‌رسانی متوقف شود و کپک ایجاد نشود. هنگام استفاده از رب، لایه روغن را کمی کنار بزنید و با قاشق خشک، مقداری از رب را از محدوده بدون روغن بردارید. این کار را از ابتدای باز کردن قوطی هم می‌توانید انجام دهید.

ظرف مناسب رب

ظرف نگهداری رب باید متناسب با حجم رب گوجه فرنگی باشد و حتماً بعد از مصرف لازم است روی آن پوششی مناسب قرار داد تا قارچ ها نتوانند روی سطح رب رشد کنند. از آنجا که امکان آلودگی و وجود کپک در مواد غذایی ای که در حجم زیاد تهیه می شوند، بسیار زیاد است، اگر رب گوجه فرنگی را به مقدار زیاد تهیه می کنید، حتماً بعد از باز شدن در ظرف اصلی، رب را در ظروف کوچک و دردار، تقسیم بندی و نگهداری کنید.

بهترین روش برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی استفاده از ظرف مناسب می باشد. برای نگهداری رب ظرف هایی شبیه به شیشه نوشابه می باشد که دهانه ای کوچک دارد و میتوانید با استفاده از این ظروف رب های خانگی را به مدت زیادی نگهداری کنید.

استفاده از قاشق تمیز

هر زمان به رب احتیاج داشتید، از یک قاشق کاملاً تمیز و خشک استفاده کنید. قاشق مرطوب یا چرب و استفاده شده، باعث کپک زدن رب می‌شود.

بیشتر بخوانید: تمام اصول جلوگیری از کپک زدن ترشی

رطوبت و کپک زدن رب

رطوبت هم یکی از عوامل موثر در ایجاد کپک است، بنابراین حتماً از قاشق تمیز و خشک که آلودگی کمتری دارد، برای برداشتن رب استفاده کنید. جالب است بدانید در گذشته بسیاری از خانم ها برای نگهداری بهتر رب گوجه فرنگی سطح آن را با یک لایه روغن می پوشاندند. با این روش اکسیژن رسانی متوقف و از تشکیل کپک جلوگیری می شود. گرچه یکی از روش های مناسب نگهداری مواد غذایی، قرار دادن آن ها در یخچال است، اما رشد بسیاری از باکتری ها و قارچ ها در دمای یخچال فقط کند می شود نه متوقف بنابراین در یخچال هم مواد غذایی را در مدت زمان مشخص می توان نگه داشت.

از رب گوجه کپک زده می توان استفاده کرد؟

خیر. هنگامی که رب کپک می زند این کپک ها نوعی سم به نام مایکوتوکسین تولید می کنند. حتی اگر شما قسمت کپک زده و لایه زیرین آن را بردارید باز هم خطر وجود دارد. زیرا ممکن است سم به لایه های زیرین نیز نفوذ کرده باشد. همچنین هاگ های مولد این کپک ها نیز بسیار ریز بوده و با چشم قابل مشاهده نیستند. ممکن است این هاگ ها همچنان در رب گوجه باقی مانده باشند.

بنابراین به نظر می رسد حتی اگر کپک را به طور کامل از رب حذف کنید باز هم نمی توانید سم ناشی از آن و یا هاگ های مولد آن را از بین ببرید. پس بهتر آن است که قید رب کپک زده را بزنید و آن را داخل سطل آشغال بریزید تا خدای نکرده در مورد سلامت خود یا اعضای خانواده تان ریسک نکرده باشید.

البته تا کنون بیماری خطرناکی که منشا آن رب گوجه کپک زده باشد شناسایی نشده است. این کپک ها ممکن است باعث مسمومیت های خفیفی شوند. اما مواردی از آلرژی به کپک رب مشاهده شده که حتی منجر به مرگ شده است. شاید این موارد بسیار نادر باشند و کمتر کسی نسبت به رب گوجه کپک زده حساسیت داشته باشد

منبع: مجله کوروش




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3gxvz2

اخبار داغ