سناریو های بازی مافیا | تکنیک های بازی مافیا | آموزش بازی مافیا | ترفندهای مافیا

معرفی انواع سناریو های بازی مافیا | سناریو پدرخوانده چه ویژگی هایی دارد؟

در این مطلب به معرفی انواع سناریوهای بازی مافیا می پردازیم! اگر می خواهید آن ها را به خوبی یاد بگیرید همراه ما باشید!
1402/11/18 13:45
معرفی انواع سناریو های بازی مافیا | سناریو پدرخوانده چه ویژگی هایی دارد؟

آیا دوست دارید با انواع سناریو های بازی مافیا آشنا شوید؟ آیا می‌ دانید سناریو چیست و انواع سناریوها با یک دیگر چه تفاوت‌ هایی دارند؟ در این بخش از سبک زندگی به شرح انواع سناریو های بازی مافیا می‌ پردازیم. شما می‌ توانید با توجه به تعداد و سلیقه‌ ی بازیکنان، یکی از این سناریو های بازی مافیا را برای بازی انتخاب کرده و از این بازی گروهی لذت ببرید.

 سناریو چیست؟

سناریوی مافیا مجموعه‌ای از نقش‌ها است که در کنار یکدیگر، قوانین مشخصی را در طول بازی دنبال می‌کنند. هرچه با سناریوهای متنوعی آشنا باشید، اطلاعات بیشتری در این بازی کسب کرده و شانس خود را برای پیروزی افزایش خواهید داد. جذابترین سناریوها برای آموزش بازی مافیا به شرح زیر هستند:

1- سناریوی مافیای کلاسیک چگونه اجرا می‌شود؟

قدیمی‌ترین شیوه‌ی آموزش بازی مافیا، سناریوی کلاسیک نام دارد. این بازی از روز معارفه آغاز شده و در شب کشته می‌دهد. با توجه به نقش‌های متفاوت این بازی می‌توان زیرمجموعه‌های زیر را برای مافیای کلاسیک در نظر گرفت:

1) سناریوی شبکه سلامت مذاکره کننده

در این سناریو تمام نقش‌های ساده‌ی مافیا وجود داشته و نقش‌های فرعی جایی در بازی ندارند. بنابراین نقش‌ بازیکنان به شرح زیر هستند:

  • تعداد بازیکنان مجاز: 9، 10، 12و 13 نفر
  • تیم شهروند: شهروند، خبرنگار، زره‌پوش، اسنایپر، پزشک و کارآگاه.
  • تیم مافیا: مافیای ساده، مذاکره کننده و رئیس مافیا.

2) سناریوی شبکه سلامت ناتو

این سناریو در شبکه‌ی سلامت و با حضور برندگان 9 فصل قبلی برگزار شد. در این سناریو گروگان‌گیرها، یاران خود را شناخته ولی همراه مافیا بیدار نمی‌شوند. همچنین در حالت 13 نفره، در شب نگهبانی نیز یک نفر از بازی حذف می‌شود تا تعادل نیروهای خوب و شر در بازی برقرار شود. نقش‌های این بازی به شرح زیر هستند:

  • تعداد بازیکنان مجاز: 10، 12، 13 و 15 نفر.
  • تیم شهروند: شهروند، تفنگدار، نگهبان، تکاور، کارآگاه و پزشک.
  • تیم مافیا: گروگانگیر، ناتو، رئیس مافیا.

3) سناریو مافیا کلاسیک پیشرفته جوکر

در این سناریو، جوکر یک نقش مستقل محسوب می‌شود. حضور جوکر در بازی از قدرت مافیا کاسته و تعداد آن‌ها را نیز یک نفر کم‌تر می‌کند. نقش‌های این بازی به شرح زیر است:

  • تعداد بازیکنان مجاز: 12، 13 و 15 نفره.
  • تیم شهروند: کارآگاه، اسنایپر، پزشک، روئین‌تن، فراماسون، کشیش، کابوی، تفنگدار، قاضی و فرمانده.
  • تیم مافیا: تروریست، نناتو، ناتاشا و رئیس مافیا.

2- سناریوی بازی گادفادر شو چیست؟

در سال‌های اخیر بازی مافیا در رسانه‌های دسته جمعی گوناگونی تولید و پخش می‌شود. رئالیتی‌شوی «گادفادر شو» در کشور ترکیه پخش می‌شود که در آن بازیکنان در دو گروه 12 نفره به رقابت می‌پردازند. شما برای اجرای این سناریو به نقش‌ها و بازیکنان زیر احتیاج خواهید داشت.

  • تعداد بازیکنان مجاز: 7، 8، 9، 10 و 12 نفر.
  • تیم شهروند: شهروند، جان سخت، اسنایپر، پزشک، ساقی، کارآگاه.
  • تیم مافیا: پدرخوانده، دکتر لکتر، مافیای ساده، ناتو

3- منظور از سناریوی شب‌های مافیا چیست؟

همانطور که در آموزش بازی مافیا بیان کردیم، معروف‌ترین سناریوی این بازی، شب‌های مافیا نام دارد. این سناریو در یکی از برنامه‌های سرگرمی ایران با همین نام به نمایش درآمده است. از ویژگی‌های بارز این سناریو می‌توان به وجود کارت‌های حرکت و نقش‌های متمایز آن اشاره کرد. این ویژگی‌ها حال و هوای فیلم سینمایی را به بازی مافیا اضافه کرده‌است. در قسمت آموزش بازی مافیا به نقش‌های گوناگون این بازی اشاره کرده‌ایم. اکنون شما را با تیم‌های این سناریو آشنا خواهیم کرد.

  • تعداد بازیکنان مجاز: 7، 8، 9، 10 و 12 نفر.
  • تیم شهروند: شهروند، روانپزشک، جان سخت، حرفه‌ای، شهردار، پزشک و کارآگاه.
  • تیم مافیا: پدرخوانده، مافیای ساده و دکتر لکتر

نقش‌های این سناریو، در فصل‌های پایانی برنامه مقداری تغییر کرد و نقش جوکر نیز به تیم مافیا اضافه شد. در این سناریو جوکر می‌تواند یکبار خودش را و دوبار دیگران را انتخاب کند. برای این سناریو، بازیکنان باید به دو گروه تقسیم شده و به رقابت بپردازند. همچنین این سناریو در شب اتفاق می‌افتد و بازیکنان نیز در همان شب اول با یکدیگر آشنا می‌شوند. سپس در روز بعد، چالش‌های بازی شروع می‌شوند. در پایان روز نیز رای‌گیری برگزار شده و افرادی که بیشترین آراء را کسب کرده باشند، به دادگاه می‌روند. مراسم دادگاه نیز طبق آنچه در آموزش بازی مافیا آورده شد، انجام می‌شود. در این بازی تعدادی کارت حرکت وجود دارد که عاقبت بازیکن حذف‌شده را مشخص می‌کند. بازیکن باید پیش از ترک بازی یک کارت را به صورت شانسی انتخاب کند. معنای کارت‌های حرکت آخر به شرح زیر هستند:

  • مسیر سبز: این کارت به معنای همکاری با یک بازیکن دیگر است. در واقع بازیکن حذف‌شده می‌تواند یک بازیکن دیگر را انتخاب کرده و او را از اتهام روز بعد نجات دهد.
  • فرش قرمز: در این حالت بازیکن حذف‌شده می‌تواند یک بازیکن دیگر را انتخاب کرده و او را به دادگاه روز بعد ببرد. در واقع او برای بازیکن منتخب فرش قرمزی پهن کرده‌است تا در هر شرایطی او را به سمت جلسه‌ی دفاعیه راهی کند.
  • ذهن زیبا: با انتخاب این کارت، بازیکن حذف‌شده می‌تواند از ذهن زیبای خود استفاده کرده و یکی از نقش‌های بازی را برملا کند. چنانچه حدس او درست باشد، می‌تواند پس از حذف نقش منتخب، خود به میدان بازی برگردد.
  • بی‌خوابی: در این حالت بازیکن حذف‌شده سرنوشت امشب را تعیین کرده و کسی به خواب نمی‌رود. بنابراین کسی کشته نمی‌شود و بازیکنان باید گیج و ناآگاه به روز بعد بروند. در این حالت اتهام‌زدن نیز بسیار دشوار خواهد بود.
  • سرگیجه: اگر بازیکن کارت سرگیجه را انتخاب کند، باید یک حقیقت از بازی را به صورت وارونه بیان کند. سپس این موضوع را تایید کرده و بیرون برود.
  • شلیک نهایی: اگر بازیکن خوش‌شانس باشد، می‌تواند با این کارت جان خود را حفظ کرده و روز دوم به بازی بازگردد. پس از بازگشت نیز می‌تواند به جای مافیا یک شلیک انجام داده و برای همیشه از بازی خارج شود.

4- سناریوی مافیای مدرن چه ویژگی‌هایی دارد؟

در سال‌های گذشته، سناریوی مدرن مورد استقبال بازیکنان قرار گرفته و مخاطبان خاص خود را شگفت زده کرد. در این سناریو روز معارفه حذف شده و مافیا، یارهای خود را در ابتدای بازی می‌شناسند. مافیا می‌تواند در شب یک نفر را حذف کرده و سپس رای‌گیری کنند. رای‌گیری دوم نیز در شب بعد انجام می‌شود، اما هرگز مشخص نمی‌شود که در این جلسه چه کسانی رای داده‌اند. همچنین وضعیت حاضر در بازی اعلام نشده و نقش گورکن نیز به بازی اضافه می‌شود. گورکن می‌تواند تنها از قابلیت‌های مشخص خود استفاده کند. همچنین در ابتدای روز بعد نیز می‌توان نقش‌های اخراج‌شده از بازی را به صورت تصادفی اعلام کرد. نقش‌های سناریو مدرن معشوقه به شرح زیر هستند:

  • تعداد بازیکنان مجاز: 9 تا 18 نفر
  • تیم شهروند: دندان پزشک، گردن کلفت، گورکن، دست‌کج، قاضی، کلانتر، شهردار، پزشک و کارآگاه.
  • تیم مافیا: شارلاتان، جراح، جلب، شاهکش، معشوقه رئیس مافیا.

5- سناریو پدرخوانده بازی مافیا

این سناریو که به روایت سعید ابوطالب است در واقع سناریو دوم شب های مافیا محسوب می شود که توسط بازیگران در چندین فصل توسط فیلم نت پخش شد.حال این سناریو جدید قرار است از شبکه خانگی فیلم نت پخش شود.

ترتیب بیدار شدن نقش ها در بازی

  1. نوستراداموس (فقط شب معارفه)
  2. اعضا تیم مافیا
  3. دکتر واتسون
  4. لئون
  5. همشهری کین
  6. کنستانتین

قوانین:

بازی پدرخوانده، یک بازی دورهمی نقش مخفی بر پایه استدالل و استنتاج است. در بازی پدرخوانده؛ بازیکن ها به سه دسته اکثریت شهروند٬ تیم مافیا و تک نقش مستقل تقسیم میشوند.

نقش هایی که از ابتدا جز صاحب نقش و گرداننده کسی از آن مطلع نیست. هدف شهروندان در دست گرفتن شهر و پاکسازی از مافیا هاست و پیروزی مافیاها در گرو برابری با تعداد شهروندان است. نقش مستقل خود انتخاب میکند با کدام تیم بازی کرده و سعی در پیروزی ساید مورد نظر دارد.

بازی در دو بخش شب ها و روز های متوالی انجام میشود. در روز معارفه٬ همه نقش خود را میدانند اما اعضای مافیا همتیمی های خود را نمیشناسند. بازیکنان 30 ثانیه فرصت دارند تا گفتگو کنند و خود را معرفی کنند )روز معارفه چالش ندارد .(سپس در شب معارفه گرداننده تیم مافیا را بیدار میکند تا همدیگر را بشناسند.

از آغاز هر روز گرداننده به اختیار خود به بازیکنان نوبت میدهد تا حداکثر 40 ثانیه به گفتگو بپردازند. روز ها همه نقش شهروند را بازی میکنند و در فرایند اتهام زنی٬ به چالش کشیدن، دفاع و رایگیری تالش میکنند اعضای مافیا را کشف و با اکثریت ارا از شهر خارج کنند. در زمان گفتگو بازیکنان دیگر در سکوت کامل میتوانند با عالمت دست تائید یا عدم تائید خود را نشان دهند.

در گفتگو هرکس میتواند دیگران را به مافیا بودن متهم کند یا به شهروند بودن اتهام را از آنان صلب کند اما هیچ کس حق ندارد به نقش و توانایی های شب خود به طور مستقیم یا غیرمستقیم اشاره کند و یا درباره نقش خود بلوف بزند – اطالق به نقش ها و اتفاقات شب ممنوع است

هر روز پس از گفتگو با رایگیری مرحله اول٬ بازیکنانی که بیشترین رای اتهام نصف منهای یک دریافت کرده اند به دفاع میروند و از خود در برابر اتهامات دفاع میکنند. با رای گیری مرحله دوم که در روز و در برابر انظار همه بازیکنان اجرا میگردد (با اکثریت نسبی٬ فردی که بیشترین رای را آورده از شهر اخراج میشود) اگر تنها یک نفر به دفاع برسد، با حد نصاب ذکر شده در باال خارج خواهد شد. اگر دو نفر و بیشتر به دفاع بیایند ٬هرکس تعداد بیشتری رای بیاورد از بازی خارج میشود)اگر همه صفر رای بیاورند در بازی خواهند نشست(و تعداد رای دادن به افراد حتی در دور دوم آزاد است حتی افرادی که در دفاع هستند میتوانند رای بدهند. اگر تعداد رای دور دوم دو نفر یکسان باشد٬ قرعه مرگ بازیکن اخراجی را تعیین میکند.زمان دفاع 40 ثانیه می باشد.

در پایان رای گیری هر روز بازیکن اخراجی از بین شش کارت حرکت اخر یک کارت را به طور تصادفی انتخاب میکند. تنها با برداشتن اتفاقی کارت ذهن زیبا و حدس درست نقش نوستراداموس او بدون اعالم نقشش از سوی گرداننده به جای نوستراداموس به بازی بر میگردد. بازیکنی که رای خروج اورده است٬ امکان صحبت (وصیت) ندارد و تنها باید به کارت حرکت اخر خود اکتفا کند. کارت های حرکت اخر باید اجرا شوند. ( اکت اجباریست ) در ابتدای هر روز گرداننده برای استعالم نقش های خارج از بازی رایگیری میکند. این رای گیری برای استعالم فقط 2 بار در کل بازی ممکن است. با نظر اکثریت بازیکنان گرداننده فقط ساید بازیکنان اخراجی را فاش میکند. استعالم نوستراداموس؛ مستقل خواهد بود

جمع‌بندی

همانطور که بیان کردیم اگر نقش‌ها و قوانین بازی شب مافیا را بدانید، لذت بیشتری از بازی برده و احتمال برد بیشتری نیز خواهید داشت. بنابراین در این مطلب آموزش بازی مافیا را به صورت مرحله‌ای بیان کردیم. همچنین از چند سناریو بازی مافیا نام بردیم که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کرده و با گروه خود بازی کنید. بی‌صبرانه منتظر شنیدن تجربیات شما از بازی مافیا و سناریوهای محبوبتان هستیم.‌

منبع: وایت شو




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3gxxz2

اخبار داغ