ضرب المثل | معنی ضرب المثل | دانستن معنی ضرب المثل

چهار تا از ضرب المثل های معروف و پرکاربرد ایرانی به همراه معنی!

اگه دوست دارین معنی و مفهوم ضرب المثل های ایرانی رو بیشتر یاد بگیرین تا آخر مطلب همراه ما باشین!!
چهار تا از ضرب المثل های معروف و پرکاربرد ایرانی به همراه معنی!

پشت تمام ضرب المثل ها داستانی وجود دارد که خوب است بدانیم! ایرانیان قدیم با زبان شعر با هم سخن می گفتند و برای هر موضوعی از شعر و ضرب المثل های فارسی استفاده می کردند. در ادامه معنی 4 ضرب المثل پرکاربرد ایرانی رو برای شما قرار دادیم.

ضرب المثل "طاقچه بالا گذاشتن"

در خانه‌های قدیمی طاقچه‌هایی وجود داشت برای قرار دادن اشیاء و معمولا معماری داخلی خانه‌ها طوری بود که دو نوع طاقچه می‌ساختند؛ یکی طاقچه کوتاه‌تر که دست همه به آن می‌رسید و معمولا لوازم دم‌دستی خانه را روی آن قرار می‌دادند، و دیگری طاقچه‌ای بود که بالاتر ساخته می‌شد و دست کسی به آن نمی‌رسید و اشیاء ارزشمند و زینتی را  روی آن قرار می‌دادند تا از دسترس دور باشد.

حال وقتی کسی خیلی خودش را دست بالا می‌گیرد به او می‌گویند طاقچه بالا می‌گذارد. 

یا هنگامی که شخصی خود را برتر از دیگران بداند و با رفتارش کاری کند که کسی به او نزدیک نشود و در مواردی مانند مغرور و متکبر بودن استفاده می‌شود و نیز به کسی می‌گویند که خیلی ناز و افاده دارد و خودش را لوس می‌کند و یا هنگامی که کسی خود را دست بالا گرفته و به دیگران فخر فروخته و مال و ثروت و یا هر چیزی از خود را به رخ دیگران می‌کشد و عمدتا در مواردی از این قبیل این ضرب‌المثل به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: چرا میگن «جیک جیک مستونت بود، فکر زمستونت بود!؟

ضرب المثل "نه به آن شوری‌شور نه به این بی‌نمکی"

هر گاه شخصی در یک مورد خاص رفتاری دوگانه و حاکی از افراط و تفریط داشته باشد از این ضرب‌المثل استفاده می‌کنند.

برای مثال در برخورد با یک اتفاق خاص، یک جا تند و خشن و در جایی دیگر با همان اتفاق، بسیار ملایم برخورد می‌کند. یا برای موردی آسان هزینه می‌کند ولی بار دیگر در همان مورد حاضر به هزینه کردن نباشد. و کلا در هر جایی که پای افراط و تفریط در یک مورد مشابه، در میان باشد، می‌توان این ضرب‌المثل را به کار برد.

ضرب المثل "علف زیر پا سبز شدن"

به نظر می‌رسد چون فرایند سبز شدن علف، طولانی و زمان‌بر است، کسی که زمان بسیار زیادی را صرف انتظار برای انجام کاری کرده باشد، این زمان طولانی را به زمان سبز شدن علف تشبیه می‌کند.

همچنین چون علف برخلاف سایر گیاهان، ارزش چندانی ندارد، انتظار زیاد و طولانی‌ و بی‌نتیجه را به رشد علف تشبیه می‌کنند!

این ضرب‌المثل کنایه از انتظار بسیار زیاد برای آمدن کسی یا انجام گرفتن کاری است. یعنی معطل شدن و انتظار فراوان و بی نتیجه!

ضمنا وقتی کسی درخواست انجام کاری را از شما دارد که یا از توان شما خارج است و یا حاضر به انجامش نیستید ولی او روی درخواست خود پافشاری می‌کند، این ضرب المثل را برایش به کار می‌برید و به او می‌گویید: " انقدر صبر کن تا علف زیر پات سبز بشه." یعنی هرچقدر هم صبر کنی و خودت را خسته کنی نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: معنی ضرب المثل ” آب ریخته، جمع شدنی نیست ” + داستان

ضرب المثل "گربه دستش به گوشت نمی‌رسه میگه بو میده"

این ضرب‌المثل در مورد فردی به کار می‌رود که از دست‌یابی به موفقیتی ناتوان باشد و با ناچیز جلوه دادن آن موفقیت و افرادی که به آن دست یافته‌اند، ناتوانی و شکست خود را پنهان کند. 

یا در مورد کسانی به کار می‌رود که سعی دارند دیگران را از دست‌یابی به اهدافشان بازدارند، به این دلیل که خودشان از عهده انجام آن کارها برنمی‌آیند.

منبع: ستاره




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3ngvv2

اخبار داغ