از بین بردن لکه وایتکس از مبل | تمیز کردن لکه وایتکس روی مبل | پاک کردن لکه وایتکس از مبل

اگه لکه وایتکس رنگ مبلت رو برده، با این روش ها رنگش رو برگردون!

هنگامی که وایتکس روی مبل می ریزد تقریباً بلافاصله رنگ آن را تغییر می دهد و لکه ای سفید یا زرد به جا می گذارد. با روش های خانگی تمیز کردن لکه وایتکس از مبل همراه ما باشید.
1402/09/14 06:15
از بین بردن لکه وایتکس مبل

از بین بردن لکه وایتکس روی مبل با پاک کردن سایر لکه‌ها، تفاوت بسیاری دارد. ریختن وایتکس بر روی مبل ها یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند در حین نظافت منزل اتفاق بیافتد و خستگی کار شما را چند برابر کند؛ به همین دلیل روش های خانگی از بین بردن لکه وایتکس مبل را به شما معرفی می کنیم. وایتکس بلافاصله پس از تماس با هر سطحی، رنگ سطوح را در خود حل می‌کند و لکه ایجاد می‌کند. با آسان ترین روش های خانگی از بین بردن لکه وایتکس روی مبل همراه ما باشید.

 

روش اول: محو کردن لکه با استفاده از الکل

در ابتدا محل را با آب سرد بشویید. این اقدام جهت جلوگیری از مخلوط شدن وایتکس با الکل ضروری است.

حال یک پنبه را به الکل آغشته کرده و روی محل بمالید. الکل روی لکه های کوچک که در اثر سفید کننده ها به وجود آمده اند و  یا روی پارچه های تیره بهتر عمل می کند. زیرا الکل رنگ موجود در پارچه ها را رقیق کرده و مجدداً در ناحیه سفید توزیع می کند.
استفاده از الکل روش مناسبی برای لکه های سفید کننده بزرگ یا پارچه های روشن نیست زیرا رنگ کافی برای توزیع مجدد بر روی لکه وجود ندارد.

پنبه آغشته به الکل را بر روی پارچه و اطراف آن بمالید. رنگ اصلی در پارچه شروع به توزیع مجدد در منطقه لکه دار می کند. این کار را ادامه دهید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

محل لکه را رها کنید تا الکل آن تبخیر شده و کاملاً خشک شود. این کار باعث میشود تا رنگ های پخش شده مجدداً خشک شده و هنگام شستشو از بین نروند. سپس محل را مجدداً با آب سرد بشویید.

روش دوم: استفاده از سرکه سفید رقیق شده

ابتدا سرکه سفید را با آب مخلوط کنید. استفاده از سرکه سفید یک روش طبیعی عالی برای پاک کردن لکه سفید کننده است. در صورت نیاز میتوانید سرکه سفید را با کمی مایع ظرف شویی ترکیب کنید.
برای از بین بردن لکه وایتکس روی مبل ، مقدار ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) سرکه سفید را با ۲ فنجان (۴۷۰ میلی لیتر) آب سرد مخلوط کنید.

حال یک پارچه سفید و تمیز را به محلول آغشته کرده و بر روی لکه بمالید. فقط مراقب باشید که محل را بیش از اندازه به سرکه آغشته نکنید. حال با یک پارچه آغشته به آب سرد محل را بشویید. این کار را ادامه دهید تا بوی سرکه از میان برود.

روش سوم: استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواد کمکی همه‌کاره و قدرتمند در پاک کردن لکه‌ها محسوب می‌شود. یکی از کاربردهای آن، از بین بردن لکه وايتکس روی مبل است. برای این کار، ابتدا لکه را به‌وسیله آب سرد و به‌کمک اسفنج پاک کنید تا وایتکس اضافی از محل لکه پاک شود.

سپس مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید تا خمیر منسجم به‌دست آید. برای پاک کردن لکه وایتکس روی مبل با جوش شیرین، باید خمیر به‌دست‌آمده را به‌طور یکنواخت روی سطحی که لکه دارد پخش کنید و صبر کنید تا خمیر کاملاً خشک شود. بعد از آن، به‌وسیله یک فرچه یا مسواک، خمیر را از سطح مبل پاک کنید.

روش چهارم: استفاده از  قرص آسپرین

دو عدد قرص آسپرین را پودر کنید و با مقداری آب مخلوط کنید تا خمیری شود. مخلوط را روی ناحیه مورد نظر مبل اعمال کنید و بگذارید 2 الی 3 ساعت باقی بماند . در انتها ناحیه را با یک پارچه مرطوب تمیز کنید و بگذارید خشک شود .

روش پنجم: استفاده از تری سدیم فسفات

فسفات سدیم (پالاینده شکر یا نرم کننده آب Na۳PO۴) یک ترکیب شیمیائی، قلیائی قوی با pH معادل ۱۲ میباشد که در آب به راحتی قابل حل است.

مقداری تری سولفات سدیم خریداری کنید. از این ماده، می توان برای خنثی سازی اثرات لکه های سفید کننده روی پارچه استفاده کرد. این محصول را می توان از فروشگاه های محلی و یا فروشگاه های حیوانات خانگی خریداری کنید.
همچنین محصولاتی که در بازار به عنوان خنثی کننده کلر تبلیغ می شوند، حاوی تری سدیم فسفات میباشند.
اگر سریع عمل کنید این روش مناسبی است. همچنین اگر مدتی از ایجاد لکه گذشته باشد گرچه، ممکن است این محلول رقیق شده لکه را به طور کامل از بین نبرد ، اما درعوض باعث کاهش قابل توجه آن می شود.

قاشق غذاخوری (۱۴٫۳ گرم) تری سولفات سدیم را با ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب گرم مخلوط کنید. محلول را در یک کاسه یا یک ظرف پلاستیکی مخلوط کنید. محلول را با یک قاشق یکبار مصرف هم بزنید تا زمانی که تمام تری سولفات سدیم حل شود.

یک پارچه سفید تمیز برداشته و آن را با تری سولفات سدیم رقیق آغشته کنید. نیازی نیست حتماً پارچه نو باشد ولی دقت منید که سفید و تمیز باشد. اگر پارچه تمیز ندارید از پنبه ای استفاده کنید.

حال بدون آنکه لکه را پخش کنید ، لکه وایتکس را با پارچه مالش دهید. در صورت نیاز دوباره پارچه را با آب سرد بشویید و همین کار را تکرار کنید. پارچه را با آب سرد بشویید تا اطمینان حاصل کنید که تمام تری سولفات سدیم از محل خارج شده است.

منبع: ایران تی اس ام




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3nqao3

اخبار داغ