نگهداری از کاکتوس | مراقبت از کاکتوس | علت پوسیدن کاکتوس | انواع کاکتوس

همه چیز در مورد نگهداری کاکتوس! | چرا کاکتوس میپوسد؟

نگهداری کاکتوس کار دشواری نیست اما نکاتی دارد که حتما باید رعایت شوند که می خواهیم با هم بررسی کنیم!
همه چیز در مورد نگهداری کاکتوس! | چرا کاکتوس میپوسد؟

داشتن گل و گیاه در خانه حس خیلی خوبی می دهد، مخصوصا نگهداری کاکتوس! زیرا کاکتوس جدا از زیبا بودن به نویز گیری کمک زیادی می کند. نگهداری کاکتوس مسئله دشواری نیست زیرا این گیاه به خودی خود مقاومت زیادی دارد. نگهداری کاکتوس و مراقبت از آن نیازمند کارهای بسیار راحتی است که حتما باید آن ها را انجام دهید تا گیاه شاداب و سالم تری داشته باشید.

شرایط نگهداری کاکتوس

محیط مناسب

اندازه گلدان را بر اساس نوع ریشه‌های کاکتوس انتخاب کنید .اگر کاکتوستان سیستم ریشه‌ای کم عمق دارد که نزدیک به سطح خاک باقی می‌ماند، مانند گیاه کلا یا گلابی تیغدار، گلدانی را انتخاب کنید که کم‌عمق باشد و قطر زیادی داشته باشد. اگر کاکتوستان سیستم ریشه‌ای عمیق دارد، مانند ساگوارو یا کاردون، گلدانی را انتخاب کنید که باریک و عمیق باشد. اکثر کاکتوس‌ها سیستم ریشه‌ای کم‌عمق دارند. اگر مطمئن نیستید که گیاه شما کدام نوع ریشه را دارد، گلدانی را انتخاب کنید که حد وسط این دو گزینه باشد؛ مانند گلدان بونسای.

نقش خاک در نگهداری کاکتوس‌ های گرمسیری

اپی‌فیلوم‌ها نوعی از کاکتوس‌ها هستند که در جنگل‌های بارانی استوایی یافت می‌شوند. اگر تصمیم دارید از این گونه از کاکتوس‌ها نگهداری کنید، مطمئن شوید که مخلوط خاک گلدان برای آنها ایده‌آل است. خاک کاکتوس‌های استوایی به سرعت از آب تخلیه می‌شود زیرا آب زیاد می‌تواند باعث پوسیده شدن ریشه‌های این گیاهان شود. برای اینکه این کاکتوس زنده بماند و رشد خوبی داشته باشد، خاک آن باید زهکشی مناسبی داشته باشد. برای کاکتوس‌های گرمسیری نسبت به کاکتوس‌های خشک، مواد آلی بیشتری در مخلوط گلدانی باید اضافه شود.

 آب

 یک نکته مهم برای شروع این واقعیت است که بسیاری از کاکتوس ها دارای فصل رشد و کمون می باشند. به طور معمول فصل رشد از بهار تا پاییز است. بسیاری از گیاهان از اواخر پاییز تا اوایل بهار، زمانی که درجه حرارت خنک تر است و طول روز کوتاه تر می شود، شروع به رشد جدید می کند.

در طول فصل رشد، آنها حداقل یک بار در هفته آب می خورند. هنگامی که بزرگ تر می شوند نیاز به آب بیشتری دارند. گلدان را به طور کامل آب کنید، به طوری که آب از سوراخ های زهکشی پایین بیرون آید. اطمینان حاصل کنید که گلدان در آب فرو رفته را رها نکنید، می تواند پوسیدگی و قارچ را تسریع کند. همچنین اجازه ندهید که آب در ساقه کاکتوس فرو رود. این می تواند منجر به مشکلات پوسیدگی و قارچ شود . در کل کاکتوس نسبت به گیاهان دیگر نیاز کمتری به آب دارد پس با بیش از حد آب دادن آن موجب از بین رفتن گیاه می شوید.

مطمئن شوید که گلدان شما سوراخ‌ های زهکشی دارد

چه بخواهید گلدان‌های سفالی سنگین و بادوام را انتخاب کنید یا گلدان‌های پلاستیکی که تمیز کردنش آسان است، فرقی نمی‌کند، فقط مطمئن شوید که آب اضافه می‌تواند از محفظه خارج شود. بدون وجود سوراخ‌های زهکشی خاک بیش از حد مرطوب می‌ماند و موجب فاسد شدن ریشه و در نهایت مرگ گیاه منجر می‌شود.

اگر گلدانی را انتخاب کرده‌اید که زهکشی کافی ندارد، می‌توانید به‌راحتی با دریل آن را سوراخ‌ کنید.

مقاومت کاکتوس در شرایط دما و هوایی متفاوت

در طول ماه های زمستان، کاکتوس از آب و دما کم بهره می برد پس مقدار کمی آب در هر زمان دهید. برای درجه حرارت توصیه می شود که گیاهان بین 45 تا 55 درجه فارنهایت (7 و 13 درجه سانتیگراد) را در صورت امکان نگه دارید.

دمای خنک و خشکی خاک گیاه را "سخت" می کنند و جوانه های گل را بارور می کنند. پشت یک پنجره می تواند محیطی خوب در زمستان باشد. اگر نمی توانید محلی خنک پیدا کنید، کاکتوس در دمای معمولی اتاق مناسب خواهد بود. فقط ممکن است شکوفه نکند ؛ همچنین بهتر است که در طول مدت کمون کود دادن کاکتوس را متوقف کنید.

جلوگیری از آبیاری بیش از حد کاکتوس

شما می‌توانید از یک چوب استفاده کنید تا ببینید کف خاک آب دارد یا خیر. اگر خاک به چوب چسبید یعنی خاک هنوز خیس است. البته آبیاری کم هم مشکل‌ساز است و باعث می‌شود کاکتوس رنگ‌پریده شده و به یک جهت خمیده شود. میزان آبیاری کاکتوس را تحت کنترل داشته باشید و از آبیاری کم یا زیاد از حد خودداری کنید.

نور مناسب کاکتوس

از دادن آب به گل کاکتوس در زیر نور آفتاب خودداری کنید زیرا باعث سوختگی و ایجاد لک بر روی گیاه می شود.

از قرار دادن کاکتوس ها در زیر آفتاب مستقیم خودداری کنید.

آفتاب مستقیم باعث سوختگی کاکتوس ها می شود. شاید برایتان سؤال ایجاد شود که چرا در طبیعت زیر نور شدید آفتاب کاکتوس نمی سوزند، زمانی که گیاه از همان ابتدای زندگی در زیر نور آفتاب باشد به مرور خود را با این شرایط تطبیق می دهد و نور آفتاب را تحمل می کنند. 

پس برای نگهداری شما نیاز به نور آفتاب فیلتر شده یا ملایم دارید حداقل ۳-۴ ساعت در روز. کاکتوس بدون نیاز به نور زرد و  خراب می شود.

 آفات

در بیشتر موارد، شایع‌ترین مشکلات کاکتوس‌ها، بیماری‌های باکتریایی و قارچی ناشی از آبیاری بیش از حد آنها است. با این حال، هر چند وقت یکبار، آفاتی مانند شپشک آردآلود به آنها حمله می‌کند. کنترل این آفات ممکن است دشوار باشد زیرا ممکن است دوباره ایجاد شوند یا در نهایت باعث آسیب به کاکتوس‌ها شوند.

استفاده از صابون حشره‌ کش

برای شستشوی آفات می‌توانید از صابون حشره‌کش استفاده کنید. با این حال توجه داشته باشید که این صابون می‌تواند به گیاه شما آسیب برساند. زیرا کاکتوس‌ها دارای موم هستند که ممکن است توسط صابون آسیب ببیند. اطمینان حاصل کنید که برچسب صابون را به خوبی مطالعه کنید تا مطمئن شوید برای کاکتوس بی‌خطر است.

انواع مختلف کاکتوس

کاکتوس دم موشی (Aporocactus Flagelliformis)

کاکتوس سیب پرو (Cereus Peruvianus)

کاکتوس گوش خرگوش (Opuntia Microdasys)

کاکتوس کریسمس (Schlumbergera Bridgesii)

کاکتوس عید پاک (Hatiora Gaertner)

کاکتوس ارکیده (Disocactus Ackermannii)

کاکتوس بشکه طلایی (Echinocactus Grusoni

مشکلات کاکتوس ها

بزرگترین مشکل برای صاحبان کاکتوس، آبیاری بیش از حد است. اما این مشکل تنها با کمی دقت قابل حل است. آبیاری بیش از حد موجب پوسیدگی ساقه و ریشه گیاه کاکتوس می شود و متاسفانه هنگامی که ریشه کاکتوس بپوسد یا حتی پوسیدگی در آن آغاز شود، دیگر نمی توان گیاه را نجات داد. آفت های کاکتوس به نسبتا معدود هستند، اما هنگام خرید کاکتوس توجه کنید که حشره ای مشکوک روی آن لانه نکرده باشد. در صورتی که آفات کاکتوس به سراغ گیاه شما آمدند، با اندکی حشره کش می توانید آنها را از بین ببرید.

علت قهوه ای شدن کاکتوس 

یکی از نشانه های زیاد بودن میزان نور تغییر رنگ کاکتوس ها و ساکولنت ها به قرمز و قهوه ای می باشد که باید میزان نور را کم کنیم.

علت چروک شدن کاکتوس

چروک شدن و خم شدن کاکتوس های ستونی می تواند نشانه کم آبی باشد. که با آبیاری مجدد به حالت اولیه بر می گردند.  ولی اگر مدت زمان بی آبی طولانی شود باعث خراب شدن و مرگ گیاه می شود.

چرا برگ‌های ساکولنت یا ساقه کاکتوس ما نرم می‌شود؟

اگرچه کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها می‌توانند در شرایط کمبود منابع آبی و تابش نور خورشید زندگی کنند، نکته کلیدی در نگهداری آن‌ها تامین نیازهای آبی این گیاهان است. همچنین در شرایط آبیاری بیش از حد کاکتوس و ساکولنت ما با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد. ولی بسیاری از موارد دیگر در شرایط آبیاری کم و خشکی بیش از حد هم برای گیاه ما مشکل آفرین خواهند بود.

دلایل نرم شدن کاکتوس و ساکولنت

همانطور که قبلاً نیز اشاره شد یکی از دلایل نرم شدن کاکتوس و ساکولنت آبیاری بیش از حد گیاه می‌باشد. متورم شدن ساقه و چروکیده شدن و یا خمیر مانند شدن آن و مرطوب بودن برگ و ساقه موجب مرگ گیاه خواهد شد. دمای هوای پایین‌تر از حد برای هر گیاه هم ممکن است به نرم شدن آن منجر شود.

شما باید با توجه به نوع کاکتوس و ساکولنت خود دمای مطلوب نگهداری آنها را فراهم کنید. اگر برگ یا ساقه کاکتوس و ساکولنت شما نرم شد، اولین نکته‌ای که باید مورد بررسی قرار دهید سطح خیسی خاک گیاه است. پس همیشه سعی کنید در آبیاری کاکتوس و ساکولنت خود افراط نکنید. زیرا تحمل شرایط آبی کم نسبت به آبیاری بیش از حد برای گیاه مناسب‌تر است. و اگر شک دارید که خاک گیاه شما خیس یا خشک است بهتر است آن را آبیاری نکنید.

فصول سرد سال مانند پاییز و زمستان معمولاً زمانی هستند که کاکتوس و ساکولنت ما به دوره رکود و استراحت خود وارد می‌شود. و آبیاری کمتر را ترجیح می‌دهد. حتماً نباید آبیاری گیاه را در طول این فصول به طور کامل قطع کرد. که این کار هم باعث چروکیده شدن برگ‌ها خواهد شد. می‌توانید بازهم با توجه به شرایط نگهداری مختص هر گیاه به آبیاری آن بپردازید. ولی معمولاً اکثر کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها را در فصول سرد فقط در حدی آبیاری می‌کنند که از خشکی مفرط خاک آن‌ها جلوگیری شود

منبع: اسنپ مارکت 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3qnbn3

اخبار داغ