تمیز کردن اسکاچ | شستن اسکاچ | ضدعفونی کردن اسکاچ

اسکاچ رو با این ترفندها تمیز نکنی کلی میکروب توش میمونه!

اسکاچ یکی از آلوده ترین وسایل آشپزخونه اکثر خونه هاست، راه های زیادی برای تمیز کردن اسکاچ وجود دارد که میتونید از آن ها کمک بگیرید!
اسکاچ رو با این ترفندها تمیز نکنی کلی میکروب توش میمونه!

شاید تمیز کردن اسکاچ و ضدعفونی کردن آن را جدی نمیگیرید و فکر میکنید که اسکاچ و اسفنج ظرفشویی به علت تماس دائمیشون با آب و مواد شوینده، جزو تمیز ترین قسمت های خونه اند، اما سخت در اشتباهید. در هر چهار سانتی متر مربع اسفنج حدود 134 هزار باکتری وجود داره. راه های زیادی برای تمیز کردن اسکاچ وجود داره. در ادامه این بخش از سبک زندگی شمارو با روش های تمیز کردن اسکاچ آشنا میکنیم!

1- شست و شوی اسفنج با ضدعفونی کننده :

برای اینکه بتوانید میکروب های موجود در اسفنج را از بین ببرید لازم است 10 درصد سفید کننده را با 90 درصد آب مخلوط کنید و اسفنج را چند ساعت و یا یک شب در این محلول قرار داده و سپس خارج نموده و آبکشی کنید. بهتر است اسفنجی را که با این روش شسته اید را در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود و میکروب های آن از بین برود. استفاده از این روش بین 37 تا 87 درصد از باکتری ها را از بین می برد.

۲- قراردادن اسکاچ در مایکروویو

استفاده از مایکروویو روش دیگری برای کشتن باکتری‌های اسکاچ ظرف‌شویی است. در این روش ابتدا باید اسکاچ را در آب خیس کنید، زیرا قراردادن اسکاچ خشک در مایکروویو ممکن است موجب آتش‌سوزی شود. اسکاچ را داخل ظرف کم‌عمقی بگذارید. (از ظرف مناسب مایکروویو استفاده کنید.) مایکروویو را روی درجه بالا قرار دهید. اسکاچ‌های فوم پلیمری را به‌مدت ۱ دقیقه و اسکاچ‌های سلولزی، دریایی یا میکروفایبر را ۲ دقیقه حرارت دهید. با این کار آب درون اسکاچ به جوش می‌آید و باکتری‌ها را می‌کشد. ۱۵ دقیقه صبر کنید تا اسکاچ خنک شود. سپس آن را از مایکروویو درآورید و با فشردن آن آب باقی‌مانده‌اش را خارج کنید. در پایان نیز اسکاچ را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود.

3- شست و شوی اسفنج با آب جوش :

برای از بین بردن میکروب های اسفنج ابتدا ظرفی را از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید تا آب جوش آید سپس اسفنج را 10 دقیقه درون آب در حال جوش بگذارید تا میکروب های آن از بین برود. برای اسفنج هایی که در تهیه آنها ذرات فلزی به کار رفته است از این روش استفاده نکنید.

4- قرار دادن اسکاچ در ماشین ظرفشویی

ابتدا چند بار اسکاچ را بشویید تا ذرات غذای موجود در آن خارج شوند. سپس آن را در قفسه بالایی ماشین ظرف‌شویی قرار دهید. برای ضدعفونی‌کردن اسکاچ برنامه خشک‌کردن با هوای گرم (heat-dry cycle) را اجرا کنید. گرچه طولانی‌ترین و داغ‌ترین برنامه مؤثرترین برنامه است، هریک از تنظیمات خشک‌کردن با هوای گرم ماشین ظرفشویی می‌توانند میکروب‌های موجود در اسکاچ را بکشند.

همچنین می‌توانید اسکاچ را همراه ظرف‌های کثیف داخل ماشین ظرف‌شویی بگذارید و برنامه کامل شست‌وشو و خشک‌کردن را اجرا کنید. در این روش نیز باید اسکاچ را در قفسه بالایی ماشین قرار دهید. پس از پایان شست‌وشو، اسکاچ را فشار دهید تا آب اضافی آن خارج شود و اجازه دهید که با جریان هوا خشک شود. با این روش ترکیب شست‌وشو در دمای زیاد و خشک‌کردن با هوای گرم میکروب‌ها را از بین می‌برد.

5- ضد عفونی کردن اسفنج با سرکه :

برای اینکه آلودگی های داخل اسفنج از بین برود، یک شب اسفنج یا اسکاچ را در سرکه قرار دهید.

6- شستن اسفنج با مایع ظرفشویی :

یکی دیگر از روش هایی که تا حدودی میکروب های درون اسفنج را می زداید این است که بعد از اتمام شست و شوی ظروف، اسفنج یا اسکاچتان را با آب گرم و مایع ظرفشویی بشویید و سپس آن را با فشار زیاد آب، آبکشی کنید طوری که آب از بافت آن خارج شود و سپس آن را در جریان هوا قرار داده تا خشک شود.

7- آبلیمو برای ضد عفونی کردن اسفنج آشپزخانه :

آبلیمو روش خوبی برای پاکسازی اسفنج های آشپزخانه است و یک عامل ضد باکتری طبیعی به شمار می رود که به ضدعفونی کردن سطوح و اجسام کمک می کند. برای ضد عفونی کردن اسفنج آشپزخانه با آبلیمو آب داغ را در ظرفی بریزید و سپس آب چند لیمو را به آن اضافه کنید و سپس، اسفنج را برای 20 دقیقه در این ترکیب قرار دهید و در آخر، اسفنج را با آب سرد و صابون مایع بشویید.

8- روغن اساسی درخت چای برای ضد عفونی کردن اسکاچ:

روغن درخت چای خواص ضد میکروبی دارد و به کنترل رشد باکتری ها و از بردن بوی بد کمک می کند و استفاده از آن روش خوبی برای از بین بردن ریزجانداران روی سطوح مختلف به شمار می رود. برای ضد عفونی کردن اسکاچ با روغن اساسی درخت چای در یک فنجان آب جوش 15 تا 20 قطره روغن اساسی درخت چای بریزید و ترکیب کنید و اسفنج را برای 20 دقیقه درون آن بگذارید. سپس اسفنج را بیرون آورده و فشار دهید تا مواد زائد آن خارج شود و سپس با صابون آن را شسته و آبکشی کنید و در هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

منبع: نمناک 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3wd7d2

اخبار داغ