نفخ حبوبات | از بین بردن نفخ حبوبات | نفخ گیری حبوبات | رفع نفخ حبوبات

ترفندهای فوق العاده گرفتن نفخ حبوبات

بهتر است روش هایی را برای از بین بردن نفخ حبوبات قبل از پخت پیدا کنیم، زیرا نفخ گیری حبوبات برای پخت غذای سالم، واجب و ضروری است!
ترفندهای فوق العاده گرفتن نفخ حبوبات

درست است که مصرف حبوبات موجب نفخ و ورم معده می‌شود، اما راه های زیادی برای گرفتن نفخ حبوبات وجود دارد، در واقع از بین بردن نفخ حبوبات کار چندان پیچیده‌ ای نیست و با چند ترفند خانه‌ داری می‌توان این مشکل را حل کرد. در ادامه این بخش از سبک زندگی با ما باشید تا شما رو با روش های از بین بردن نفخ حبوبات آشنا کنیم!

 

1- گرفتن نفخ حبوبات با خیار

بهتر است حبوبات را با روش‌های مناسب آماده کنید تا نفخ آنها کاهش یابد. یکی از روش‌های موثر گرفتن نفخ حبوبات بدون خیساندن عبارت است از قرار دادن خیار در حین پخت آنها. در این روش، می‌توانید به شیوه زیر عمل کنید:

  • حبوبات را با آب در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید.
  • در همین حین، یک عدد خیار را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و آن را به آب جوش اضافه کنید.
  • اجازه دهید حبوبات در این حالت پخته شوند؛ البته زمانی که خیار به حالت نرم درآمد، آن را با کمک یک کفگیر از قابلمه خارج کنید.

2- گرفتن نفخ حبوبات با هویج

برای گرفتن نفخ حبوبات هنگام پخت، می‌توانید از هویج استفاده کنید. همچنین، اضافه کردن پیاز، رزماری و کرفس نیز می‌تواند مفید باشد. برای استفاده از این روش، می‌توانید به شیوه زیر عمل کنید:

  • در زمان پخت حبوبات، یک هویج متوسط را پوست کنده و خرد به حبوبات اضافه کنید.
  • یک عدد پیاز را نیز خرد کرده و به هویج اضافه کنید.
  • از یک شاخه رزماری استفاده کنید و آن را به قابلمه حبوبات اضافه کنید.
  • یک کرفس کوچک را نیز خرد کرده و به حبوبات اضافه کنید.
  • اجازه دهید حبوبات به طور کامل پخته شوند.
  • پس از پخت، هویج، پیاز، رزماری و کرفس را از حبوبات جدا کنید.

3- خیساندن طولانی‌ مدت

این روش، یکی از ساده‌ترین و سنتی‌ترین راه‌های از بین بردن نفخ حبوبات است. برای این کار باید حبوبات خشک را در ظرفی بریزید، روی آن‌ها را با آب بپوشانید و بگذارید خیس بخورند. حداقل باید ۸ تا ۱۲ ساعت خیس بخورند. اگر برایتان سوال پیش آمده است که حبوبات را با آب سرد خیس کنیم یا گرم، باید در جواب گفت که آب معمولی شیر آب برای این کار مناسب است و نیازی نیست خیلی سرد یا گرم باشد.

کلید اصلی از بین بردن گازها و نفخ حبوبات با این روش، شستشوی هر سه ساعت یک‌بار حبوبات است. بله درست خواندید؛ باید هر سه ساعت یک‌بار آب آن‌ها را خالی کنید و دوباره روی حبوبات را آب بگیرید. دورریختن مکرر آب حبوبات، نشاسته و قند اضافی آن را از بین می‌برد و این همان چیزی‌ست که به دنبالش هستید؛ بنابراین این مرحله را اصلا نادیده نگیرید!

4- استفاده از کمبو

کمبو که به‌عنوان پادشاه جلبک‌های خوراکی هم شناخته می‌شود، نوعی جلبک دریایی خشک‌شده است که به‌طور گسترده در غذاهای ژاپنی، به‌ویژه در سوپ، استفاده می‌شود. کمبو حاوی آلفا گالاکتوزیداز است. این آنزیم خیلی راحت الیگوساکاریدهای موجود در حبوبات را که عامل اصلی نفخ هستند، از بین می‌برد.

اضافه‌کردن این جلبک به حبوبات در حال پخت، یکی از بهترین روش‌های از بین بردن نفخ حبوبات است؛ البته اگر حساسیت و آلرژی به این‌گونه مواد دارید، استفاده از آن به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

6- استفاده از سرکه و آب‌ لیمو

یکی دیگر از روش‌هایی که برای از بین بردن نفخ حبوبات می‌توان امتحان کرد، استفاده از کمی سرکه و آب‌لیمو است. برای این کار باید:

  1. حبوبات را خوب بشویید و حداقل ۴ تا ۶ ساعت قبل از پخت در آب بخیسانید.
  2. پس از اتمام مرحله قبل، آبی را که حبوبات در آن خیس شده‌اند تخلیه کنید و حبوبات را در ظرف پخت بریزید.
  3. یک مقدار سرکه را به حبوبات اضافه کنید. معمولا یک قاشق چای‌خوری سرکه برای هر پیمانه حبوبات کافی است. تاثیر سرکه در پخت حبوبات فقط برای کاهش نفخ نیست و کمک می‌کند تا حبوبات نرم شوند و زمان پخت آن‌ها کوتاه‌تر شود.
  4. بعد چند قطره آب‌لیمو را به حبوبات اضافه کنید. آب‌لیمو هم کمک می‌کند تا حبوبات نرم شوند و طعم مطبوعی داشته باشند. توصیه می‌شود از آب‌لیموی تازه استفاده کنید.
  5. بعد باید روی آن‌ها به‌میزان کافی آب بریزید تا روی حبوبات را کاملا بپوشاند.
  6. قابلمه را روی حرارت متوسط بگذارید، اصولا ۶۰ دقیقه زمان نیاز است تا حبوبات بپزند.
  7. در نهایت آبکش کنید و از آن‌ها در هر غذایی که دوست دارید، بدون نگرانی در مورد نفخ، استفاده کنید.

7- استفاده از نمک

استفاده از نمک در مرحله خیساندن و پخت می‌تواند برای از بین بردن نفخ حبوبات و تسهیل در هضم آن‌ها کمک کند. وقتی حبوبات را در ظرفی می‌ریزید تا خیس بخورد، به‌ازای هر پیمانه یک قاشق چای‌خوری نمک به آب اضافه کنید. نمک باعث انتقال آب از داخل حبوبات به خارج می‌شود و ممکن است باعث کاهش فشار داخلی حبوبات و کاهش نفخ آن‌ها هم شود.

در مرحله نهایی پخت حبوبات هم می‌توانید یک مقدار نمک به آب پخت حبوبات اضافه کنید. این کار باعث کاهش زمان پخت حبوبات و همچنین بهبود طعم آن‌ها می‌شود؛ اما برای کاهش نفخ حبوبات، استفاده از نمک در مرحله خیساندن مهم‌تر است.

8- گرفتن نفخ حبوبات با جوش شیرین

برای گرفتن نفخ حبوبات سریع، می‌توانید از روش استفاده از جوش شیرین نیز استفاده کنید. این روش به خصوص برای لوبیا و نخودهای کهنه مفید است. به منظور استفاده از این روش، می‌توانید به توضیحات زیر توجه کنید:

  • در حین پخت حبوبات، یک نوک انگشت از جوش شیرین (به طور تقریبی 1 قاشق چایخوری) را به قابلمه حبوبات اضافه کنید.
  • مطمئن شوید که جوش شیرین به طور یکنواخت در قابلمه توزیع شود و حبوبات را به خوبی در برگیرد.
  • اجازه دهید حبوبات به طور کامل پخته شوند.
  • پس از پخت، می‌توانید حبوبات را طبق دستور مورد نظر خود استفاده کنید.

منبع: نمناک 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3wlor4

اخبار داغ