سبزه عید | روش درست کردن سبزه عید

چگونه سبزه عید بکاریم؟ | روش درست کردن سبزه عید

کاشتن سبزه عید یکی از مهم ترین مسئله ها برای داشتن سفره ی هفت سین زیباست.
1402/11/18 06:15
سبزه عید

 نم نمک به روزهای آخر سال نزدیک می شویم و همه ی خانم های خونه درگیر کاشتن سبزه عید می شوند. و سبزه عید یکی از نمادهای هفت سین کشور زیبای ماست.آیا می دانید کاشت سبزه عید چگونه است؟ اگر نمی دانید هیچ ایرادی ندارد چون در این مطلب می خواهیم تمامی روش های سبزه ها با دانه های مختلف را به شما آموزش دهیم.

سبزه کنجد

دانه کنجد خام (بو داده نباشد) یکی از دانه‌هایی است که رشد سریعی دارد و به درد سبزه عید دقیقه نودی می‌خورد. یک هفته قبل از عید هم می‌توانید این سبزه سفره هفت سین را آماده کنید به این ترتیب تا روز سیزده بدر یک سبزه سرحال و شاداب دارید. برای درست کردن سبزه هفت سین با کنجد باید کنجدها را به مدت چند ساعت در آب خیس کنید. حدود ۷ الی ۸ ساعت کافی است. بعد از خیس خوردن کنجد، روی ظرف مورد نظرتان یک پارچه نازک نخی بکشید. سپس دانه‌های کنجد خیس خورده را روی پارچه بریزید.

چند روز زمان لازم است تا کنجدها جوانه بزنند و سبز شوند. اگر دوست دارید شکل متفاوتی از سبز داشته باشید می‌توانید سبزه کنجد را دور یک بطری یا کوزه به هر اندازه‌ای که دوست دارید سبز کنید. به همین ترتیب دور بطری یا کوزه گلی تمیز و پاکیزه را با یک پارچه تمیز بپوشانید و روی آن دانه‌های کنجد خیس خورده و لعاب دار را بریزید. کنجدها چون خیس هستند و لعاب دارند روی پارچه می‌چسبند. کنجد سفید بو نداده و خام هم گزینه خوبی برای سبزه عید است.

سبزه عدس

سبزه عدس از جمله محبوب‌ترین انواع سبزه‌ عید در سفره هفت سین است. اتفاقا نحوه درست کردن سبزه عدس هم بسیار ساده است. برای درست کردن سبزه عدس ابتدا ۱۵ یا ۱۸ روز قبل از عید (حدود ۱۵ اسفند یا یکی دو روز زودتر) در یک کاسه مقداری عدس بریزید.روی عدس‌ها آب بریزید و چند روز در دمای اتاق بگذارید. عدس خیلی زود آب را به خودش جذب می‌کند پس مرتب آب عدس را هر روز چک کنید تا اگر کم شد دوباره اضافه کنید. بعد از ۴ الی ۵ روز روی عدس‌ها یک پارچه نخی نم‌دار بگذارید و جایی نزدیک پنجره که هوایی معتدل و نه سرد و نه گرم دارد قرار دهید.هر روز باید عدس‌ها را با آب آبکشی کنید و پارچه نخی را هم بشورید و آب آن را بگیرید و دوباره روی عدس‌ها بگذارید. صبر کنید تا عدس‌ها جوانه بزنند. بعد از این‌که عدس‌ها جوانه زدند آنها را آبکشی کنید و به ظرف اصلی سبزه منتقل کنید. برای اینکه یک سبزه پرپشت داشته باشید دانه‌ها را به صورت کپه‌ای در ظرف بریزید نه به صورت یک لایه نازک.

کاشت سبزه عید با خاکشیر

اگر در روزهای آخر سال به یاد این افتادید که سبزه بکارید، بهتر است به سراغ خاکشیر بروید. این بذر در عرض یک هفته سبز می شود. لازم است قبل از هر کاری خاکشیر را برای چند ساعت خیس کنید تا لعاب دار شود.

یک لایه پنبه را روی ظرف مورد نظر پخش کنید و روی آن را پارچه تنظیف بکشید. یک لایه خاکشیر مرطوب را روی پارچه پخش کنید. چند روز بذرها را آبیاری کنید تا جوانه بزند. می توانید برای بهتر شدن شرایط روی ظرف سبزه عید با خاکشیر را یا یک کیسه بپوشانید.

سبزه ماش

سبزه ماش برای سفره هفت سین یکی از انواع سبزه عید پرطرفدار است. دلیل آن‌ هم علاوه بر زیبایی این سبزه، مدت زمان کوتاه برای آماده شدن سبزه ماش است. طرز درست کردن سبزه ماش بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را در خانه تهیه کرد. ماش‌هایی را که برای تهیه سبزه ماش انتخاب می‌کنید باید سالم و یکدست باشند و در آن‌ها علائمی از شکستگی، پشه زدن، لکه و … وجود نداشته باشد. به عنوان یک نکته مهم آموزش کاشت سبزه عید باید توجه داشته باشید که از ظرف فلزی استفاده نکنید. بهترین جنس برای ظرف تهیه سبزه ماش، جنس سفالی و چینی است. سعی کنید از ظرف‌هایی استفاده کنید که مجبور نباشید خاک زیادی را در آن بریزید. هر چه ارتفاع خاک کمتر باشد، بهتر است و عمر سبزه ماش بیشتر می‌شود.

آموزش کاشت سبزه نارنج

اگر از طرفداران محیط زیست هستید می توانید به جای سبزه عدس، گندم و ماش  از هسته مرکبات مثل پرتقال، نارنج و لیمو استفاده کنید تا بتوانید بعد از عید هم آن را در فضای سبز بکارید. هسته مورد نظر خود را برای دو روز درون آب قرار دهید تا خوب خیس بخورد. حالا باید این بذرها را در خاک سبک بکارید.

یک لیوان یا گلدان کوچکی انتخاب کنید. درون آن را خاک غنی و سبک باغچه بریزید و بذرها را بکارید و خاک را تا سبز شدن بذرها مرطوب نگه دارید. برای اینکه تا روز نوروز نهال های کوچک سبز به اندازه سفره هفت سین رشد کرده باشند، از همین امروز شروع کنید، ممکن است این دوره تا یک ماه هم طول بکشد.

اگر بتوانید با احتیاط پوست دور هسته مرکبات را جدا کنید، زودتر جوانه می زند

توصیه های کلی برای تهیه سبزه عید

استفاده از ظروف سفالی و چینی نتیجه بهتری خواهد داشت تا ظروف پلاستیکی. هر قدر قطر بستر کمتر باشد عمر سبزه بیشتر می شود. آبی که در طی مراحل کشت سبزه عید استفاده می کنید آب ولرم باشد.  اگر در محیط گرم و خشک زندگی می کنید تا مرحله ای که جوانه ها هنوز به یک سانت نرسیده اند از پارچه مرطوب استفاده کنید.

منبع: کجارو




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/3ze563

اخبار داغ