بلند نشدن مو | عوامل بلند نشدن مو | علت های بلند نشدن مو

به هر دری میزنی موهات بلند نمیشه؟! | دلایل بلند نشدن مو

اگه موهاتون از یک حدی به بعد دیگر رشد نمیکند با ما باشید تا شمارو با دلایل بلند نشدن مو آشنا کنیم!
به هر دری میزنی موهات بلند نمیشه؟! | دلایل بلند نشدن مو

همه افراد دوست دارند که موهای بلند و سالمی داشته باشند! بلند نشدن مو گاهی اوقات دغدغه بسیاری از افراد شده و باعث موهای کم پشت و نازک می شود، حال دلایل اصلی بلند نشدن مو چیست؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو با علت های بلند نشدن مو آشنا میکنیم!

1. ژنتیک

حجم، ضخامت، بلندی، رنگ و استحکام موی شما به صورت مستقیم برگرفته شده از ژنتیک شماست. ریزش مو، طاسی یا کچلی بیشتر مواقع بسته به ژن ارثی شما، رخ می‌دهد. اگر با وجود مراقبت کم هنوز موهای خوب، درخشان و پرپشتی دارید؛ باید از ژنتیک خود متشکر باشید. اما باز هم تقویت موهای خود را جدی بگیرید.

2. سطح استرس

استرس، از مهم ترین دلایل رشد نکردن موی سر است. استرس مرحله استراحت مو را جلو می‌اندازد و باعث جلوگیری از رشد 30 درصد از کل موهای سر شما می‌شود. همچنین فشار جسمی نیز به طور مستقیم روی روند رشد موها تاثیر می‌گذارند. ریزش مو ناشی از استرس تا شش یا هفت ماه طول می‌کشد؛ جالب است بدانید به درمان خاصی نیاز ندارد و موها دوباره به روال عادی رشد خود باز می‌گردند.

3. سن

بالا رفتن سن نه تنها باعث سفید شدن موی افراد می شود، بلکه روی رشد آن هم تاثیرگذار است و باعث می شود که رشد موهای شما کند تر شود. اگرچه سلامت جسمانی و عادت های رژیم غذایی هم در این مورد بسیار تاثیرگذار هستند. انجام اقداماتی مثل حالت دادن مو، رنگ کردن، دکلره و روش های دیگر روی چرخه رشد موهای شما نیز تأثیرگذار خواهند بود.

4.بی توجهی به مراقبت از مو

مصرفِ بیش از حد، از سشوار و اتو مو، هر کدام میتوانند علت متوقف شدن رشد موهای شما باشند. استفاده بیش از اندازه، از وسایل حرارتی باعث آسیب به فولیکول و ریشه موی شما می‌شود. استفاده از اکسسوری‌ هایی که به مو آسیب می‌زنند؛ مانند بستن کش مو به مدت طولانی یا هر نوع موبند، باعث فشار به ریشه و آسیب به فولیکول موی شما میشوند. همچنین رنگ، دکلره و کراتین مداوم باعث سوختن ساقه مو و گاهی آسیب به ریشه و فولیکول مو می‌شوند. در نتیجه اختلال در چرخه رشد طبیعی مو به وجود می‌آید.

همانطور که بالاتر نیز (دلیل 6 ام) اشاره کردیم؛ سولفاتی که در محصولات بهداشتی مخصوا شامپوها، وجود دارد؛ می‌تواند عامل و زمینه ساز آسیب طی بلند مدت به موهای شما شود. شما می‌توانید برای جلوگیری از آسیب موهای خود یا حتی تقویت آن بعد از رنگ و کراتینه، از شامپوهای فاقد سولفات استفاده کنید. پیشنهاد ما به شما یکی از با کیفیت ترینِ این شامپوهاست: شامپو بدون سولفات ونتی پیو. این شامپو فاقد سولفات می‌باشد و همین باعث آسیب کمتر به موهای شما می‌شود. این گونه باعث تقویت مو در همه مراحل رشد آن می‌شود.

5. مو خوره

افرادی که موی خشک دارند ، معمولاً به موخوره دچار می شوند. اگر موی شما به اندازه کافی مواد مغذی را دریافت نکند، نمی تواند سطح رطوبت را متعادل کند و در نتیجه شروع به موخوره زدن می کند و باعث شکنندگی آن می شود. یکی از راه های متوقف کردن آن ، جلوگیری از شکنندگی مو است که در این حالت فقط باید آن را کوتاه کنید و نوک مو را قیچی کنید و همچنین باید مراقبت مناسبی از موی خود داشته باشید.

6. استفاده از محصولات حالت دهنده مو

موخوره وقتی به جان موهای شما می‌افتد که، مو مواد مغذی کافی و مناسبی دریافت نکرده باشد. برای جلوگیری از ایجاد موخوره در موها تقویت رشد مو، را جدی بگیرید. حفظ رطوبت مو نکته قابل توجهی برای مراقبت از مو می‌باشد. همچنین نوک چینی موها به از بین رفتن موخوره کمک زیادی می‌کند.

7. اختلال آلوپسی

آلوپسی آله آتا یک نوع اختلال خود ایمنی در بدن است که باعث حمله سلول های سیستم ایمنی بدن به ریشه و فولیکول مو می‌شود. و ریزش سکه ای موی سر را در پی دارد. بنابر باور متخصصان این اختلال ارثی ولی قابل بهبود می‌باشد. افرادی که از کم خونی شدید، سندروم دان یا مشکلات تیروئیدی رنج میبرند، باید بیشتر مراقب درگیری با این اختلال باشند.

8. آلوپسی آره آتا

این یک نوع اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به سلول های فولیکول های مو آسیب وارد می کند و باعث ریزش مو به صورت سکه ای می شود . متخصصان باور دارند که این وضعیت از ژنتیک به ارث می رسد و ممکن است افراد در چنین حالتی دچار سندروم های مختلف مثل سندروم دان ، کم خونی شدید ، مشکلات تیروئیدی و غیره باشند و این افراد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این مشکل هستند . استفاده از دارو و درمان های مختلف می تواند این وضعیت را بهبود ببخشد .

9. کمبود ورزش و تغذیه مناسب در برنامه زندگی

جسته گریخته میدانیم که با رسیدگی به سلامت بدن، موهای درخشان و سالم تری خواهیم داشت. اما این موضوع فراتر از یک باور عمومی است؛ متخصصان پوست و مو نیز بر همین باورند که ورزش تاثیر به سزایی بر سلامت و رشد مو می‌گذارند. متخصصان تغذیه نیز معتقدند که کمبود مواد غذایی مانند زینک، ویتامین سی و بیوتین باعث ضعف ریشه مو و ریزش مو می‌شود. این مواد ریز مغذی برای مو بسیار ضروری هستند. اگر این مواد به اندازه کافی به فولیکول مو نرسند، شاهد کاهش سرعت رشد مو یا ریزش شدید مو خواهید بود. بنابراین نباید دو عامل ورزش و تغذیه را دست کم گرفت.

10. پوست سر و موی خشک

پوست سر خشک و موی شکننده جزء علائم ناسالم بودن موهاست که به دلیل کمبود رطوبت و تعادل نداشتن سطح رطوبت در پوست سر باعث خشکی مو می شود و شکنندگی را ایجاد کرده و رشد آن را محدود می کند. خشکی پوست سر همچنین عامل ایجاد عفونت هایی است که باعث ریزش سکه ای مو می شوند و بنابراین باید موهای خود را با محصولات طبیعی و روش هایی که سلامت مو را افزایش می دهند ، مرطوب کنید.

11. مشکلات تیروئیدی

مشکلات مربوط به تیروئید به تنهایی میتواند علت رشد نکردن مو های سر شما باشد. این مشکات ارثی هستند و کم کاری یا پرکاری تیروئید باعث نازک شدن یا ریزش مو می‌شود. خلاصه که این مشکلات به طور مستقیم بر مو موثر هستند. برای تشخیص تیروئید که یکی از دلایل احتمالی رشد نکردن مو یا ریزش مو محسوب میشود؛ به پزشک متخصص مراجعه کرده و در صورت لزوم آزمایشات لازم را انجام دهید.

12. زایمان و شیردهی

ناتعادلی هورمونی بعد از زایمان می تواند عاملی برای ریزش مو باشد. یک رژیم غذایی سالم ، ورزش منظم و مصرف مکمل ها و مواد مغذی به اندازه لازم از این اتفاق جلوگیری می کند .

13. مراقبت ضعیف از مو

مراقبت نامناسب از مو ها تاثیر منفی روی رشد آن ها دارد. استفاده از لوازم حالت دهنده، شستشوی نامناسب، استفاده نکردن از نرم کننده، استفاده زیاد از محصولات شیمیایی، استفاده از ابزارهای نامناسب برای مو ، استفاده از اکسسوری هایی که به مو آسیب وارد می کنند، همگی عاملی برای ریزش مو هستند و افرادی که می خواهند موهای سالم، بلند و ضخیم داشته باشند باید یک روتین سالم را در پیش بگیرند.

14. شکنندگی مو

در حالت طبیعی رشد موی میانگین تقریباً 17 سانتیمتر در سال است. اگر بعد از مدت زمان خاصی موهای شما همین قدر رشد کرد اما با شکنندگی همراه بود، باید منتظر کاهش رشد موهایتان باشید. شکنندگی مو به دلیل مراقبت ناکافی یا مراقبت بیش از حد ایجاد می شود. استفاده از لوازم داغ مویی نیز رطوبت و انعطاف لازم را از روی موها برمی دارد و باعث خشکی و شکنندگی آن خواهد شد.

منبع: نمناک

 

 

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/45ago3

اخبار داغ