قورمه سبزی اهوازی | روش طبخ قورمه سبزی جنوبی

ناهار خوشمزه امروز: قورمه سبزی جنوبی با تمر هندی (خورشت سبزی اهوازی)

یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن خورشت قورمه سبزی اهوازی و جنوبی جایگزین کردن تمر هندی به جای لیمو عمانی است. این دستور رو حتما امتحان کنین.
ناهار خوشمزه امروز: قورمه سبزی جنوبی با تمر هندی (خورشت سبزی اهوازی)

خورشت قورمه سبزی جنوبی یا خورشت سبزی اهوازی و دزفولی همان خورش قورمه سبزی مرسوم است که البته تفاوت‌هایی در جزییات پخت این خورشت ایرانی وجود دارد. ترکیب سبزی خورشت قورمه سبزی جنوبی که در این خورش به کار می‌رود هم کمی با ترکیب سبزی قورمه بقیه شهرها فرق می‌کند.اتفاقا روش تهیه خورشت قورمه سبزی جنوبی در شیراز و شوشتر هم به همین صورت است. 

بیشتر بخوانید: خورشت ترشک مرغ درباری، شمالی ترین غذای یزدی!

مواد لازم برای تهیه قورمه سبزی خوزستانی با تمر هندی

  • مواد اولیه     مقدار مورد نیاز
  • گوشت گوسفندی     ۵۰۰ گرم
  • تمر هندی     ۳ قاشق غذاخوری
  • سبزی خورش سبزی اهوازی     ۱ کیلوگرم
  • لوبیا قرمز یا چیتی     ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • رب گوجه فرنگی     ۱ قاشق غذاخوری
  • پیاز     ۱ عدد متوسط
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه     به مقدار لازم

دستور تهیه قورمه سبزی جنوبی با تمر هندی

یکی از خوشمزه‌ترین روش‌های درست کردن خورشت قورمه سبزی اهوازی و جنوبی جایگزین کردن تمر هندی به جای لیمو عمانی است. برای تهیه قورمه سبزی جنوبی به این روش، ابتدا باید پیاز و گوشت را با ادویه‌ها سرخ کنید. سپس لوبیا را به گوشت و پیاز اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید. رب گوجه‌ فرنگی (طرز تهیه رب گوجه خانگی) را جداگانه در روغن تفت دهید و به همراه آب جوش به مواد خورشت سبزی اضافه کنید. صبر کنید تا گوشت و لوبیا روی شعله ملایم گاز بپزند.

 بیشتر بخوانید : طرز تهیه خورش سماق با مرغ غذای مازندرانی

در این فاصله سبزی را که با روغن زیاده سرخ کرده‌اید و رنگ آن تیره شده، به خورشت سبزی اضافه کنید. در آخرین مرحله از تهیه قورمه سبزی خوزستانی باید تمر هندی را در آب جوش حل کنید و آن را از صافی رد کنید. سپس آب تمر هندی را به خورش اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید نمک را اضافه کنید و بعد از این که خورش کاملا جا افتاد آن را سرو کنید.

در طرز تهیه خورش سبزی اهوازی از چه سبزیجاتی استفاده می‌شود؟

برای تهیه خورش سبزی اهوازی باید از سبزیجاتی مثل تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله، شوید، اسفناج استفاده کنید. در ترکیب این سبزی گاهی اوقات سیر تر (تازه) هم به کار می‌رود.

بیشتر بخوانید: خورشت قیمه عربی؛ خورشتی لذیذ و متفاوت


نسبت استفاده از سبزی‌های مختلف در قورمه سبزی اهوازی چگونه است؟

اگر برایتان این سوال ایجاد که سبزی خورشتی خوزستانی شامل چیست، باید بدانید که برای ۷۰۰ گرم سبزی خورشت سبزی باید از ۲۰۰ گرم تره، ۲۰۰ گرم جعفری، ۱۰۰ گرم گشنیز، ۱۰۰ گرم برگ اسفناج یا چغندر، ۱۰۰ گرم شوید، ۵۰ گرم شنبلیله و ۵۰ گرم برگ سیر تازه استفاده کنید.
 

بیشتر بخوانید: قورمه سبزی رشتی با مرغ و بادمجان! + طرز تهیه


ادویه مخصوص قورمه سبزی جنوبی چیست؟

به عنوان ادویه برای خورشت سبزی جنونی به دلخواه و بسته به سلیقه افراد از ترکیبات پودر غوره، زردچوبه، پودر فلفل سیاه، پودر رازیانه، شنبلیله خشک، تره خشک، جعفری خشک، گشنیز خشک و اسفناج خشک و … استفاده می‌شود. اما اگر از زردچوبه، فلفل سیاه، ادویه کاری و فلفل قرمز هم به تنهایی استفاده کنید طعم خورشت بی‌نظیر می‌شود.

 

منبع: افق کوروش




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/45awom

اخبار داغ