طرز تهیه نان روغنی پرانا | مواد لازم نان روغنی پرانا

برای صبحانه امروز، نون روغنی پرانا تابه ای بپز! + طرز تهیه

با ما در این مقاله همراه باشید تا روش پخت نان پرانا روغنی ترد و خوشمزه را به شما آموزش بدهیم.
1403/05/12 05:00
برای صبحانه امروز، نون روغنی پرانا تابه ای بپز! + طرز تهیه

برای درست کردن نان روغنی پرانا علاوه بر آرد، خمیر مایه و دیگر مواد اولیه رایج به پودر زنیان یا رازیانه نیاز دارید. نان روغنی پرانا  تابه ای فوری و خوشمزه را می‌توانید در مدت زمان کمی تهیه کرده و با انواع غذاها به عنوان یک نان خوشمزه و مقوی نوش جان کنید. با ما همراه باشید تا دستور پخت نان روغنی پرانا رو یاد بگیرین

مواد لازم برای تهیه نان پرانا روغنی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد نانوایی (سبوس دار یا معمولی) ۶ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خمیر مایه ۲ قاشق چای‌خوری
  روغن جامد یا روغن حیوانی ۲ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
زنیان یا رازیانه ۱ قاشق چای‌خوری
آب ولرم به مقدار لازم
شکر ۱ قاشق چای‌خوری

 

  • مدت زمان لازم برای به عمل آمدن خمیر مایه: ۱۰ دقیقه
  • مدت زمان لازم برای ورز دادن خمیر نان پرانا: ۱۵ دقیقه
  • مدت زمان لازم برای استراحت خمیر در مرحله اول: ۴۵ دقیقه
  • مدت زمان لازم برای استراحت خمیر در مرحله دوم: ۵ دقیقه
  • مدت زمان لازم برای تهیه نان پرانا روغنی: ۳۰ دقیقه

بیشتر بخوانید: نان پیتزایی خوشمزه مخصوص دورهمی خانوادگی + طرز تهیه

مراحل طرز تهیه نان پرانا روغنی

طرز تهیه نان پرانا روغنی آسان است. این نان تابه‌ای مقوی را می‌توانید با مقداری روغن حیوانی با بافتی ترد و خوشمزه در مدت زمانی کوتاه آماده کنید.

مرحله اول: خمیر مایه را به عمل آورید

در اولین مرحله از طرز تهیه نان روغنی ترد و خوشمزه پرانا باید به اندازه نصف لیوان دسته‌دار فرانسوی آب ولرم را با شکر و خمیر مایه ترکیب کنید. درب لیوان را با سلفون کاملا بپوشانید و حدود ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا خمیر مایه به عمل بیاید و پف کند.

مرحله دوم: آرد را به خمیر مایه اضافه کنید

پس از عمل آمدن خمیر مایه باید نمک، پودر زنیان یا پودر رازیانه و آرد دو بار الک شده را به مواد قبلی اضافه کنید. سپس، لازم است آب ولرم را به تدریج داخل این ترکیب بریزید. یعنی، هر بار مقدار کمی آب را اضافه کنید و خمیر را ورز بدهید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که یک خمیر یکدست و منسجم ایجاد شود.

در نهایت، خمیر نان پرانا روغنی نباید به دست شما بچسبد. ورز دادن را حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ادامه دهید تا خمیرتان کاملا لطیف شود. سپس، داخل کاسه مناسبی را چرب کنید و خمیر ورز داده شده و نرم را درون کاسه قرار دهید. روی کاسه را با سلفون بپوشانید و اجازه بدهید خمیرتان به مدت ۴۵ دقیقه استراحت کند.

مرحله سوم: خمیر نان پرانا را چانه‌گیری کنید

پس از گذشت ۴۵ دقیقه، خمیر نان پرانا کاملا پف می‌کند و به عمل می‌آید. پس، روی کابینت یا روی میز آشپزخانه را به‌خوبی تمیز و آردپاشی کرده و خمیر پف کرده را از کاسه به سطح کارتان منتقل کنید.

سپس، خمیر را به چانه‌های نسبتا کوچکی با ابعاد یک نارنگی متوسط تقسیم‌بندی کنید. با کمک وردنه، هر یک از چانه‌ها را باز کنید و مقداری روغن حیوانی یا روغن جامد روی خمیر باز شده بمالید.

در ادامه، خمیر باز شده و روغن‌مالی شده را از وسط برش بزنید و دوباره بپیچید و گلوله کنید. این کار را درباره همه چانه‌ها تکرار کنید. در نهایت، حدود ۵ دقیقه صبر کنید تا خمیرها باز هم استراحت کنند.

بیشتربخوانید: املت با نان باگت، یه تیر و دو نشون! + طرز تهیه

مرحله چهارم: چانه‌های خمیر را پهن کنید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه نان پرانا روغنی را بدون مشکل دنبال کرده باشید. حالا، وقت آن است که به اندازه نصف قاشق غذاخوری روغن جامد را در تابه مناسبی بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود. سپس، هر یک از چانه‌ها را با وردنه باز کرده و به شکل دایره پهن کنید.

در ادامه، خمیرهای پهن شده و دایره‌ای را یکی یکی داخل تابه بگذارید و پشت و رو کنید تا هر دو طرف نان کاملا طلایی شود. در طول سرخ کردن خمیرها ممکن است لازم باشد باز هم در تابه مقداری روغن بریزید.

مرحله پنجم: نان پرانا روغنی را سرو کنید

در نهایت، نان پرانا روغنی را با انواع غذا و خوراکی به خصوص در وعده صبحانه یا میان وعده سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه نان پرانا روغنی

  • در صورت دسترسی نداشتن به هر دو گیاه زنیان یا رازیانه خودتان را نگران نکنید. کافی است یکی از این ادویه‌ها را تهیه کنید و در خمیر نان پرانا روغنی بریزید.
  • با توجه به متغیر بودن میزان جذب آب توسط آردهای مختلف، مقدار آب ولرم مصرفی برای ایجاد خمیر نان پرانا به نوع آرد بستگی دارد.
  • موقع سرخ کردن نان پرانا به میزان روغن افزوده دقت کنید تا نان تابه‌ای خوشمزه شما بیش از اندازه چرب نشود.
  • در هنگام سرخ کردن خمیر نان پرانا باید حرارت را متوسط کنید تا نان روغنی ترد و خوشمزه شما نسوزد و سفت و خشک نشود.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن نان پرانا روغنی

چرا نان روغنی خشک می‌شود؟

اگر نان پرانا روغنی یا هر نان روغنی دیگری را با حرارت زیاد درست کنید یا برای مدت طولانی سرخ کنید خشک می‌شود. زیاد بودن مقدار آرد و کم بودن زمان ورز دادن هم می‌تواند از دلایل خشک شدن بافت نان پرانا باشد. همچنین، اگر نان روغنی را پس از خنک شدن در ظرف در پوشیده قرار ندهید به سرعت خشک می‌شود و از دهن می‌افتد.

بیشتر بخوانید: نون رو اینجوری نگه دار تا بیات نشه

روش نگهداری از نان پرانا روغنی چگونه است؟

نان پرانا را هم درست مانند هر نان دیگری نباید بیش از دو روز در دمای اتاق نگهداری کنید. در غیر این صورت، کپک می‌زند. پیشنهاد می‌کنیم پس از پخت نان، مدتی صبر کنید تا خنک شود. سپس، نان‌های روغنی را در ظرف در پوشیده و در مکانی خشک و خنک قرار دهید.

چرا نان روغنی سفت می‌شود؟

نامرغوب بودن آرد مصرفی و کامل نبودن زمان تخمیر و به عمل آمدن خمیر نان از اصلی‌ترین دلایلی است که موجب عمل نیامدن خمیر و سفت شدن نان روغنی می‌شود. باید خمیر مرحله استراحت را کامل طی کند تا بافت نان نرم و ترد شود.

منبع: کوروش




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/488wxn

اخبار داغ