اشتباهات دکوراسیون اتاق خواب | دکوراسیون نامناسب برای اتاق خواب | چیدمان نامناسب اتاق خواب

با این اشتباهات گند میزنی به دکور اتاقت!

همه ما میخوایم اتاق خوابی سرشار از حس آرامش، کاربردی و از همه مهم‌ تر زیبا داشته باشیم، پس باید اشتباهات دکوراسیون اتاق خواب رو بشناسیم و اونها رو انجام ندیم!
با این اشتباهات گند میزنی به دکور اتاقت!

اتاق خواب، یکی از مهم ترین فضاهای خونه هست که باید تو طراحی و دکوراسیون اون، به جزئیات کوچیک که تاثیر زیادی تو راحتی و آرامش شما دارن توجه کرد. اشتباهات دکوراسیون اتاق خواب می تونن مواردی مثل رنگ نامناسب، نورپردازی اشتباه و انتخاب کف پوش و کاغذ دیواری اشتباه باشن. با آگاهی از اشتباهات دکوراسیون اتاق خواب  می‌ تونین دکوراسیون اتاق خواب خودتون رو به بهترین شکل دربیارین. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو با اشتباهات دکوراسیون اتاق خواب آشنا می کنیم!

1- استفاده از پاتختی‌ های نامناسب در چیدمان اتاق خواب

 استفاده از پاتختی‌هایی که بسیار بزرگ هستند، می‌توانند فضای داخلی اتاق خواب را دلگیر و سرد کنند. شاید بگویید که مهم‌ترین لوازم شخصیتان را داخل کشوهای پاتختی گذاشته‌اید و شدیدا به آن نیاز دارید، اما با چیدن اصولی کشو، جا برای مهم‌ترین لوازم شما باقی خواهد ماند.

این درست لحظه‌ای است که باید پاتختی با سایز مناسب انتخاب کنیم؛ یعنی نه بزرگ، نه کوچک! حالا می‌رسیم به فضایی که بر روی پاتختی‌ها وجود دارد. این فضا، بخشی مناسب برای قرار دادن اکسسوری‌ها است که زیبایی اتاق خواب را چندین برابر می‌کند، اما حتما باید از یک آباژور با اندازه مناسب نیز استفاده کنیم. اگر تخت ما دونفره است، بهتر است که برای هر دو سمت تخت، پاتختی و آباژور در نظر بگیریم تا اصل تعادل و تقارن در چیدمان اتاق خوابمان رعایت شود.

۲- استفاده از یک نوع نورپردازی

اتاق خواب باید فضایی گرم، دلنشین و دنج داشته باشد. این کار را می‌توانید با اضافه کردن رنگ‌های متعدد و متریال‌های مختلف انجام دهید اما چیزی که معمولا فراموش می‌شود، استفاده از منابع مختلف برای نورپردازی اتاق خواب است.

برای روشن کردن اتاق خواب فقط به لامپ‌ها یا لوسترهای سقفی بسنده نکنید. می‌توانید از آباژور، لامپ‌های بالا یا کنار تخت، لامپ‌های دیواری و… استفاده کنید تا سبک‌های مختلف نورپردازی و رنگ‌های مختلف نور را به اتاق خواب اضافه کنید. البته در اضافه کردن منبع‌های مختلف برای نورپردازی، زیاده‌روی کنید.

دو شیوه‌ی نورپردازی را برای اتاق انتخاب کنید و درباره‌ی رنگ آن تصمیم بگیرید. برای گوشه‌های تاریک اتاق هم می‌توانید از آباژور استفاده کنید. آباژور، هم محیط را روشن می‌کند هم ظاهر دنج و جذابی به اتاق خواب می‌دهد.

3- استفاده نکردن از آثار هنری 

آثار هنری مثلا نقاشی‌ها و عکس‌ها و تابلوهای هنری بهترین تکمیل‌کننده برای دکوراسیون هر فضا هستند. اتاق‌هایی که دیوارهای خالی دارند معمولا بی‌روح و سرد به نظر می‌رسند. به‌خصوص اگر برای دیوارها فقط از یک رنگ استفاده کرده باشید و رنگ‌های خنثی مثل سفید و طوسی را انتخاب کرده باشید.

اضافه کردن نقاشی، تابلوهای هنری و عکس‌ها می‌تواند فضای بی‌روح یک اتاق سرد و سفید را به محیطی دنج‌تر و گرم‌تر تبدیل کند. برای انتخاب آثار هنری می‌توانید به تناسب ترکیب رنگ آن‌ها با رنگ سایر وسایل اتاق فکر کنید. اگر بیشتر وسایل شما از رنگ‌های خنثی مثل سفید است، می‌توانید تابلوهایی با رنگ‌های متنوع‌تر به دیوار بزنید. اگر سایر وسایل اتاق خواب رنگ‌های متنوعی دارند، باید تابلوهایی با طراحی ساده‌تر و رنگ‌های کمتر برای دیوار بخرید.

غیر از تابلوهای نقاشی و آثار هنری، عکس‌های خانوادگی هم گزینه‌ی خوبی برای تزیین دیوار اتاق خواب است. از اینکه عکس‌ها را در ابعاد بزرگ به دیوار بزنید، نترسید و آن را تجربه کنید.

بسته به سلیقه‌ی خود می‌توانید آثار هنری دیگری هم برای دیوار انتخاب کنید و آثار هنری برای تزیین دیوار اتاق خواب فقط به تابلو و عکس محدود نمی‌شود. یکی از این نمونه آثار هنری، دریم‌کچرهای دست‌ساز است. خودتان می‌توانید آن را بسازید یا از فروشگاه‌های صنایع دستی بخرید.

4- نصب پرده پایین‌ تر از سقف

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دکوراسیون خانه، پرده است. با انتخاب پرده‌ی مناسب می‌توانید فضای کلی خانه یا اتاق را تغییر دهید. با کمک پرده حتی می‌توانید یک فضا را بزرگ‌تر از آن چیزی که هستن نشان دهید. یکی از روش‌ها برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای اتاق، نصب پرده از بالاترین قسمت دیوار و نزدیک سقف است.

یکی از اشتباهات رایج در دکوراسیون اتاق خواب این است که افراد پرده را از بالای پنجره نصب می‌کنند. حتی اگر پنجره خیلی پایین‌تر از سقف باشد، باید پرده را از بالا نصب کنید. با این کار، فضای اتاق بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر می‌رسد. علاوه‌بر این نصب پرده از نزدیک سقف باعث می‌شود که اتاق شما بلندتر به نظر برسد.

5- نصب وسایل تزیینی در ارتفاع نامناسب

توجه نکردن به مکان نصب وسایل تزیینی، باعث می‌شود که دکوراسیون اتاق شما غیرحرفه‌ای و حتی ناخوشایند به نظر برسد. درست مثل پرده، بسیاری از افراد عادت دارد وسایل دیگر را هم در ارتفاع پایین‌تری نصب کنند.

یک نکته‌ی کلی که باید درباره‌ی ارتفاع نصب تابلوها روی دیوار در نظر بگیرید این است که غالبا باید در سطح چشم افراد قرار بگیرند. یعنی طوری که در حالت ایستاده، بدون زحمت بتوانید و بدون بالا بردن سر بتوانید آن را ببینید. تابلو را بالاتر یا پایین‌تر از این سطح نصب نکنید.

ارتفاع نصب دیوارکوب‌ها برای نورپردازی اتاق هم به مساحت و ارتفاع دیوارها بستگی دارد ولی معمولا کمی بالاتر از تابلوها است. قانون ارتفاع نصب تابلو را می‌توانید برای آینه هم به‌کار ببرید

6- استفاده از وسایل ست

بیشتر افراد برای اتاق خواب خود تمام وسایل را ست تهیه می‌کنند. یعنی تخت و میزهای پاتختی، کمد و کشوی لباس‌ها، میز آرایش و هر وسیله‌ای که داخل اتاق قرار می‌گیرد همگی از یک رنگ و یک جنس هستند. این شیوه‌ی دکوراسیون در ابتدا بسیار زیبا و چشم‌نواز است. حتی در نمایشگاه‌های فروش وسایل خانه، خواهید دید که وسایل را به همین شکل و به‌صورت یکنواخت ست می‌کنند و به نمایش می‌گذارند.

بسیاری از افراد این سبک را می‌پسندند ولی این مدل دکوراسیون برای اتاق خواب، حس گرمای اتاق را از بین می‌برد. اگر وسایل مثل میز با تخت دارای تفاوت رنگ و متریال باشند، اتاق شما دنج‌تر و شخصی‌تر به نظر می‌رسد و کمتر شبیه عکس‌های ژورنال‌های تبلیغاتی می‌شود.

اگر تخت و میزهای پاتختی را سفید انتخاب می‌کنید، کمدها را از رنگ و طرح دیگری بخرید.

7- استفاده از رنگ‌ آمیزی نامناسب برای اتاق خواب

شاید باور نکنید، اما رنگ‌ها چنان قدرتی دارند که به‌راحتی می‌توانند به اتاق خواب شما وسعت ببخشند، یا از وسعت آن بکاهند. اجازه دهید تا با چند مثال ساده موضوع را برای شما روشن کنیم. اگر طیف رنگی به کار رفته در دکوراسیون داخلی اتاق خواب ما، آبی تیره و طوسی باشد، در صورتی که ما برای دو دیوار موازی از رنگ آبی تیره و برای سقف و دیوار مابین، رنگ طوسی روشن استفاده کنیم، اتاق را تنگ‌تر کرده‌ایم

این در حالی است که اگر دیوار روبه‌روی در و سقف را آبی تیره و دیوارهای دیگر را طوسی روشن کنیم، به سقف ارتفاع بخشیده‌ایم. می‌بیند؟ این دقیقا قدرت رنگ‌ها است. جدای از این بحث، باید در نظر داشت که اتاق خواب فضایی برای استراحت و آرامش یافتن است، بنابراین حتی اگر به رنگ‌های تند و تیز مثل قرمز علاقه داریم، بهتر است از آن برای رنگ‌آمیزی اتاق خواب استفاده نکنیم.

در عوض می‌توانیم با استفاده از دو یا سه آیتم قرمز در تناقض با رنگی مثل شیری یا سفید، اتاق خوابی پر حرارت ولی آرامش‌بخش داشته باشیم. بهترین رنگ‌هایی که می‌توان برای رنگ‌آمیزی اتاق خواب در نظر گرفت، رنگ‌هایی آرامش‌بخش مثل سبز سیج، آبی آسمانی و خاکستری روشنی است که با رنگ‌هایی مثل سفید ترکیب شود. فراموش نکنید استفاده یکنواخت از رنگ خاکستری می‌تواند به اتاق خواب شما احساس سردی ببخشد.

8- استفاده از تعداد زیادی بالش و کوسن بر تخت خواب

شاید فکر کنید که هر چه تعداد بیشتری بالش و کوسن بر روی تخت خواب قرار دهید، اتاقی باکلاس‌تر خواهید داشت. اما، از خود بپرسید آیا تمام آن بالش‌ها را نیاز دارید؟ روی تخت به اندازه لازم بالش بگذارید. فراموش نکنید که وقتی صبح زود از خواب بیدار می‌شوید و می‌خواهید سرکار بروید، یا عجله دارید، هرچه بالش و کوسن بیشتری داشته باشید، باید زمان بیشتری برای مرتب کردن تخت بگذارید.

پس به زمانتان رحم کنید و با استفاده از تعداد مناسب بالش و کوسن بر روی تخت، چیدمانی چشم‌گیر به اتاق خوابتان ببخشید. عموما برای تخت‌ خواب‌های تک‌نفره دو الی سه و برای تخت خواب‌های دونفره، چهار الی شش بالش و کوسن توصیه می‌شود.

9- استفاده نکردن از گلدان

برخی افراد فکر می‌کنند که اتاق خواب جای مناسبی برای نگهداری گلدان نیست. اما انواع گیاهان آپارتمانی می‌توانند فضایی دلنشین‌تر و آرامش‌بخش‌تر در اتاق ایجاد کنند. با توجه به میزان نوری که اتاق شما دریافت می‌کند، می‌تواند گیاه آپارتمانی مناسب را انتخاب کنید.

بعضی از گیاهان آپارتمانی خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا هم دارند. در نتیجه می‌توانید با نگهداری گیاه آپارتمانی در اتاق خواب، با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم هوای اتاق را پاک و تصفیه کنید هم از آرامشی که گیاهان به خانه می‌دهند لذت ببرید.

10- استفاده از فرش نامناسب در چیدمان اتاق خواب

برای انتخاب فرش در چیدمان اتاق خواب باید به چند نکته توجه کنید. اول، رنگ و سبک آن را با دکوراسیون داخلی اتاق ‌خوابتان هماهنگ کرده سپس فرش‌هایی را برگزینید که پرزهای بلندتری دارند. بعلاوه، فراموش نکنید که فرش‌ها می‌توانند نقطه کانونی در چیدمان اتاق خواب شما باشند. اگر می‌خواهید این چنین باشد، رنگ آن را تیره‌تر و در تناقض با رنگ دیوارها در نظر بگیرید.

انتخاب نادرست رنگ و سبک فرش می‌تواند به طور کل زیبایی دکوراسیون اتاق خواب شما را بگیرد. نکته مهم دیگر این است که ما باید فرش را در محل مناسبی قرار دهیم. بهترین روش برای پهن کردن فرش در اتاق خواب این است که نقطه مرکزی فرش را یافته سپس پایه‌های پایینی تخت خواب را بر آن قرار دهید؛ به صورتی که دو طرف فرش، به اندازه‌ای مساوی از کناره‌های تخت بیرون بزند و بیشترین بخش فرش زیر تخت قرار گیرد.

ضمنا بهتر است فرش‌های خیلی کوچک برای اتاق خود انتخاب نکنید، قطعا همه ما عاشق اتاقی دنج هستیم، اما با استفاده از فرش کوچک احساس صمیمت را از آن می‌گیریم. بزرگترین اندازه فرش برای اتاق خواب باید به گونه‌ای باشد که حدودا 10 الی 15 سانت از دیوار فاصله داشته باشد.

11- نصب آینه با موقعیت نامناسب در اتاق خواب

چه چیزی بیشتر از یک نور طبیعی دل‌انگیز می‌تواند برای روتین‌های پوستی ما در اتاق خواب لازم باشد؟ چرا با آینه‌ها این نور را چند برابر نکنیم؟ آینه‌ها یکی از اصلی‌ترین و زیباترین لوازمی هستند که ما باید در اتاق خوابمان داشته باشیم چراکه قدرت این را دارند که نور و روشنایی را چندبرابر کنند. اما نصب آن در محلی نامناسب می‌تواند فاجعه‌بار باشد. لطفا آینه را بالای تاجِ تخت خواب نصب نکنید، به‌جای این‌کار، آن را روبه روی تخت و در زاویه‌ای قرار دهید که هیچ‌کس از بیرون اتاق خواب نتواند شما و خوابیدنتان را تماشا کند!

12- کمبود جا برای نشستن

از این که در اتاق جایی برای نشستن نداشته باشید و همیشه مجبور باشید دمپایی رو فرشی بپوشید آرامش نخواهید داشت. بسته به فضای اتاق چند عدد صندلی داخل اتاق قرار دهید. نوع صندلی فرقی نمی کند میتواند مبل باشد، صندلی گهواره ای یا مدل های دیگر…

منبع: راهنماتو 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/48rxa2

اخبار داغ