خانه تکانی | راه های خانه تکانی | روش های خانه تکانی سریع

چطور آسان و با برنامه خانه تکانی کنم؟ | راهنمای خانه تکانی اصولی

خانه تکانی هم مانند هر چیز دیگری نکات خودش را دارد. پس بهتر است که روش های خانه تکانی آسان و با برنامه را بیاموزید!
1402/11/24 13:45
خانه تکانی

خانه تکانی هر سال مهمان خانه های ایرانی است! معمولا از نیمه دوم یا اول اسفند خانم های هر خانه درگیر خانه تکانی عید می شوند! و به عبارتی خوش گذرانی های روزهای آخر سال را بخاطر خانه تکانی از دست می دهند. روزهای آخر سال پر از شور و تکاپوی مردم در شهر زیبایی و شکوفه های دم عید چیزی نیست که بخواهید از دستش دهید! بنابراین باید با روش های خانه تکانی آسان آشنا شوید!

روش های خانه تکانی آسان!

به یکباره خانه تکانی نکنید

خانم های شاغل باید کار نظافت خانه را کم کم و به تدریج انجام دهند زیرا آنها نمی توانند زمان زیادی را به خانه تکانی بپردازند و اگر بخواهند این کار را یکباره در اواخر اسفند ماه انجام دهند، ممکن است نتوانند به کارهای خود برسند. پس بهتر است خانم های شاغل آخر بهمن ماه خانه تکانی خود را از از مکان هایی که کمتر کثیف می شوند، شروع کنند و ابتدا کمد های لباس ، انباری و... را تمیز و سپس به تمیز کردن پذیرایی و آشپزخانه بپردازند.

بیشتر بخوانید: خانه تکانی عید و آنچه که اکثر خانمها نمی دانند!

دکور خود را عوض کنید

پس از تمام شدن کار و نظافت قسمت های مختلف خانه نوبت به جابجایی وسایل عوض کردن دکور خانه می شود تا خانه شما چهره جدیدی به خود بگیرد.

فکر ناهارتان را از قبل بکنید

اگر شاغل هستید و می خواهید روز تعطیل خود را به خانه تکانی اختصاص دهید، پیشنهاد می کنیم برای استفاده بهینه از زمان خود روز قبل غذاهایی را تهیه کنید تا لازم نباشد زمان خانه تکانی وقتی به درست کردن غذا اختصاص دهید.

از بالا به پایین، از چپ به راست تمیز کنید

از بالای اتاق شروع کنید، مانند گردگیری پنکه سقفی، و به سمت پایین بروید تا کارهای اضافی را از بین ببرید. به همین ترتیب، تمیز کردن از چپ به راست تضمین می کند که به جای اینکه از جایی به مکان دیگر حرکت کنید، کل اتاق را کنترل می کنید.

ابزارهای مناسب را آماده نگه دارید

داشتن تمام ابزار و محصولات تمیز کننده مورد نیاز در دسترس شما به این معنی است که وقت خود را برای راه رفتن به سمت کابینت زیر سینک تلف نخواهید کرد. پاک کننده ها را در بطری های کوچک و قابل استفاده بریزید که حمل آن آسان است. همچنین می توانید لوازم خود را در یک جعبه یا یک سطل قرار دهید تا مرتب بماند و در زمان خود صرفه جویی کنید.

ابزار و نیروهایتان را در نظر بگیرید

در این مرحله باید بیاندیشید به چه ابزاری و چه نیروهایی نیاز دارید. سپس ابزارتان را آماده کنید . در انتخاب نیروهای کمکی دقت کنید که چه توانمندی هایی داشته باشند. اگر از کسی کمک بگیرید که وقت و توان کافی برای کمک به شما را نداشته باشد ، طبیعتا انتظارتان بی پاسخ می ماند. پس به این نکته توجه کنید که چه کسی و کجا باید به ما کمک کند. با انتخاب غلط کارها را باید به تنهایی انجام دهید و در آخر دچار کمردرد و زانودرد شوید.

زمانی برای استراحت در نظر بگیرید

بین هر دو ساعت کار برای استراحت تــان دست کم 10دقیقه زمان درنظر بگیرید و کمی استراحت کنید زیرا بدون درنظر گرفتن این زمان هرچند هم کوتاه، خستگی در بدن انباشته می شود و توان بدنی کاهش پیدا می کند، درنتیجه سرعت کار کم می شود.

زمانی را هم برای دوش گرفتن در پایان یک روز پرکار در نظر بگیرید و یک دوش ساده 10دقیقه ای بگیرید تا شب را آسوده بخوابید، صبح با آرامش خیال و راحت تر بیدار شوید و روزی پربارتر داشته باشید.

راه های فرار کردن از خانه تکانی عید!

میزها و سطوح را ضد عفونی کنید

از میز، لوازم خانگی و کابینت گرفته تا دستگیره درها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیون و تلفن همگی را تمیز و ضدعفونی کنید. شما باید برخی از آن سطوح را ضدعفونی کنید، به خصوص سطوحی که ممکن است میکروب را به انگشتان و صورت افراد منتقل کنند. با مخلوط کردن یک چهارم تا نیم فنجان سرکه سفید یا سیب سفید با یک فنجان آب، یک محلول ضد عفونی غیر سمی درست کنید.

لوسترها

تمیز کردن لوسترها وقت گیر است. برای اینکه خانه تکانی شما راحت تر شود از همان اواخر بهمن ماه لوسترها و لامپ ها را تمیز کنید زیرا تا نوروز لوسترها کثیف نخواهند شد.

بخاری و شوفاژ

 با یک دستمال نم دار و برس دسته بلند رادیاتور یا بخاری را پاک کنید و اگر هوا گرم بود می توانید بخاری را بردارید.

خانه تکانی سریع پذیرایی

 اگر نیاز است فرش شسته شود ، ابتدا فرشتان را به قالیشویی دهید. به هم ریختگی ها را جمع کنید. تمام وسایل درون پذیرایی را گردگیری کنید. با جارو برقی گرد و خاک مبل ها را از بین ببرید سپس با بخارشوی مبل ها را تمیز نمایید. اگر لکه های عمیقی روی کاشی ها یا کف خانه وجود دارد، از مخلوط وایتکس و پودر جوش شیرین یک خمیر درست کنید و با دستکش آن را روی لکه ها بگذارید. بعد از دقایقی با کمک کاردک و یک دستمال آن را از بین ببرید. در آخر فرش خشک شده را در پذیرایی بیاندازید و تمام خانه را با جاروبرقی تمیز کنید.

منبع: مجله اکالا




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/48vnl3

اخبار داغ