تشخیص روغن زیتون اصل | ترفند تشخیص روغن زیتون تقلبی | روغن زیتون اصل و تقلبی

تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی رو یاد بگیر!

تشخیص روغن زیتون اصل با چند روش مختلف امکان‌ پذیر هست. آگاهی از همه این روش‌ ها برای شما مهم و ضروریه چرا که با سلامت شما ارتباط مستقیم داره!
تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی رو یاد بگیر!

اگه قصد گنجاندن روغن زیتون پر خاصیت رو به برنامه غذایی روزانه خود دارین، کافیه به نشانه‌هایی که بهتون میگیم برای تشخیص روغن زیتون اصل توجه کنین. احتمالا از خودتون می‌ پرسین تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی یا حتی انواع بکر و فرابکر اون چطوری ممکنه؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو با روش های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی آشنا می کنیم!

1- آن را بو کنید و کمی بچشید

روغن زیتون تقلبی با یک آزمایش حسی ساده خودش را نشان می‌دهد. مقداری از آن را در یک قاشق بریزید و به صورت مستقیم بو کنید. روغن زیتون اصل و بکر باید رنگ روشنی داشته باشد و بوی تازگی بدهد. بنابراین، از چیزی که بوی کپک زدگی می‌دهد و یا حتی بی بو است، اجتناب کنید. ضمناً روغن زیتون تقلبی، رنگی کدر و حالتی چرب و مومی شکل دارد.

علاوه بر بوییدن، یکی دیگر از روش‌های تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی، چشیدن است. زمانی که در حال چشیدن روغن زیتون هستید، باید مزه‌هایی از گیاه و میوه زیتون را تشخیص دهید. به این صورت که مزه باید با عطر ملایم علف و گیاه شروع شود و با کمی تلخی و حالت گزگز و فلفلی در پشت گلویتان تمام گردد. البته این را باید بگوییم که بو و طعم، تنها معیارهای سنجش کیفیت روغن زیتون نیستند!

2- اهمیت تاریخ تولید و تازگی!

اشتباه نکنین؛ منظور تاریخ انقضا نیست. به برچسب روی بطری برای تاریخ دسته، تاریخ برداشت، تاریخ تولید یا تاریخ بطری توجه داشته باشین. باید نهایت این زمان‌ها مربوط به 18 ماه گذشته باشد. اگه فقط تاریخ انقضا روی آن درج شده بود، از خرید آن صرف‌نظر کنین. چون که ممکنه تولید روغن زیتون سال‌ها قبل صورت گرفته باشه.

3- به بطری روغن زیتون توجه کنید

روغن زیتون باید در مکانی تاریک و خنک نگهداری شود، بنابراین اگر بطری آن شفاف است، بهتر است از آن برند دوری کنید. این بدان معنا نیست که هر بطری روغن زیتون گران قیمتی که پیدا می‌کنید، قطعاً معتبر و حاوی روغن زیتون اصل نیست. علاوه بر این، روغن زیتون باید در یک بطری شیشه ای بسته بندی شود. یک بطری پلاستیکی آنقدر نامناسب است که از روغن زیتون در برابر گرما، نور و یا رطوبت محافظت نمی‌کند. از آنجایی که بهتر است روغن زیتون را خیلی سریع بعد از باز کردن بطری مصرف نمایید، خالی از لطف نیست که یک بطری کوچک را به یک بطری بزرگ ترجیح دهید، با این کار در هزینه نیز صرفه جویی می‌کنید.

4- درباره برند یا فروشنده روغن زیتون تحقیق کنید

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا از خرید درست خود مطمئن شوید، تحقیق در مورد برند یا فروشنده روغن زیتون است. همچنین می‌توانید به بررسی نظرات افرادی بپردازید که محصولات آن برند یا فروشنده را خریداری کرده‌ اند، زیرا این امر می‌تواند به شما در راستای خرید آن کمک کند، به این صورت که متوجه می‌شوید آیا آن افراد از روغنی که دریافت کرده اند، راضی بوده اند یا رضایت نداشتند.

5- جزئیات برچسب روی بطری را با دقت بخوانید

تنها به این دلیل که بر روی برچسب بطری روغن زیتون نوشته شده در یک مکان خاص، بسته بندی شده است، به این معنی نیست که زیتون در آنجا رشد کرده یا حتی روغن در آن مکان تولید شده است. میوه و روغن زیتون را می‌توان در یک کشور تهیه کرد و سپس برای بسته بندی به کشور دیگری فرستاد. پس به برچسب آن با دقت نگاه کنید تا متوجه شوید روغن زیتون دقیقاً کجا تولید شده است.

6- اهمیت قیمت در تهیه روغن زیتون اصل

روغن زیتونی که در برداشت زودرس یا قبل از رسیدن کامل زیتون استخراج می‌شه، سطح بالاتری از پلی فنول‌های سالم رو در برداره. اگرچه از زیتون نارس روغن بسیار کم‌تری قابل استخراج هست، اما روغن کیفیت بالاتری داره. از اون‌جا که تولیدکنندگان مقدار کم‌تری از این نوع روغن رو تولید می‌کنن، در مقایسه با انواع رایج، قیمت بیشتری دارن. یکی از نکات در تشخیص روغن زیتون اصل، قیمتش هست. انواع روغن‌های زیتون که با قیمت‌های غیرمعمول و ارزان توزیع می‌شن، ممکنه کیفیت پایینی داشته باشن. بنابراین اگه به دنبال دستیابی به فواید سلامتی روغن زیتون هستین، بدونین هر ارزونی بی‌علت نیست.

7- آزمایش یخچال

2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون رو در ظرف شیشه‌ای بریزین و اطمینان داشته باشین که ظرف تمیزه. بعد ظرف رو به مدت 24 ساعت در یخچال بذارین. این به روغن زیتون زمان کافی می‌ده که به شکل جامد در بیاد؛ بنابراین بهترین مکان یخچال رو که دمای یکسان داره انتخاب کنین.

بعد از گذشت این زمان، ببینین که به کدوم حالت تغییر شکل داده. اگه روغن به جامد تبدیل شده، یعنی خالصه و با روغن‌های دیگه اشباع نشده اما اگه همچنان مایع باقی مونده، یعنی روغن زیتون اصل نیست و ناخالصی‌هایی داره. با این‌حال این شیوه تشخیص روغن زیتون اصل و فرابکر برای انواع زمستانی معتبر نیست. چون بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال این هستن که روغن زیتون در زمستان و قفسه‌های سرداب یا زیرزمین، جامد نشه. این نوع روغن‌ها با این ترفند به‌اشتباه شکست می‌خورن و تنها ممکنه در یخچال کمی ضخیم بشن نه جامد.

8- آزمایش فتیله و روغن زیتون

یک فتیله رو به روغن زیتون آغشته کنین. تشخیص روغن زیتون اصل با این روش به روشن ماندن آتش و دود نکردن بستگی داره. البته رعایت ایمنی فراموش نشه؛ برای همین بهتره خارج از خانه و با کمک دستکش ضدحریق این ترفند رو امتحان کنین. فتیله‌ها رو در ظرف روغن به طور ایستاده قرار بدین و بعد با کمک فندک روشن کنین. اگه آتش خاموش شد؛ یعنی روغن نامرغوبه. علاوه بر این اگه در حین روشن بودن دود می‌کرد؛ بازهم باید نتیجه بگیرین که روغن زیتون موردنظر کیفیت خوبی نداره. فتیله روشن و بدون دود نکته اصلی برای عبور از این تست محسوب می‌شه.

منبع: اسنپ مارکت




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4b9d82

اخبار داغ