دونات | طرز تهیه دونات خانگی

خودت تو خونه، بدون فر دونات درست کن! | طرز تهیه دونات خانگی

دونات یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و بین المللی است که طرفدارهای زیادی دارد و معمولا بسیار مناسب برای میان وعده می باشد. با طرز تهیه دونات خانگی همراه ما باشید.
1402/09/03 16:45
دونات

دونات، یک شیرینی سبک، پفکی و نرم که از خمیر تازه تهیه و درون روغن سرخ می‌شود. دونات انواع مختلفی دارد که محبوب‌ترین آن‌ها دونات حلقه‌ای است. دونات به عنوان یک شیرینی امریکایی در سراسر جهان شناخته می شود که به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که دارد در انواع بسیار متنوعی پخته می شود. در ادامه با طرز تهیه دونات خانگی همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه دونات خانگی 

  • خامه غلیظیک‌دوم فنجان
  • شیریک‌دوم فنجان
  • شکر دانه‌ریزیک‌چهارم فنجان
  • آرد همه‌منظورهدو فنجان
  • مخمریک قاشق چای‌خوری
  • نمکسه‌چهارم قاشق چای‌خوری
  • آرد برای غلتاندنبه مقدار لازم
  • روغن سرخ‌کردنیبه مقدار لازم

طرز تهیه دونات خانگی 

۱. شیر و شکر را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه دونات خانگی با شیر نیاز است که شکر، خامه و شیر را در یک تابه مناسب ریخته و روی حرارت متوسط بگذارید. هر از گاهی مایع را هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. حرارت را خاموش کنید و تا خنک شدن مایع داخل تابه صبر کنید. بعد از خنک شدن مخلوط مخمر را در سطح آن بپاشید. چیزی بین ۱۵ تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز است که مخمر عمل کند. بعد از آن مخلوط‌تان حسابی باید پف کند.

۲. آرد را مخلوط کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه دونات خانگی با شیر باید آرد و نمک را در کاسه هم‌زن ریخته و برای چند دقیقه آن‌ها را هم بزنید تا خوب با یکدیگر مخلوط شوند. حال مخلوط مایه را که در مرحله اول آماده کرده بودید را به مخلوط آرد و نمک اضافه کنید. مواد داخل کاسه هم‌زن را با قلاب خمیر با سرعت «دو» برای پنج دقیقه ورز دهید.

۳. زمان دهید خمیر استراحت کند

حال در سومین مرحله از طرز تهیه دونات خانگی با شیر یک کاسه مناسب انتخاب و داخل آن را با کمی روغن چرب کنید. سپس دستان خود را هم با کمی روغن چرب کرده و خمیر را از داخل کاسه هم‌زن بیرون بیاورید. حال خمیر را در دستان خود ورز داده و به شکل یک توپ دربیاورید. به آرامی آن را داخل کاسه روغنی قرار دهید. کاسه را در یک جای گرم گذاشته و روی آن را برای یک تا دو ساعت بپوشانید. با این کار حجم خمیر دو برابر می‌شود.

۴. خمیر را پهن و آن را قالب بزنید

در ادامه تهیه دونات خانگی با شیر روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید. خمیر را روی این سطح گذاشته و به ضخامت سه سانتی‌متر باز کنید. از یک  کاتر کوکی گرد هفت سانتی‌متری برای برش دونات‌ها و از یک کاتر کوکی دو سانتی‌متری یا یک نی میلک‌شیک برای سوراخ‌های دونات کمک بگیرید. مجدد خمیرهای اضافه را به شکل توپ دربیاورید و اجازه دهید برای ۱۵ تا ۱۰ دقیقه دیگر استراحت کند. بعد از مدت زمان گفته‌شده خمیر را دوباره باز کرده و با استفاده از کاتر کوکی دونات‌های بیشتری از آن بیرون بیاورید. این کار را آن‌قدر تکرار کرده تا خمیرتان تمام شود.

۵. دونات ها را سرخ کنید

روغن را در یک تابه بزرگ ریخته و روی حرارت رو به بالا بگذارید تا حسابی داغ شود. با توجه به اندازه تابه‌تان سه تا چهار دونات داخل آن انداخته و سرخ کنید. هنگامی که یک‌طرف از دونات‌ها به حالت نیمه‌‌پخته درآمدند آن‌ها را برگردانده و طرف دیگر را سرخ کنید. دونات‌های سرخ‌شده باید به رنگ قهوه‌ای طلایی دربیاند. چهار تا پنج دقیق زمان مناسبی برای سرخ کردن‌شان است. دونات‌ها را از تابه خارج کرده و روی توری سیمی قرار دهید تا روغن اضافه‌اش گرفته شود. دونات‌های سرخ‌شده را در ظرف مورد‌نظر بچینید و به سراغ آماده کردن لعاب‌ها برای تزئین بروید.

۶. لعاب را آماده کنید

برای تهیه لعاب وانیلی کافی است که پودرقند، نمک، وانیل و شیر را در یک کاسه کوچک ریخته و تا یک‌دست شدن کامل با هم‌زن بزنید. برای آماده کردن لعاب شکلاتی هم به همین ترتیب پودر قند، پودر کاکائو، نمک، وانیل و شیر را در در یک ظرف مناسب با هم‌زن بزنید تا مواد خوب یک‌دست شوند. حال دونات‌ها را یکی‌یکی با لعاب مورد‌نظرتان آغشته کرده و روی توری پخت بگذارید تا لعاب اضافه‌شان بریزد. در نهایت روی آن‌ها پودر پسته، ترافل‌های رنگی و شکلات چیپسی بپاشید. برای تنوع و زیبایی در کارتان از رنگ‌های خوراکی هم حین ترکیب مواد می‌توانید استفاده کنید.

منبع: کاله




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4d9wd3

اخبار داغ