مدارک و شرایط حق طلاق

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق زن | شرایط گرفتن وکالت حق طلاق

اگه سوال شما هم اینه که برای گرفتن حق طلاق زن به چه مدارکی نیازه و چه شرایطی باید داشته باشیم با ما همراه باشین.
1403/06/08 16:45
مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق زن | شرایط گرفتن وکالت حق طلاق

با توجه به این که در قانون حق طلاق در اختیار مرد است امتیاز بزرگی برای یک زن است که از شوهرش وکالت در طلاق (حق طلاق) اخذ نماید. گرفتن حق طلاق از مرد (دادن حق طلاق به زن) پیچیدگی خاصی ندارد و احتیاجی به مدارک ویژه ای ندارد . مدارک لازم برای گرفتن وکالت طلاق چیزی به غیر از مدارک شناسایی و عقدنامه زوجین نیست اول از همه باید این را دانست که وکالت طلاق که عده ای از مردم به آن حق طلاق می گویند باید به صورت سند رسمی و در دفترخانه تنظیم شده باشد. و یا اینکه به صورت شرط وکالت ضمن عقد در سند ازدواج از سوی شوهر نوشته و امضاء شده باشد.

مدارک لازم برای گرفتن حق طلاق شامل چه مواردی است؟

  • شناسنامه زن
  • شناسنامه مرد
  • کارت ملی زن
  • کارت ملی مرد
  • مدارک ازدواج یا همان عقدنامه‌ای که در محضر ثبت شده

بیشتر بخوانید: برای طلاق توافقی کجا برم و چیکار کنم؟

شیوه های گرفتن حق طلاق زن

وکالت در طلاق زن یا حق به دو صورت انجام می‌شود:

  • در موقع انعقاد عقد توسط عاقد و با درج در عقدنامه نوشته می‌شود.
  • پس از عقد، زوجین به دفتر اسناد رسمی مراجعه کرده و با دادن اصل عقد نامه، شناسنامه و کارت ملی، سند وکالت در طلاق را تنظیم می‌کنند.

*نکته: به زنانی که حق طلاق می‌گیرند توصیه می‌شود که کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی زوج را نیز همراه با اصل وکالتنامه داشته باشند.

گم شدن وکالتنامه حق طلاق زن

اگر اصل وکالتنامه وکالت در طلاق که به زن داده شده گم شود، می‌توان با ارائه مدارک شناسایی به همان دفترخانه که از آن وکالت دریافت کردید، مراجعه و رونوشت آن را دریافت نمایید.
زن می‌تواند برای طی کردن مراحل طلاق و مطالبه مهریه وکیلی اختیار کند و تمامی مراحل را در کمترین زمان طی نمیاد.

نحوه دادن وکالت در طلاق برای ایرانیان خارج از کشور

هرشخصی که بخواهد می‌تواند چه در ایران یا خارج کشور با تعیین حدود اختیارات وکیل مثل حضانت و ملاقات فرزندان و … به شخصی وکالت دهد.

برای آسان‌تر شدن مراحل طلاق و دادن وکالت برای ایرانیان مقیم خارج از کشور سامانه میخک درست شده و به صورت غیر حضوری ایرانیان دارای کد ملی در خارج از کشور می‌توانند وکالت طلاق یا حق طلاق را به نام شخص دیگری تنظیم نمایند.

دیگر مثل گذشته نیاز به پست کردن وکالت به ایرانیان از خارج کشور نیست. شخص می‌تواند با تایید گزینه‌ای در سامانه میخک مشخص کند در ایران چه کسی وکالت را از وزارت امور خارجه دریافت نماید.

بیشتر بخوانید: قانون جدید حق طلاق به نفع زنان شد! + جزئیات

آیا برای گرفتن حق طلاق زن نیاز به حضور شاهد  است؟

برای گرفتن حق طلاق نیازی به حضور شاهدی نیست. زن و مرد می‌توانند وکالت طلاق را در زمان عقد و ضمن شروط ازدواج و یا پس از عقد و تنها با مراجعه به یکی از دفاتر ازدواج بدون حضور شاهد تنظیم کنند.

*نکته: اگر زن بخواهد مهریه را ببخشد به دو شاهد نیاز است تا تایید نمایند که زن بدون هیچگونه اجباری تصمیم به بخشش مهریه گرفته است.

انواع وکالت حق طلاق زن

وکالت در طلاقی که مرد به زن می دهد به دو صورت است یا در موقع انعقاد عقد نکاح توسط عاقد و با درج در عقدنامه از سوی مرد به زن داده می شود و یا این که پس از عقد، زوجین به دفتر اسناد رسمی که می تواند در هر کجای ایران مراجعه کنند و با دادن اصل عقد نامه، شناسنامه و کارت ملی به سر دفتر از او می خواهند که سند وکالت در طلاق تنظیم نماید.

توصیه می شود که زنانی که وکالت در طلاق از همسرانشان می گیرند کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی زوج را نیز به انضمام اصل وکالتنامه در اختیار داشته باشند.

اگر اصل وکالتنامه وکالت در طلاق که به زن داده شده است گم یا پاره شود، نگران نباشید، می توانید با ارائه مدارک شناسایی به همان دفترخانه مراجعه کنید و رونوشت اخذ نمایید.

آنچه بسیار اهمیت دارد متن وکالت در طلاق است متاسفانه بسیاری از وکالت در طلاق های اخذ شده توسط زنان مخصوصا مواردی که در ضمن عقد در سند ازدواج داده شده است ناقص است و در عمل و در مقام اعمال آن دچار مشکل می شوند. در این نوشته دو لینک گذاشته شده است که توصیه می شود هر دو آن ها را به دقت مطالعه کنید تا اولا اطلاعات کاملی در خصوص وکالت در طلاق یا همان حق طلاق زوجه داشته باشید و ثانیا متن کامل وکالت در طلاق را در اختیار داشته باشید.

مطلب مهم اینکه مرد میتواند وکالت طلاق را به شخصی که بخواهد بدهد و اینگونه نیست که لزوما باید همسرش باشد اگرچه این مورد آخر رایج تر است و موضوع دیگر آنکه زن هم میتواند برای طی مراحل طلاق و تعیین تکلیف مهریه و سایر حقوق مالی و غیر مالی به هر شخصی که بخواهد حتی همسرش وکالت بدهد و هیچ مشکلی نیست.

آگاه باشید که برای گرفتن طلاق از طریق وکالت در طلاق باید به وکیل دادگستری برای اعمال آن مراجعه کرد.

منبع: هیواکیل




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4d9y8q

اخبار داغ