طرز تهیه عدسی | طرز تهیه عدسی برای صبحانه | طرز تهیه عدسی رستورانی

صبحانه امروز: خوارک عدسی خوشمزه و لعابدار مخصوص وعده صبحانه + طرز تهیه

عدسی یکی از انواع آش های اصیل و سنتی ایرانی است که به عنوان صبحانه سرو می شود. این غذای خوشمزه را به سلیقه خود می توانیم با موادی مثل سیب زمینی یا قارچ درست کنیم
1403/05/20 05:00
صبحانه امروز: خوارک عدسی خوشمزه و لعابدار مخصوص وعده صبحانه + طرز تهیه

عدسی یکی از این نوع خوراک‌های مقوی و خوشمزه است که ممکن است تا الان برای پختن آن، دستور مخصوص به خود را امتحان کرده باشید. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه عدسی رستورانی را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید تا فوت و فن کامل پخت عدسی برای صبحانه رو یاد بگیرین.

مواد لازم برای عدسی لعابدار رستورانی

  • عدس ۲ پیمانه
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
  • سیب‌زمینی ۱ عدد
  • آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
  • آب ۴ پیمانه
  • کره یا روغن به مقدار لازم
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل به مقدار لازم
  • زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

بیشتر بخوانید: خوراک لوبیا چیتی با قارچ و سیب زمینی + طرز تهیه

طرز تهیه عدسی لعابدار رستورانی

۱- آماده کردن عدس

عدسی یک غذای نونی بسیار خوشمزه است که برای درست کردن آن به زمان زیادی احتیاج نداریم و حتی می‌توان آن را از یک روز قبل آماده کرد تا هنگام سرو، نیازی به پختن نباشد. بهتر زمان برای خوردن عدسی، صبح است زیرا انرژی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. شما می‌توانید معرفی مجموعه‌ای از غذاهای نونی خوشمزه ایرانی را در کتاب کاله بخوانید.

مرحله اول در طرز تهیه عدسی، پاک کردن و خیساندن عدس حداقل به مدت چهار ساعت است. ابتدا عدس را پاک کنید و خوب بشویید تا اگر سنگ در آن باشد، وارد غذا نشود. پس آن، عدس را در یک کاسه خیس کنید. آب باید به اندازه یک بند انگشت بالای سطح عدس‌ها باشد. در این مدت، سه بار آب عدس را عوض کنید. این کار غیر از این که نفخ عدس را می‌گیرد، کمک می‌کند تا عدس پس از پختن تغییر رنگ ندهد.

۲- سرخ کردن پیاز و سیب‌زمینی

در مرحله بعدی باید پیاز، سیب‌زمینی و ادویه‌ها را آماده کرد. پس از چند ساعت که عدس خیس خورد، آن را آبکش کنید و آن را کنار بگذارید. حالا پیاز و سیب‌زمینی را به صورت نگینی خرد کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید عدسی را بار بگذارید، پیاز را سرخ کنید تا سبک و کمی رنگ آن شفاف شود. برای سرخ کردن می‌توانید از کره استفاده کنید تا عدسی طعم و مزه‌ فوق‌العاده‌ای داشته باشد. وقتی پیاز سبک شد، رب گوجه را به همراه زردچوبه و فلفل با پیاز تفت دهید. حالا سیب‌زمینی را نیز اضافه کنید تا کمی سرخ شود. سیب‌زمینی به لعابدار شدن عدسی کمک می‌کند. در این مرحله نباید نمک را اضافه کرد.

۳- بارگذاشتن عدسی

در این مرحله، مقداری آب به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید تا ادویه و رب‌گوجه خوب حل شوند. سپس عدس را داخل ظرف بریزید و اجازه دهید تا مواد بجوشند و عدس پخته شود. عدس به نسبت باقی حبوبات، زودتر پخته می‌شود به همین خاطر زمانی که خوراک روی گاز در حال پختن است هر چند دقیقه به آن سر بزنید. تا این مرحله نمک را اضافه نکنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک لوبیا لعابدار برای ناهار

۴- اضافه کردن نمک و لعابدار شدن عدسی

مرحله چهارم، مهم‌ترین بخش طرز تهیه عدسی لعابدار و خوشمزه است. در واقع این بخش، فوت کوزه‌گری این خوراک است.

بعد از اینکه حدود یک ربع از جوشیدن و پختن عدسی گذشت، مقداری نمک و آرد سفید یا نشاسته ذرت را به غذا اضافه کنید. دلیل اینکه نمک را در چند دقیقه‌ آخر اضافه میکنیم این است که عدس خوب پخته شود. نمک باعث می‌شود حبوبات دیرپز شوند.

برای لعاب انداختن عدسی می‌توانید از آرد یا نشاسته ذرت استفاده کنید. هر دو باعث می‌شوند که عدسی به غلظت مناسبی برسند اما توجه کنید که نشاسته ذرت به نسبت آرد، غلظت بیشتری به خوراک می‌دهد پس اگر می‌خواهید نشاسته ذرت اضافه کنید، ابتدا نصف قاشق بریزید. بعد از دو دقیقه اگر عدسی به لعاب و غلظت مورد نظرتان نرسید، دوباره نشاسته اضافه کنید.

منبع: پارسینه




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4mq8e8

اخبار داغ




دیدگاه ها


زهرا هاشملو2 ماه پیش

بسیار عالی توضیح دادین ممنونم وسپاسگزار .لطفا در مورد دیگر مواد غذایی برای سرو در صبحانه بازم مطلب بذارین ..با تشکر