طرز تهیه چیپس موز | خشک کردن موز در خانه

چیپس موز رو اینجوری درست کنی، سیاه نمیشه! + آموزش

اگه دوست داری تو خونه میوه خشک کنی از روش خشک کردن موز در خانه استفاده کن.
1403/05/31 13:45
چیپس موز رو اینجوری درست کنی، سیاه نمیشه! + آموزش

قبل از اینکه آموزش خشک کردن موز رو شروع کنیم کمی در مورد چیپس موز بحث کنیم. میوه خشک شده موز یا همان چیپس موز بیشتر به عنوان یک خوراکی سالم و جایگزین تنقلات مضر میباشد که با توجه به ماندگاری بالا در هر فصلی میتوانید استفاده کنید. همچنین از چیپس موز در تهیه کیک و شیرینی و دسر به عنوان طعم دهنده نیز میتوان استفاده کرد. میوه موز دارای مواد و ویتامین های بالایی میباشد ، موز یک منبع عالی برای تامین پتاسیم بوده و همین وجود پتاسیوم در بافت این میوه یکی از دلایل اصلی سیاه شدن این میوه هنگام خشک کردن می باشد. که در این مقاله قراره روش های جلوگیری از سیاه شدن موز رو بررسی کنیم.

آموزش خشک کردن موز مرحله به مرحله

مرحله اول : انتخاب محصول مناسب

یکی از اصلی ترین مراحل خشک کردن میوه موز ، انتخاب میوه موز مناسب است. موزی که جهت تولید چیپس میوه باید تهیه کنید باید موز سالم و فاقد سیاه شدگی ، ضربه و …. باشد.

بیشتر بخوانید: انبه رو با این روش ها خشک کن تا سیاه نشه! + آموزش

ترجیحا در صورت تهیه میوه موز مناسب سعی کنید که آنها را سریعا برای خشک کردن آماده کنید و فاصله زیادی بین خرید موز تا خشک کردن آن نباشد چون کیفیت موز پایین می آید.

مرحله دوم : پوست گیری و برش

مرحله بعدی پوست گیری و برش زدن موز ها میباشد. موز ها را بعد از پوست گیری سریع برش بزنید! 

یکی از نکات بسیار مهم در تهیه میوه خشک با کیفیت، نحوه برش زدن و ضخامت ورقه های موز می باشد. در صورتی که ضخامت ورقه های میوه با یکدیگر برابر نباشد، ورقه های کم ضخامت خشک شده و اما موز با ضخامت بالا، نرم مانده و به صورت یکدست خشک نمی گردند.

برش موز را میتونید هم به صورت طولی و هم عرض انجام دهید در حالت طولی چون برش ها هم راستا میباشد کیفیت خشک شدن خوبی را به شما تحویل میدهد. معمولا ضخامت برش ها بین 4 – 6 میلیمتر بسیار مناسب هستند.

مرحله چهارم : خشک کردن موز

این مرحله آخرین مرحله در آموزش خشک کردن موز است.

خشک کردن میوه موز با استفاده از عملیات تبخیر رطوبت داخل میوه موز انجام میشود و با چند روش شما میتوانید این کار را انجام دهید که هر کدام از این روش ها را جداگانه معرفی می کنیم و نقاط ضعف و قوت هر روش را بررسی میکنیم.

بیشتر بخوانید:آموزش کامل خشک کردن آلو با قلق های خاص

چند روش مختلف برای خشک کردن موز وجود دارد :

  • خشک کردن زیر نور آفتاب
  • خشک کردن با بخاری و شوفاژ
  • خشک کردن با فر یا مایکروویو
  • خشک کردن با دستگاه خشک کن میوه و سبزی

خشک کردن زیر نور آفتاب : در این روش از آفتاب برای خشک کردن استفاده می شود، با وجود بکارگیری روش ذکر شده جهت عدم سیاه شدن موز باز هم در این روش میزان تیره شدن آن به مراتب بیشتر از سایر روش ها است که در صورت تمایل و مشکل نداشتن با آن می توانید از این روش بهره ببرید.

این روش بدون هزینه بوده ولی زمان زیادی برای خشک شدن نیاز است. در این روش شما فقط در روز و وقتی آفتاب مستقیما می تابد میتوانید میوه موز را خشک کنید و عملا در تایم هایی که نور خورشید وجود ندارد امکان خشک کردن را ندارید.




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4mqm7w

اخبار داغ