ضرب المثل | ضرب المثل های فارسی | معنی ضرب المثل

معنی ضرب المثل خوشا چاهی که آب از خود برآرد رو میدونی؟!

ضرب المثل خوشا چاهی که آب از خود برآرد یکی از ضرب المثل های زیبا و شیرین فارسی هست که می تونه تو صحبت هاتون خیلی به کارتون بیاد!
معنی ضرب المثل خوشا چاهی که آب از خود برآرد رو میدونی؟!

تاریخ پیدایش ضرب المثل ها به مدت ها پیش بر می گردد و در زبان فارسی هم ده ها هزار مثل مختلف وجود دارد! شما می توانید با یادگیری ضرب المثل های گوناگون در صحبت ها و جمع های مختلف از آن ها استفاده کنید، در ادامه این بخش از سبک زندگی معنی ضرب المثل خوشا چاهی که آب از خود برآرد را به شما می گوییم!

معنی ضرب المثل خوشا چاهی که آب از خود برآرد چیست؟

۱- یعنی به چیزهایی افتخار کنید که خودتان در به دست آوردنش نقش داشته اید!

۲- یعنی بالیدن به فضیلت های دیگران درحالیکه خود شخص از آن بی بهره است، سودی به حال او ندارد.

بیشتر بخوانید: معنی ضرب المثل ” آب ریخته، جمع شدنی نیست ” + داستان

۳- معمولا این ضرب المثل را به کسانی می گویند که به ثروت پدری، موقعیت اجتماعی او یا شخصیت اطرافیانش می بالد و سعی دارد به وسیله اینها خود را نیز جزء آن به حساب آورده و برای خودش جایگاه و موقعیت به دست آورد. در این مواقع دیگران این ضرب المثل را به او می گویند.

۴- به کسی می گویند که سعی دارد با سوء استفاده از جایگاه دیگران در اجتماع، به موقعیت خوبی دست پیدا کند.

۵- معنای ظاهری ضرب المثل این است که یک چاه وقتی ارزشمند است که آب از درون آن بجوشد. چنین چاهی در نگاه اطرافیان قطعا ارزشمند است و مایه برکت! اما اگر آب چاهی خشکیده باشد و چیزی نداشته باشد، هرچقدر هم از بیرون به آن آب بریزی و پر کنی، فایده ای ندارد.

در معنای کنایی منظور از چاه بی آب، فردی است که از خودش هیچ استعداد یا توانایی خاصی ندارد و سعی دارد از داشته های دیگران استفاده کرده و آن را به خود نسبت دهد. اما چاهی که آب از درون آن می جوشد، کنایه از انسان سخت کوش و با استعداد و پرتلاش است که علم و ادب و دستاوردهای خودش دیگران را به تشویق وا می دارد نه داشته های خانواده و دوستان و اقوامش!

منبع: دانشچی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4v9n63

اخبار داغ