زمان تعویض گلدان گل | نحوه تشخیص تنگی گلدان

از کجا بدونیم جای گیاه تو گلدون تنگ شده؟ | علائم در هم پیچیدگی ریشه گیاهان آپارتمانی

گیاهانی که برای مدت طولانی در یک گلدان می باشند، ریشه های خود را به طور کامل در حالتی فشرده و تنگ در فضای گلدان می گسترانند. در این حالت تنگی گلدان یا تنگی ریشه تفاق می افتد.
1403/05/04 12:15
از کجا بدونیم جای گیاه تو گلدون تنگ شده؟ | علائم در هم پیچیدگی ریشه گیاهان آپارتمانی

دیر یا زود گیاهان آپارتمانی سالمی شروع به رشد بیش از حد می کند وریشه ها تمام گلدان را پر می کنند. وقتی که گیاهان آپارتمانی بزرگ تر از حد گلدانش شد و ریشه ها شروع به حرکات دایره وار در خاک کردند، رشد گیاهان آپارتمانی محدود می شود. اگر خاک گلدان گیاه زودتر از همیشه خشک شد اما خود گیاه سالم به نظر می رسد، احتمالا ریشه های گیاه تمام گلدان آن را پر کرده اند.

در صورت تنگی گلدان چه کار کنیم

در این حالت ریشه زیادی در گلدان وجود دارد و خاک به اندازه کافی نیست تا آب را در گلدان نگه دارد. در بعضی موارد ریشه ها حتی از سوراخ های زهکش گلدان بیرون می زنند. این هم نشانه خوب دیگری برای فهمیدن این مسئله است.

بیشتر بخوانید: روش های نجات گیاهان آپارتمانی خشک شده

چه طور این مشکل را حل کنیم؟

خوشبختانه حل کردن این مسئله کاری ندارد. گیاه تان را از گلدان فعلی اش خارج کنید و در گلدانی یک سایز بزرگ تر بکارید. این کار نه تنها فضای رشد کافی به گیاه شما می دهد. بلکه خاک تازه و جدید هم در اختیار او می گذارد.
البته می توانید از مقدار از خاک قدیمی هم استفاده کنید، فقط مطمئن شوید به آن مقدار کافی خاک جدید اضافه کرده اید.
سایز گلدان را تنها یک یا 2 سایز بزرگ تر کنید. کاشت گیاه در گلدانی چند سایز بزرگ تر مشکلات باز هم بیشتری برای گیاه تان به وجود می آورد. خاک اضافی و خالی زیاد باعث می شود آب به جای خارج شدن از گلدان بیش از حد در خاک باقی بماند و در نتیجه ریشه های گیاه در حالت غرقاب بمانند و شروع به پوسیده شدن کنند.

اگر فضایی برای گلدانی بزرگ تر ندارم چه کنم؟

گاهی ما جای اضافه ای برای قرار دادن گلدان بزرگ تر و در نتیجه گیاهی بزرگ تر در خانه نداریم. اگر شما هم این مشکل را دارید می توانید با هرس ریشه و شاخسار گیاه انداز آن را در حد کوچکتری نگه دارید و گیاه را دوباره در گلدان قبلی اش بکارید. البته در این مورد حتما خاک گیاه را عوض کنید و خاکی تازه برای گیاه تان تهیه کنید. هرس ریشه و شاخسار استرسی به گیاه وارد می کند که البته برطرف شدن آن خیلی طول نمی کشد و گیاه باید بعد از مدتی دوباره به حالت عادی خود بازگردد. بعد از هرس، مطمئن شوید که به گیاه تان آب کافی می دهید و آن را در معرض آفتاب مستقیم نمی گذارید، تا زمانی که رشد جدید را ببینید.

بیشتر بخوانید: علت سفیدک زدن گیاهان آپارتمانی چیه؟

رشد جدید گیاه به این معنی است که با شرایط جدیدش کنار آمده و خود را وفق داده است.
مقداری کود اضافه کنید
وقتی که دارید خاک گیاه را تازه می کنید، زمان خوبی برای اضافه کردن کودهایی است که مواد غذایی را آرام و به تدریج در خاک آزاد می کنند. چون خاک هایی که برای کاشت گیاهان خانگی استفاده می کنیم، معمولا فاقد مواد غذایی هستند، باید به گیاه کود بدهید.
البته می توانید برای این کار از کودهای دیگر هم استفاده کنید. اما خوبی این کودها این است که هر هفته نیاز به کود دهی ندارید.

منبع: نمناک




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4y8e7m

اخبار داغ