خوراکی های مفید برای معده درد | درمان معده درد | درمان خانگی معده درد | درد معده

با این خوراکی ها، معده درد رو فراری بده!

درد معده یکی از ناراحتی‌ های متداول است که تقریبا تمام افراد آن را تجربه کرده‌ اند. با مصرف خوراکی های مفید برای معده درد می توانید راحت تر آن را درمان کنید!
با این خوراکی ها، معده درد رو فراری بده!

معده درد یکی از شایع‌ ترین مشکلات گوارشی است که می‌ تواند در هر سن و در هر جنسیتی رخ دهد. آزار دهندگی درد معده به حدی است که اغلب افراد درگیر با آن از دارو های شیمیایی استفاده می کنند. ولی شاید ندانند مصرف خوراکی های مفید برای معده درد و استفاده از روش های گیاهی جایگزین مناسبی برای استفاده از داروهای شیمیایی است و می‌ توانند درد را به خوبی کنترل کنند. به نظر شما خوراکی های مفید برای معده درد شامل کدام خوراکی ها هستند؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با خوراکی های مفید برای معده درد آشنا می کنیم.

1- مایعات

یکی از عوارض مشکل معده، دچار شدن به اسهال‌های مکرر است. اسهال باعث می‌شود بدن آب زیادی از دست بدهد، در نتیجه اگر به واسطه معده درد اسهال می‌شوید، بهتر است نوشیدن مایعات را فرموش نکنید.

بیشتر بخوانید: برای هر بیماری چی بخوری بهتره؟!

اگر هم به واسطه معده درد نمی‌توانید غذاهای جامد را تحمل کنید، با نوشیدن مایعات یا غذاهایی که شکل مایع دارند، به کاهش  علائم درد خود کمک می‌کنید.

در ادامه چند نوشیدنی برای معده درد را معرفی می‌کنیم که حال شما را بهتر خواهند کرد:

  • آب‌گوشت شفاف، ساده و رقیق (مثل آب‌گوشت استخوان)
  • آب‌میوه رقیق
  • چای کمرنگ
  • آب نارگیل
  • دمنوش گیاهی

این مواد، به شما کمک می‌کنند که مواد معدنی مورد نیازتان مثل پتاسیم، کلسیم و سدیم را دریافت کنید.

2- موز

در لیست غذاهای مفید برای معده درد موز نقش مهمی ایفا می‌کند. موز می‌تواند به جبران پتاسیم و سایر الکترولیت‌هایی که ممکن است فرد به خاطر معده درد و در نتیجه استفراغ یا اسهال از دست بدهد، کمک کند. همچنین این میوه باعث هضم راحت‌تر می‌شود و جلوی بیشتر شدن درد معده را هم می‌گیرد.

3- زنجفیل

بدون شک زنجفیل یا زنجبیل یکی از پیشنهادهای دست اول ما در رابطه با غذاهای مفید برای معده درد است. زنجبیل می‌تواند به مقابله با احساس تهوع کمک کند. می‌توانید با برش‌دادن یا رنده‌کردن زنجفیل آن را به آب داغ اضافه کنید و بنوشید یا اینکه چای زنجفیل دم کنید و به این شکل آن را میل کنید.

می‌دانیم که مزه زنجفیل ممکن است برای همه خوش‌آیند نباشد، اما اگر مثل آب روی آتش معده درد شما عمل کند چه؟ باز هم حاضر نیستید آن را امتحان کنید؟

4- برنج

ماده نشاسته‌ای و کم‌فیبری مانند برنج سفید ساده، می‌تواند به علائم ناشی از معده درد مثل اسهال، کمک کند و آن را کاهش دهد. اگر در رژیم غذاییتان برنج قهوه‌ای استفاده می‌کنید بهتر است مصرف آن را کم کنید چون هضم آن برای معده سخت‌تر است.

5- پوره سیب

سیب حاوی آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است. پلی فنول‌ها به کاهش التهابات مرتبط با دستگاه گوارش از جمله معده کمک و از آسیب به پوشش معده جلوگیری می‌کنند. همچنین هضم پوره سیب راحت‌تر از سیب خام است.

برای درست کردن پوره سیب به مقدار دل‌خواه سیب را خرد کنید، با کمی آب، شکر، دارچین و لیمو به قابلمه اضافه کنید، کمی تفت دهید و به مدت 30 دقیقه صبر کنید تا به یک پوره  غلیظ تبدیل شود.

6- نان تست سفید

در هنگام معده درد، نان تست ساده یا نان سفید بهتر از نان‌های سبوس‌دار عمل می‌کنند نان‌های سبوس‌دار نوعی فیبر دارند که بهتر است زمانی که مشکل گوارش ندارید از آن‌ها استفاده بکنید، چون علائم اسهال و استفراغ را تشدید می‌کنند.

7- نعنا

نعنا گیاهی دارویی موثر است که علاوه بر درمان معده درد می‌توان اسهال، استفراغ و اسپاسم‌های عضلانی روده و سوء هاضمه را کنترل کند. این گیاه حاوی ماده‌ای موثر به نام منتول است که موجب ایجاد این خواص دارویی می‌شود. به این ترتیب می‌توانید از انواع ترکیبات نعنا برای پاکسازی معده و تقویت آن استفاده کنید.

راحت‌ترین شیوه‌ی استفاده از نعنا درس کردن دمنوش نعنا است. تهیه‌ی دمنوش نعنا مشابه سایر دمنوش‌ها است. باید مقداری نعنا را داخل قوری آب جوش بریزید و آن را دم کنید. انداختن تکه‌ای نبات یا دانه‌ی هل داخل دمنوش نعنا درد معده را کمتر می‌کند. علاوه بر این می‌توانید برگ نعنا را به صورت تازه در کنار سبزیجات دیگر هم استفاده کنید و اصلاً نگران این نباشید که برگ نعنای خام ممکن است درد معده را تشدید کند.

مکیدن آب نبات نعنایی یا همان قرص نعنایی نیز به تسکین درد معده و رفع سوء هاضمه کمک زیادی می‌کند.

8- لیمو

مخلوط آب لیمو و جوش شیرین ناراحتی‌های گوارشی و درد معده را از بین می‌برد. این ترکیب اسید کربنیک تولید می‌کند و گاز و سوء هاضمه را کنترل می‌کند. همچنین ترکیبات اسیدی موجود در آب لیمو هضم و جذب چربی و الکل را بیشتر می‌کند و با خنثی کردن اسیدهای صفراوی اسیدیته‌ی معده را کاهش می‌دهد.

برای استفاده یک قاشق غذاخوری آب لیمو تازه را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب کنید و آن را بنوشید.

9- دارچین

دارچین حاوی چندین آنتی اکسیدان است که هضم غذا را سریع‌تر می‌کند و از درد و آسیب معده می‌کاهد. همچنین با مصرف دارچین سوزش سر دل و سوء هاضمه کم می‌شود. ترکیب پودر دارچین به صورت ادویه در غذاها یا استفاده از چای دارچین برای درمان خانگی معده درد مفید است. همچنین برای تقویت معده در طب سنتی بسیار توصیه می‌شود.

البته در صورتی که فرد با مصرف روزانه‌ی دارچین احساس ناراحتی کند یا دچار یبوست شود می‌تواند میزان مصرف را به دو یا سه بار در روز کاهش دهد.

10- میخک

میخک یکی از گیاهان موثر برای کاهش درد معده است. میخک ترشحات معده را زیاد می‌کند و منجر به کاهش گاز آن می‌شود. همچنین در افرادی که اسهال و استفراغ دارند استفاده از میخک بیماری را رفع می‌کند. ترکیب میخک پودر شده با با یک قاشق غذاخوری عسل و استفاده‌ی ان قبل از خواب درمان قطعی معده درد است. همچنین با توجه به این‌که میخک تاثیر منفی در بارداری ندارد می‌تواند به عنوان درمان خانگی معده درد در اوایل بارداری استفاده شود. یکی دیگر از شیوه‌های استفاده از میخک تهیه‌ی دمنوش میخک است. می‌توانید چند عدد میخک را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و روی آن به مدت ۱۵ دقیقه یک نعلبکی بگذارید.

11- زیره

زیره یکی از گیاهان موثر در درمان خانگی معده درد شدید است. زیره حاوی مواد فعال است و باعث کاهش سوء هاضمه، اسید معده، گاز معده و کاهش التهاب روده می‌شود. با توجه به تاثیر ضد میکروبی که زیره دارد برای درمان معده درد بعد از مشروب می‌تواند مفید باشد. برای استفاده کردن از زیره می‌توانید از پودر زیره داخل غذاها استفاده کنید. یا اینکه دمنوش زیره را تهیه کنید و روزانه به صورت جرعه جرعه از آن بنوشید. حتی می‌توانید به صورت روزانه از عرق زیره هم استفاده کنید.

یکی از میوه‌های موثر در درمان معده درد و تنظیم حرکات روده و رفع یبوست انجیر است. انجیر ترکیباتی دارد که ملین است و سوء هاضمه را کم می‌کند. علاوه بر استفاده از میوه‌ی انجیر از برگ آن هم در درمان معده درد می‌توان استفاده کرد. تهیه‌ی چای از برگ درخت انجیر و استفاده‌ی روزانه از آن به خصوص برای مادران ماردار که اغلب با یبوست درگیر هستند بسیار مناسب و کاربردی است. استفاده از انجیر فقط برای کسانی ممنوع است که اسهال دارند.

12- عرقیات گیاهی

عرقیات عصاره‌ای از گیاهان دارویی هستند که در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد دارند. برخی از افراد بر اثر استفاده از داروهای مختلف دچار معده درد می‌شوند. درمان خانگی معده درد بر اثر مصرف دارو با استفاده‌ی روزانه از عرقیات گیاهی امکان‌پذیر است. در این رابطه می توانید با متخصص طب سنتی مشورت کنید.

13- عرق بومادران

گل بومادران حاوی فلاونوئیدها، پلی فنول، لاکتون، تان و رزین است و می‌تواند میزان اسید معده تولید شده را کاهش می‌دهد. این کار را با تاثیر بر روی عصب واگ معده انجام می‌شود و با کم کردن اسید معده سوزش سر دل را از بین می‌برد. عرق بومادران یکی از مناسب‌ترین درمان‌ خانگی معده درد بعد از غذا خوردن است که برای افراد قابل استفاده است و محدودیتی ندارد. علاوه بر عرق بومادران می‌توان از برگ تازه‌ی این گیاه به صورت خام در سالاد استفاده کرد. در صورتی که معده درد تداوم یافت، توصیه میکنیم به دکتر دل درد مراجعه کنید.

14- عرق ریحان

ریحان یکی از کیاهان دارویی است که اشتها را افزایش می‌دهد و باعث بهبود گوارش می‌شود. اوژنول ترکیب گیاهی موثر در گیاه ریحان است که که باعث کاهش اسید معده می‌شود. همچنین اسید لینوئیک موجود در ریحان خاصیت ضد التهابی دارد و می‌تواند ناراحتی معده را از بین ببرد.

علاوه بر استفاده از عرق ریحان برای درمان خانگی معده درد می‌توان از ریحان خشک شده داخل غذاها استفاده کرد. حتی اگر می‌خواهید بدانید چه دمنوشی برای معده درد خوبه؟ ما دمنوش برگ ریحان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. طرز تهیه‌ی این دمنوش هم بسیار ساده و مانند انواع دمنوش‌های دیگر است.

15- عسل

درمان معده درد با عسل یک شیوه‌ی طبیعی و خانگی است که هیچ عارضه‌ای به همراه ندارد. اگر غذاهای چرب و سرخ شده به میزان زیادی مصرف می‌کنید یا این‌که عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن یا نوشیدن مشروب دارید می‌توانید با عسل معده درد را درمان کنید. شیوه‌های مختلفی برای استفاده از عسل وجود دارد.

روش اول: ترکیب عسل و دارچین

یک قاشق چایخوری از عسل و دارچین را با هم ترکیب کنید و قبل از هر وعده‌ی غذایی بخورید. این کار باعث کم شدن اسید معده و درمان سوءهاضمه می‌شود.

روش دوم: ترکیب عسل و آب جوش

یک قاشق چایخوری عسل را داخل یک لیوان آب جوش یا چای داغ بریزید و قبل از غذا بنوشید این کار باعث می‌شود اسیدیته‌ی معده کم شود و از رفلاکس معده جلوگیری شود. به همین دلیل درمان با عسل به کسانی که اغلب اوقات ترش کردن معده را تجربه می‌کنند توصیه می‌شود.

روش سوم: جوشانده‌ی عسل و دارچین

جوشانده‌ی عسل و دارچین یکی از موثرترین درمان‌ها برای زخم معده است. برای تهیه‌ی آن باید انجیر را بجوشایند و با عسل ترکیب کنید. این ترکیب را به صورت ناشتا هم می‌توانید استفاده کنید. حتی برای اثربخشی بیشتر هنگام تهیه‌ی جوشانده می‌توانید چند عدد برگ کاسنی را به آن اضافه کنید.

16- سیر

سیر یکی از موثرترین داروهای گیاهی است که  از آن برای درمان بیماری‌های مختلف مانند کاهش کلسترول و چربی و فشار خون استفاده می‌شود. حتی سیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد می‌تواند عملکرد بدن را تقویت کند و از بروز سرطان معده  و ناراحتی‌های معده جلوگیری می‌کند.

اما ممکن است در برخی افراد درد معده را تشدید کند. به همین جهت توصیه می‌شود اگر با مصرف سیر، درد معده تشدید شد دیگر از آن استفاده نکنید. همچنین درصورت مصرف سیر با معده‌ی خالی باید آن را به شیوه‌ی خاص مصرف کنید. به طور مثال باید سیر خام را له کنید و پیش از صبحانه مصرف کنید یا این‌که با سیر خرد شده چای دم کنید و آن را بنوشید.

منبع: پذیرش 24 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/4ynrj2

اخبار داغ