خوراکی مضر | معرفی خوراکی مضر | خوراکی مضر برای سلامت بدن

اگه این 7 خوراکی مضر رو بخوری، پوستت چین و چروک میاره!

در ادامه مطلب چند خوراکی مضر و ناسالم که پیری زودرس میاورند را به شما معرفی میکنیم!
اگه این 7 خوراکی مضر رو بخوری، پوستت چین و چروک میاره!

بعضی از مردم فکر میکنند که فقط افزایش سن و سال است که آدم را پیر می‌کند، برخی دیگر بدرستی انواع خوراکی مضر و استرس و اضطراب را هم جزو عواملی می‌دانند که انسان را زود‌تر از آن سن و سال پیر می‌کند. خوراکی مضر میتواند بر سلامت بدن تاثیرات بشدت منفی داشته باشد و عوارض جبران ناپذیری داشته باشد، در ادامه این بخش از سبک زندگی شمارو با 7 خوراکی مضر برای سلامت بدن آشنا میکنیم! 

 

۱- غذاهای سرخ‌شده

اگر اشتیاقی به تردی غذا دارید به‌جای غذاهای سرخ‌شده سبزیجاتی مانند کرفس یا هویج را امتحان کنید زیرا مواد مضر موجود در چیپس خیلی سریع چشمه جوانی شما را خشک می‌کند! به‌طورکلی غذاهایی که در روغن با دمای بالا سرخ می‌شوند باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد مضر شده و سطح التهاب در بدن را افزایش می‌دهند که درنتیجه آن سلول‌های پوستی آسیب دیده و قابلیت ارتجاعی پوست کاهش می‌یابد.

وقتی صحبت از روغن و پیشگیری از چین‌وچروک می‌شود بهتر است از چربی‌هایی استفاده کنید که به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند. می‌توانید روغن‌های گیاهی را با روغن زیتون جایگزین کنید زیرا سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین E و فیتواستورل است و می‌تواند التهاب را کاهش دهد.

‌علاوه بر این غذاهای سرخ‌شده نمک زیادی دارند که می‌توانند در پیری زودرس پوست مقصر باشند زیرا مصرف زیاد نمک منجر به از دست رفتن آب بدن و چروک شدن پوست می‌شود.

 

2- شکر سفید

شکر یکی از مدعیان بدنام در بروز مشکلات پوستی ناخواسته همچون آکنه است. خوردن بیش‌ازحد شکر سفید به‌طور منظم می‌تواند فرایند کلاژن سازی پوست را مختل کند. وقتی سطح قند در بدن بالا می‌رود فرایند پیری پوست تحریک می‌شود و این مشکل زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرید بیشتر می‌شود.

بنابراین به‌جای خوردن بستنی در ساحل از خوردن آبمیوه‌های طبیعی و بدون قند لذت ببرید. یا زمانی که هوس شیرینی دارید به سراغ شکلات تلخ بروید. مطالعات نشان داده است که زغال‌اخته به‌طور خاص می‌تواند از کاهش کلاژن­سازی پوست جلوگیری کند.

 

۳- روغن زیتون یا آووکادو جایگزین مارگارین (کره گیاهی)

نتایج مطالعات قدیمی نشان می‌دهد افرادی که مارگارین یا کره مصرف نمی‌کنند (نسبت به افرادی که این محصولات را مصرف می‌کنند) آسیب پوستی و چین و چروک صورت کمتری دارند.
علاوه بر این، مطالعات علمی نشان می‌دهد مصرف مارگارین (به دلیل سرشار بودن از چربی‌های نسبتا هیدروژنه) نسبت به مصرف میزان متعادل کره واقعی، آسیب بیشتری به همراه دارد. اسیدهای چرب ترانس باعث آسیب پذیری پوست در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش شده و این موضوع، باعث آسیب به کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود.
در صورت تمایل می‌توانید به جای استفاده از کره روی نان تست، از روغن زیتون یا آووکادو (که سرشار از آنتی اکسیدان‌های ضد پیری هستند) استفاده کنید.

۴- پروتئین فرآوری شده

بیکن، سوسیس، کالباس، هات‌داگ و حتی پیتزای پپرونی نمونه‌ای از گوشت‌های فرآوری­ شده هستند که باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. این غذاها سرشار از سدیم، چربی‌های اشباع‌شده، نیترات و سولفیت هستند که همگی باعث التهاب در بدن می‌شوند.

این پروتئین‌ها برای هضم به زمان، انرژی و منابع زیادی نیاز دارند که می‌توانند منجر به ضعیف شدن سطح کلاژن و از دست رفتن آب بدن شوند. به‌جای آن از گوشت بوقلمون یا مرغ که مملو از پروتئین و اسیدهای آمینه هستند استفاده کنید چراکه به کلاژن سازی طبیعی پوست کمک می­کنند.

 

۵- نوشابه و قهوه

عوارض نوشابه و قهوه برای سلامتی شما، بیشتر از پوست با خواب شما ارتباط پیدا می کند. هر دو اینها، کافئین زیادی دارند که در صورت مصرف مداوم در طول شبانه روز، ممکن است خواب شما را تحت تأثیر قرار دهد.

کمبود خواب با افزایش علائم پیری و سیاهی چشم، چین و چروک، و خطوط ریز دور چشم ارتباط دارد.

اگر نگران میزان قند هستید، نگاهی به مقدار نوشیدنی خود بیندازید. ببینید آیا می توانید مقدار آن را کاهش دهید یا جایگزین کنید. مثلا می توانید به جای قهوه، شیر زردچوبه بخورید. زردچوبه، ماده اصلی موجود در شیر زردچوبه، سرشار از آنتی اکسیدان و یکی از قدرتمند ترین ترکیبات ضد پیری است.

۶- الکل

الکل می تواند مشکلات عدیده ای از جمله قرمزی، پف، از بین رفتن کلاژن و چین و چروک را بر روی پوست شما ایجاد کند. الکل مواد مغذی، آب و ویتامین A را در پوست شما را کاهش می دهد. همه این موارد تأثیر مستقیم بر چروک دارند. ویتامین A از نظر رشد سلولهای جدید و تولید کلاژن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

۷- نان سفید

خوراکی‌هایی مانند نان سفید دارای شاخص گلیسمی بالایی هستند که می‌توانند باعث التهاب در بدن شوند و به‌نوعی در بروز مشکلات پوستی و پیری زودرس پوست نقش دارند. اگر به دنبال یک جایگزین مناسب برای نان سفید هستید نان غلات انتخاب مناسبی است زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای پوست مفید است.

 

 

منبع: دلگرم 

 

 

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/v3ex94

اخبار داغ