بی خوابی | درمان بی خوابی | خوراکی های مختل کننده خواب | بی خوابی و تغذیه

این چیزها رو قبل از خواب نخور! | خوراکی هایی که تا صبح شما را بیدار نگه می دارند!

عوامل زیادی باعث ایجاد بی خوابی شبونه میشن که یکی از اونها تغذیه‌ نامناسب تو ساعات آخر شب هست. پس بهتره خوراکی های مختل کننده خواب رو بشناسین و از یه تایمی به بعد از خوردنشون پرهیز کنین!
این چیزها رو قبل از خواب نخور! | خوراکی هایی که تا صبح شما را بیدار نگه می دارند!

غذا و میان وعده‌ هایی که انتخاب می‌ کنید بر کیفیت خواب شما تاثیر مستقیم دارد، برخی از خوراکی ها در دسته خوراکی های مختل کننده خواب قرار می گیرند و باعث اختلال در خواب شبانه می شوند. افرادی که شب‌ ها خوب نمی‌ خوابند و بی خوابی دارند، در طول روز انرژی کافی ندارند و مدام احساس خستگی و کسالت می‌ کنند. برخی مواد غذایی که در وعده‌ ی شام یا کمی پیش از خوابیدن مصرف می‌ کنید، باعث می‌ شوند مدتی طولانی در رخت خواب غلت بزنید. آیا خوراکی های مختل کننده خواب را می شناسید؟! در این مطلب از سبک زندگی به معرفی خوراکی های مختل کننده خواب می پردازیم.

نوشیدنی های کافئین دار

نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه جزو بدترین غذاها برای سلامت خواب هستند، زیرا شما را بیدار نگه می‌ دارند و هوشیاری ذهنی تان را بالا می‌ برند و در نتیجه بدخواب خواهید شد.

غذاهای تند و پر ادویه

ادویه بدترین چیزی است که قبل از خواب می توانید آن را استفاده کنید. غذا های تند و پر ادویه باعث سوزش معده و رفلاکس اسید وافزایش درجه حرارت مرکزی بدن شده و تأثیر منفی بر روی خواب شبانه می گذارد.

انواع کلم

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گل کلم گرچه خواص فراوانی برای سلامتی دارند اما به دلیل اینکه سرشار از فیبر نامحلول هستند هضم کندی داشته و در صورت مصرف در ساعات آخر شب بدن مجبور است که برای هضم آنها فعالیت کند، به همین خاطر مانع از خواب طبیعی و مطلوب می شوند.

گریپ‌ فروت

گریپ‌فروت مزه‌ی ترش مطبوعی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است، اما به شدت اسیدی است. مصرف این میوه قبل از خواب باعث سوزش سردل می‌شود و خواب راحت را مختل می‌کند. بهترین زمان مصرف این میوه صبح است.

پنیر پیتزا

غذاهای چرب و سرخ‌شده دیرهضم هستند و باعث اختلال در خواب می‌شوند. به گفته‌ی پزشکان مصرف این مواد غذایی در شب حتی ممکن است اثر برخی داروها را کاهش دهد. پنیر پیتزا از جمله مواد غذایی چرب است که به آهستگی هضم می‌شود؛ بنابراین بهتر است ۳ ساعت قبل از خواب مصرف نشود.

کرفس

مصرف کرفس و همه‌ی انواع مواد غذایی که بخش اعظم آنها را آب تشکیل می‌دهد (مانند خیار، هندوانه و تربچه) در ساعات پایانی شب توصیه نمی‌شود. این مواد غذایی، مواد دیورتیک طبیعی هستند و سبب پُر شدن مثانه و درنتیجه بیدار شدن از خواب در شب می‌شوند. یک یا دو ساعت قبل از خواب این مواد غذایی را مصرف نکنید.

شکلات

شکلات مخصوصا شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است؛ اما به خاطر کافئین موجود در آن یک محرک می باشد و ذهن را بیدار نگه می دارد و خواب شبانه را مختل خواهد کرد پس اگر یک یا دو تکه شکلات تلخ بعد از شام مصرف شود کافئین موجود در آن مانع از خواب راحت می شود.

گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی پروتئین است و مملو از چربی است، چربی گوشت قرمز سبب سخت شدن هضم آن شده و همین هضم سخت، خواب شبانه را مختل می سازد.

سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی سسس خوشمزه ای است که ما آن را با انواع ساندویچ، پیتزا، ماکارونی و... سرو می کنیم اما بهتر است سس گوجه را با این غذاها حداقل سه ساعت زودتر از اینکه به رختخواب بروید، استفاده کنید زیرا این سس اسیدی بوده و این خصوصیت آن می تواند به سوزش سرمعده و سوءهاضمه در طول شب منجر شود و اختلالات خواب را به دنبال داشته باشد.

پاستیل و آب‌ نبات

پاستیل و آب‌نبات میزان قند خون را افزایش می‌دهند و بدن در واکنش به افزایش قند خون، انسولین ترشح می‌کند. افزایش انسولین به سرعت سبب کاهش قند می‌شود؛ بنابراین به سادگی خواب‌تان می‌برد، اما طولی نمی‌کشد که بیدار خواهید شد. بهتر است این تنقلات را ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب مصرف نکنید.

استیک

غذاهایی مانند استیک و گوشت گاو کبابی (رست‌بیف) که پروتئین و چربی بالایی دارند، به آهستگی هضم می‌شوند. از آنجا که بدن مدتی طولانی مشغول هضم و گوارش این مواد غذایی خواهد بود، انتظار خواب راحت را نداشته باشید. سعی کنید ۳ ساعت قبل از خواب غذاهای سنگین مصرف نکنید

 

نوشابه‌ های گازدار

نوشابه‌های گازدار (به‌ویژه نوشابه‌هایی که به آنها کافئین اضافه شده است) علاوه بر ضررهایی که برای سلامتی دارند، باعث ایجاد اختلال در خواب نیز می‌شوند. مواد غذایی مانند قهوه، چای و شکلات کافئین طبیعی دارند و بنابراین این ماده روی برچسب آنها به‌عنوان اجزای تشکیل‌دهنده ذکر نمی‌شود، اما چنانچه نوشابه‌های گازدار کافئین‌ داشته باشند حتما روی برچسب آنها ذکر خواهد شد. در هنگام خرید به این موضوع دقت کنید، زیرا این نوشابه‌ها نباید قبل از خواب مصرف شوند.

ساندویچ‌ های گوشتی

وعده‌های غذایی سنگین در ساعات پایانی شب به راحتی خواب‌تان را مختل خواهند کرد. پس از خوردن این غذاها در وعده‌ی شام، بدن حداقل به ۳ ساعت زمان نیاز دارد تا فرصت کافی برای گوارش و هضم غذا داشته باشد. شاید ساندویچ گوشت غذای ساده‌ای به نظر برسد، اما بسیار دیرهضم است. بنابراین ۳ تا ۴ ساعت قبل از خواب این غذا را مصرف کنید.

شکر

دلایل زیادی برای خوردن قند و شکر کمتر وجود دارد؛ اما یکی از مهمترین ها این است که شکر خواب تان را به هم می ریزد؛ بنابراین برای جلوگیری از بی قراری و آشفتگی؛ بهتر است که قبل از خواب از شکر استفاده نکنید.

منبع: نمناک




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/27ggd2

اخبار داغ