خوراکی های چهارشنبه سوری | تنقلات چهارشنبه سوری | غذای شب چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری چیا درست کنم؟! | معرفی خوراکی های چهارشنبه سوری

خوراکی های چهارشنبه سوری متنوع و متفاوت هستن که اینجا اونها رو به شما معرفی می کنیم!
چهارشنبه سوری چیا درست کنم؟! | معرفی خوراکی های چهارشنبه سوری

چهارشنبه سوری 1403 نزدیک است و یکی از مهم ترین بخش های آن خوراکی های چهارشنبه سوری است! چهارشنبه‌ سوری یکی از جذاب‌ ترین و قدیمی‌ ترین مراسم‌ های ایرانی به‌ حساب می‌ آید، از این رو، در این روز مردم در نقاط مختلف کشور آتشی به پا می‌ کنند، غذا و خوراکی های چهارشنبه سوری نوش جان می‌ کنند و دلی از عزا در می‌ آورند. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با انواع خوراکی های چهارشنبه سوری آشنا می کنیم!

وقتی قرار است جشنی برگزار کنیم به غذاها و خوراکی اهمیت خاص می دهیم. در ایران، برای مناسبت‌های مختلف اعم از جشن تولد، جشن پاگشا، جشن‌های مذهبی، جشن شب یلدا، جشن چهارشنبه سوری، شام شب عید، سیزده به در و … غذای مخصوصی وجود دارد و ما با تهیه آن غذا یا خوراکی مخصوص، به نوعی به آن مناسبت خاص ارزش نهاده‌ایم و آن را به نحو احسنت برگزار نموده‌ایم.

شاید فکر کنید چه فرقی می‌کند که شب سال تحویل نان و پنیر بخورید یا سبزی پلو با ماهی و به هر حال آن شب هم می‌گذرد و سال نو می‌شود اما شاید در خلوت خودتان، این موضوع ته فکر و قلب‌تان بماند که مراسم شب سال تحویل را به درستی اجرا نکرده و تفاوت آن شب خاص با دیگر شب‌های سال را درک نکرده‌اید.

غذاهای بسیاری از مناسبت‌ها، بین همه افراد جا افتاده و برای مثال همه می‌دانند که شب سال تحویل یا روز عید باید چه غذایی بخورند اما درباره برخی دیگر از مناسبت‌ها کمتر صحبت شده و شاید حتی بسیاری از افراد ندانند که آن مناسبت غذای به خصوصی دارد. یکی از این مناسبت ها چهارشنبه سوری است. در ادامه لیست این غذاها را با هم می بینیم.

آش رشته

بیشتر مردم مناطق مختلف ایران در شب چهارشنبه آخر سال، آش رشته یا انواع آش محلی مربوط به منطقه خود را درست می‌کنند. در واقع گفته می‌شود خوردن آش رشته به این دلیل است که رشته امور را در سال جدید به دست گرفته و سال موفق و پرباری داشته باشیم.

علاوه بر آش رشته، بسیاری از مردم آشی به نام آش ابودردا نیر تهیه می‌کنند. در اصل بیشتر کسانی این آش را می‌پزند که بیماری در خانه دارند و شفای او را در سال جدید می‌خواهند. مردم شهر‌های مختلف کشور همچنین در سه شنبه آخر سال آش‌های مختلفی می‌پزند. مازندرانی‌ها آش ترش دارند که ۷ میوه ترش توی آن است و اردبیلی‌ها هم آش میوه.

پلو هفت رنگ

قدیمی‌ها شب چهارشنبه سوری پلوی معروفی داشتند به اسم “پلو هفت رنگ”. روال کار نیز به این صورت است که پلو هفت رنگ را از هفت جور پلو مختلف با کلی زحمت درست می‌کردند. پلوهایی مجزا از خرما، زیره، کشمش، شوید، عدس و لوبیا.

آلبالو پلو، سبزی پلو، رشته پلو و … هر کدام می‌توانستند انتخابی برای سفره هفت رنگ باشند. مهم فقط هفت جور پلو درست‌کردن بود. این روزها البته با توجه به قیمت‌های فضایی و درآمدهای ناچیز کمتر دل و دماغ و استطاعت مالی برای انجام چنین کارهایی وجود دارد.

آجیل پلو، مرصع پلو، رشته پلو

درباره غذاها و خوراکی‌های شب چهارشنبه سوری، باید و نباید خاصی وجود ندارد و به طور کلی خوردن غذاهای فاخر و به خصوص گذراندن شب با تنقلات و آجیل و شیرینی است که امری بدیهی است. از جمله این غذاها یکی آجیل پلو است که همان‌طور که از نام آن پیداست، از انواع آجیل و مغزهای مقوی و خوشمزه تشکیل شده و دیگری مرصع پلو که در نوع خود جزو غذاهای مناسبتی و مجلسی به حساب می‌آید. دیگری رشته پلو است که با مرغ یا گوشت و همراه کشمش و خرما و … سرو می‌شود و فلسفه خوردن آن نیز مانند همان آش رشته است و بناست رشته امور را به دست خورندگانش بدهد.

آجیل چهارشنبه سوری

 یکی از خوراکی های چهارشنبه سوری آجیل چهارشنبه سوری است که نشانه ای از یمن و شگونی و البته سلامتی است. ۷ نوع میوه خشک و خوراکی با ترکیب کشمش، نخودچی، توت، انجیر، خرما زرد، قیسی و باسلوق. زرتشتیان به این آجیل هفت مغزینه لرک می گویند. این آجیل که به آجیل گهنبار هم معروف است شامل هفت مغز یا میوه خشک است: پسته، بادام، سنجد، کشمش، گردو، انجیر و خرما. حالا هم  آجیلی که توی خانه های می آید ترکیبی از این دو منو است! اما فلسفه انتخاب این خوراکی ها و عدد ۷ هم برای خودش در سه شنبه آخر سال داستانی است. اولا که عدد ۷ از تعداد ستاره هفتگانه گرفته شده و نشانه ای از آنهاست سر سفره مردم. به امید رونق بخشیدن به کارهای کسی که هر کدام از تنقلات را به دهان می گذارد. اما از نظر سلامتی هم انتخاب این میوه ها و خوراکی ها بی حکمت نیست. قدیمی آجیل چهارشنبه سوری را برای سلامت اندام هفتگانه بدن این طور انتخاب کرده اند. در نگاه قدیمی ها مغز، قلب، کلیه، کبد، معده، روده و مثانه هفت عضو اصلی هستند که باید حسابی برای تقویت و سلامت آن ها به فکر بود. برای همین انتخاب آجیل های چهارشنبه سوری را هم به نیت سلامتی این اندام ها انتخاب کردند.

منبع: رستوران ارکیده




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/27n6n3

اخبار داغ