طرز تهیه خورش آلو قیصی | طرز تهیه آلو قیسی شمالی | خورشت قیصی گیلانی | خورشت آلو قیسی با کشمش

ناهار مجلسی امروز: خورشت آلو قیصی، شیرین قاتوق گیلانی + طرز تهیه

برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه خورشت آلو قیصی در ادامه با سایت سبک زندگی همراه باشید.
ناهار مجلسی امروز: خورشت آلو قیصی، شیرین قاتوق گیلانی + طرز تهیه

خورشت آلو قیصی یکی از انواع خورش‌های خوشمزه و اصیل گیلانی است که در بین آن‌ها بسیار محبوب است و خیلی راحت و سریع و به روش‌های مختلف درست می‌شود، خورشت آلو قیصی با نام‌های آلو مسما یا شیرین خورش یا شیرین قاتوق هم شناخته می‌شود. با ما همراه باشید تا با طرز تهیه خورشت آلو قیصی آشنا بشین.

مواد لازم برای ۴ نفر
مرغ ۴-۶ تکه
آلو سیاه ۲۰۰ گرم
قیصی ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
کشمش پلویی به مقدار لازم
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
آب نارنج به مقدار لازم
زعفران به مقدار لازم
چوب دارچین ۱ عدد کوچک
نمک و زرد چوبه به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
شکر به مقدار لازم

طرز تهیه خورش آلو قیصی

آماده‌سازی و سرخ کردن مرغ و پیاز

برای طرز تهیه خورش آلو قیصی به روش مجلسی ابتدا پیاز را خلالی خرد کنید و بعد در یک قابلمه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و سپس پیازها را در آن بریزید و تفت دهید تا سبک شوند، بعد مرغ‌ها را که در اندازه‌های دلخواه برش زده اید به پیازها اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: «هل قورمه عربی» خورشت مجلسی با دستور پخت ساده

تفت دادن مرغ با زردچوبه و سیر

سپس مرغ‌ها را تفت دهید تا همه قسمت‌های آن‌ها کاملا سرخ شود و بعد مقداری زردچوبه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا رنگ زردچوبه باز شود و سپس یک حبه سیر را در قابلمه بیاندازید و مقداری آب روی مرغ‌ها بریزید و درب قابلمه را ببندید.

پخت مرغ و آماده‌سازی آلو سیاه خشک

بعد قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و اجازه دهید تا مرغ‌ها به مدت ۱ تا ۲ ساعت خوب بپزند و نرم شوند، در این فاصله تعدادی آلو سیاه خشک را در یک ظرف بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا خیس بخورد و نرم شود.

تمیز کردن و آماده‌سازی آلو سیاه

آب ظرف آلو سیاه را چند بار عوض کنید تا آلوها هم تمیز شوند و هم شوری آن‌ها از بین برود، به جای آلو سیاه خشک می‌توانید از آلو سیاه تازه استفاده کنید و ساقه آن‌ها را جدا کنید و آلوها را تمیز بشورید و بعد آلوها را در ظرفی بریزید و کنار بگذارید.

آماده‌سازی قیصی و کشمش

سپس مقداری قیصی را در یک ظرف دیگر بریزید و کمی آب روی آن‌ها بگیرید تا خیس بخورند و خوب نرم شوند و بعد کشمش‌ها را هم تمیز کنید و در یک ظرف دیگر بریزید و مقداری آب هم به آن‌ها اضافه کنید تا خوب خیس بخورند و نرم شوند.

بیشتر بخوانید: خورشت ترشک مرغ درباری، شمالی ترین غذای یزدی + طرز تهیه

تفت دادن آلو و قیصی با زعفران

بعد در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود و سپس آلوها و قیصی‌ها را در آن بریزید و کمی تفت دهید بعد مقداری زعفران دم کرده غلیظ را در تابه بریزید و هم بزنید تا عطر آن به خورد آلوها و قیسی‌ها برود.

اضافه کردن آلو، قیصی و ادویه‌ها به مرغ

سپس آلو و قیسی‌ها را به مرغ در حال پخت اضافه کنید و بعد مقداری رب گوجه فرنگی را در قابلمه بریزید و هم بزنید تا رنگ آن باز شود و سپس کمی نمک و فلفل سیاه و مقداری زعفران و شکر را در قابلمه روی مرغ‌ها بریزید و با هم مخلوط کنید.

اضافه کردن دارچین

بعد چند تکه چوب دارچین هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و حرارت را خیلی کم کنید چون اگر خورش تند تند بجوشد آلو سیاه و قیصی داخل آن له می‌شوند، سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا خورش قیصی خوب بپزد و کاملا جا بیفتد.

اضافه کردن آب نارنج به خورش

سپس یک نارنج را تمیز بشورید و از وسط برش دهید و آب آن را بگیرید و بعد از این که خورش قیصی پخت و آماده شد مقداری آب نارنج را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا طعم و عطر نارنج به خورد مواد برود، این خورش خیلی آب‌دار نیست.

افزودن چاشنی به خورش

برای چاشنی این خورش با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید از آب لیمو ترش، رب انار و یا رب آلوچه استفاده کنید و به خورش اضافه کنید و اجازه دهید تا با هم بپزند و طعم آن‌ها به خورد مواد برود، مقدار شکر داخل خورش کاملا اختیاری است.

تنظیم طعم شیرینی خورش

اگر بعد از چشیدن خورش احساس کردید که کمی ترش شده است و یا شیرینی آن کم است مقداری شکر به خورش اضافه کنید و هم بزنید تا شکر در آن حل شود، این خورش به طور کلی شیرین است اما می‌توانید آن را با شیرینی کم هم درست کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت ریحون رقیب سرسخت قورمه سبزی

تفت دادن کشمش در روغن

بعد از این ‌که خورش قیصی خوب پخت قابلمه را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید و سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید تا روغن داغ شود و سپس کشمش‌ها را در آن بریزید و خوب تفت دهید.

تزئین برنج با کشمش سرخ شده و زعفران

وقتی کشمش‌ها طلایی رنگ شدند، آن‌ها را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید و سپس برنج را که همزمان با خورش پخته‌اید در ظرف مناسب بکشید و کشمش‌های سرخ شده روی آن را بریزید و تزئین کنید، کمی هم زعفران دم کرده روی برنج بریزید.

سرو کردن خورش آلو قیصی با پلو و مخلفات

سپس خوش آلو قیصی را در ظرف مناسب بریزید و این خورش خوش طعم و لذیذ را همراه با پلو زعفرانی و کشمش سرخ شده و در کنار سالاد و ترشی و زیتون پرورده و سبزی خوردن و انواع دورچین و مخلفات برای پذیرایی و مهمانی‌ها سرو کنید.

منبع: در نهایت




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/27q8ve

اخبار داغ




دیدگاه ها


ناشناس2 روز پیش

خب همون اول رب گوجه رو به مرغ اضافه میکنبم چه کاریه ک جدا تفت بدیم