طرز تهیه شیرینی آب دندون | مواد لازم شیرینی آب دندون

شیرینی آب دندون مازندرانی، یه گزینه خوشمزه برای پذیرایی از مهمون + طرز تهیه

می خوام یه شیرینی خوشمزه مازندرانی به نام شیرینی آب دندون رو که خیلی خوشمزه‌س بهتون آموزش بدم.
1403/04/24 07:44
شیرینی آب دندون مازندرانی، یه گزینه خوشمزه برای پذیرایی از مهمون + طرز تهیه

شیرینی آب دندون یکی از انواع شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که با دستورها و طعم های متنوعی تهیه می شود. شیرینی آب دندون بافتی شبیه نان برنجی دارد و به همین دلیل برخی افراد آنرا به عنوان نان برنجی شمالی می شناسند. اصالت شیرینی آب دندون خوشمزه متعلق به استان مازندران می باشد و با طعم های بسیار متنوعی تهیه می شود.

مواد لازم شیرینی آبدندون

  • آرد برنج    1.5 پیمانه
  • آرد سفید قنادی    ½ پیمانه
  • روغن صاف قنادی    1 پیمانه (180 گرم)
  • پودر قند    ½ پیمانه
  • زرده تخم مرغ    1 عدد
  • وانیل    ¼ قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر    1 قاشق چایخوری
  • پودر هل    1 قاشق مرباخوری
  • دستور پخت شیرینی آب دندون

بیشتر بخوانید: با بیسکویت ساقه طلایی «شیرین عسل» خونگی درست کن + طرز تهیه

مرحله اول

برای تهیه شیرینی آب دندون خوشمزه شمالی ابتدا پودر قند را داخل کاسه ای می ریزیم و روغن صاف قنادی را به آن اضافه می کنیم، سپس با همزن دور متوسط آن ها را می زنیم تا به رنگ کرم و پوک شود.

مرحله دوم

بعد زرده را به همراه هل و وانیل به مواد می افزاییم و مجددا همزن را روشن می کنیم و مواد را می زنیم تا سبک شود. بیکینگ پودر را به آرد برنج اضافه می کنیم و آرد قنادی را نیز اضافه می کنیم و از الک رد می کنیم.

مرحله سوم

سپس به مواد می افزاییم و دستمان را چرب می کنیم و خمیر را ورز می دهیم. توجه دشاته باشید که خمیر حالت چسبندگی دارد به هیچ عنوان آرد اضافی اضافه نکنید. در ادامه خمیر را داخل نایلون قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در محیط آشپزخانه قرار می دهیم تا به مدت 12 ساعت استراحت کند.بعد از اینکه خمیر استراحت کرد روی صفحه کار کمی آرد می پاشیم و خمیر را قرار می دهیم و روی صفحه پهن می کنیم تا به ضخامت نیم الی 1 سانتیمتر بشود.

مرحله پنجم

در این مرحله خمیر را قالب می زنیم و با دست به صورت دایره به آن شکل می دهیم و سینی فر را بیرون می آوریم و فر را روشن می کینم و روی 180 درجه سانتیگراد قرار می دهیم تا به مدت 15 دقیقه گرم شود.

بیشتر بخوانید: شیرینی سپه سالاری رو با طعم و عطر بازاری درست کن + طرز تهیه

مرحله ششم

کف سینی کاغذ روغنی قرار می دهیم و خمیرهای دایره ای را روی سینی با فاصله قرار می دهیم و روی آن ها هر نوع شکلی که دوست داریم ایجاد می کنیم.فرچه را داخل زعفران دم کرده می زنیم و روی آن ها می کشیم.

مرحله هفتم

کمی کنجد نیز روی آن ها می پاشیم و سینی را داخل فر قرار می دهیم تا با همان دمای قید شده در بالا به مدت 10 الی 15 دقیقه شیرینی ها بپزند.شیرینی ها بعد از پخته شدن از داخل فر بیرون می آوریم و در ظرف مورد نظر می چینیم.نوش جان

منبع: نمناک




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/27qo76

اخبار داغ