خوراکی های افزایش دهنده قند خون | افزایش قند خون

این 10 خوراکی، قند خونتون رو پنهونی بالا می بره!

یکی از مهم ترین عوامل تو افزایش قند خون و دیابت غذاهایی هست که می خوریم، پس باید خوراکی های افزایش دهنده قند خون رو بشناسیم و از مصرف بیش از حدشون پرهیز کنیم!
این 10 خوراکی، قند خونتون رو پنهونی بالا می بره!

مبتلایان به دیابت به خوبی می‌ دانند که باید از خوراکی های افزایش دهنده قند خون که قند خون آنها را بالا می‌ برد دوری کنند! به همین دلیل افراد دیابتی باید بهترین و بدترین مواد غذایی برای کنترل قند خون و هم چنین خوراکی های افزایش دهنده قند خون را شناسایی کنند. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با خوراکی های افزایش دهنده قند خون آشنا می کنیم، پس همراه ما باشید!

1- کافئین

بعد از نوشیدن قهوه ممکن است قندخون بالا برود، حتی قهوه ی سیاه که کالری صفر  دارد. تنها به دلیل داشتن کافئین موجود در آن باعث افزایش قندخون شود.  چای سیاه، چای سبز و نوشیدنی های ورزشی نیز می توانند باعث بهم خوردن کنترل قندخون در افراد دیابتی شود. واکنش در هر فرد متفاوت است، پس بهتر است حالات خود در برابر غذاهای مختلف را زیر نظر بگیرید. جالب اینجاست که برخی ترکیبات دیگر در قهوه می تواند از ابتلا به دیابت نوع ۲ در افراد غیر دیابتی پیشگیری کند.

2- غذاهای بدون قند

بسیاری از غذاها که برچسب بدون قند دارند باعث بالا رفتن سطح قندخون می شوند. این غذاها می توانند مقدار زیادی کربوهیدرات از جمله نشاسته ها، چربی ها و فیبر داشته باشند. حتما قبل از خرید، مجموع کربوهیدرات موجود در آن محصول را از روی برچسب اطلاعات تغذیه ای بخوانید.

3- آب‌ میوه

با وجود اینکه آب‌میوه اغلب به عنوان یک نوشیدنی سالم در نظر گرفته می‌شود، اما مصرف آن باعث افزایش سطح قند خون می‌شود، حتی در بعضی موارد آب‌میوه قند و کربوهیدرات بیشتری نسبت به نوشابه دارد؛ برای نمونه، ۲۵۰ میلی‌لیتر آب سیب غیرشیرین و نوشابه به‌صورت مشابه حاوی ۲۴ گرم قند است و همین میزان آب انگور نیز ۳۲ گرم قند دارد. آب‌میوه حاوی فروکتوز است که نوعی قند به‌شمار می‌رود که مقاومت به انسولین، چاقی و بیماری‌های قلبی را تحریک می‌کند.

4- سیب‌زمینی سرخ‌ شده

سیب‌زمینی سرخ‌شده دارای کربوهیدرات زیادی است و از آنجا که در روغن سرخ می‎‌شود، قند خون را بیشتر افزایش می‌دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که غذاهای سرخ شده حاوی مقدار زیادی ترکیبات سمی مانند AGE ها و آلدئیدها است که ممکن است التهاب را افزایش دهد و خطر بروز بیماری را بیشتر می‌کند.

5- غذاهای بسته‌ بندی شده

غذاهای بسته‌بندی شده گزینه خوبی برای میان‌وعده نیست، زیرا معمولاً با آرد تصفیه‌شده تولید می‌شوند و مقدار کمی از مواد مغذی را فراهم می‌کنند. این مواد غذایی مقدار زیادی کربوهیدرات دارند که سریع هضم می‌شوند و می‌توانند به سرعت قند خون را افزایش دهند. در واقع بعضی از این مواد غذایی بسته‌بندی شده حاوی کربوهیدرات بیشتری نسبت به برچسب غذایی خود هستند، توصیه شده است که آجیل یا سبزیجات را جایگزین غذاهای بسته‌بندی شده کنید.

6- میوه خشک

میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم مانند ویتامین C و پتاسیم است. زمانی که میوه خشک می‏‌شود، فرآیندی که باعث از دست دادن آب می‌‎شود، باعث غلظت بیشتر این مواد مغذی می‎‌شود، با خشک کردن میوه قند آن نیز متمرکزتر می‎‌شود، بنابراین توصیه شده است از میوه‌هایی که قند کمتری دارند مانند توت استفاده کنید، این میوه‌ها خواص زیادی دارند و قند خون را در محدوده مناسب نگه می‌دارند.

7- نان سفید و برنج

نان سفید و برنج سرشار از کربوهیدرات و مواد غذایی فرآوری شده هستند، مصرف این مواد غذایی با آرد تصفیه شده سطح قند خون افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع اول و دوم را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد؛ نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که جایگزین کردن نان سفید با نان با فیبر بالا باعث می‌شود میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند.

8- چربی ترانس

چربی ترانس که بیشتر در کره بادام زمینی و خامه‌ها یافت می‌شود باعث افزایش التهاب، مقاومت به انسولین و کاهش کلسترول خوب خون، همچنین اختلال عملکرد شریانی می‌شود، این اثرات در میان افراد مبتلا به دیابت نگران‌کننده است و احتمال بروز بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

9- غذاهای چینی

گاهی تنها برنج نیست که باعث بالا رفتن قندخون می شود. غذاهایی که دارای چربی زیادی هستند باعث می شوند سطح قندخون برای مدت زمانی بیشتر بالا بماند. غذاهای چینی معمولا این مشکل را دارند. همین اتفاق با خوردن پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده و دیگر غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات و چربی هستند، می افتد. دو ساعت بعد از خوردن هر غذا سطح قندخون خود را کنترل کنید تا میزان تاثیر آن را ببینید.

10- نان شیرینی

نان شیرینی سرشار از کربوهیدرات و کالری است. کربوهیدرات موجود در نان شیرینی از یک نان معمولی بیشتر است. اگر دوست دارید نان شیرینی استفاده کنید سعی کنید تنها یک قطعه کوچک استفاده کنید. برخی از این غذاها بیش از آنچه فکرش را بکنید باعث بالا رفتن فشار خونتان می شود. با پزشک خود صحبت کنید و به دنبال جایگزین های سالم باشید.


منبع: خبرگزاری ایمنا 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2arov4

اخبار داغ