طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر | طرز تهیه نون خرمایی بدون فر

برای پخت این شیرینی خرمایی خوشمزه نیازی به فر نداری! + دستور پخت

اینجا می خوام بهت یاد بدم چطوری بدون استفاده از فر شیرینی خرمایی بپزی! با سبک زندگی همراه باش.
1403/05/13 07:45
برای پخت این شیرینی خرمایی خوشمزه نیازی به فر نداری! + دستور پخت

شیرینی خرمایی یکی از سنتی‌ترین شیرینی‌های ایران به حساب می‌آید که در شهرهایی مانند کرمان، شمال و خوزستان به روش‌های متفاوت درست می‌شود. این شیرینی خرمایی خوشمزه را شاید با نام نان خرمایی یا کلمپه هم در بازار شنیده باشید که عطر و بوی آن در کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر پخش می‌شود. اگر روزی هوس خوردن شیرینی خرمایی را کردید، کافی است طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر را اینجا بخوانید تا بتوانید به سادگی آن را در خانه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی خرمایی بدون فر

  • آرد دو لیوان
  • روغن‌مایع دو قاشق عذاخوری
  • ماست دو قاشق غذاخوری
  • شیر یک‌سوم لیوان
  • شکر دو قاشق غذاخوری
  • تخم‌مرغ یک عدد
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق مرباخوری
  • وانیل به مقدار لازم

بیشتر بخوانید: شیرینی موسوی و چای داغ؛ عصرونه دلچسب و سنتی + طرز تهیه

موادمیانی شیرینی خرمایی

  • خرما یک لیوان
  • دارچین یک قاشق چای‌خوری
  • هل یک قاشق چای‌خوری
  • زرده تخم‌مرغ یک عدد
  • کنجد به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر

۱. خمیر را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر باید مانند مراحل پخت کیک ساده، مواد لازم را از ۳۰ دقیقه قبل آماده کنید تا هم‌دمای محیط شوند. حال در یک کاسه مناسب تخم‌مرغ، شکر، ماست، روغن، شیر و وانیل را بریزید. آن‌ها را با مخلوط‌کن برای چند دقیقه خوب هم بزنید. آرد و بیکینگ‌پودر را در ظرفی جداگانه الک کرده و به مخلوط اضافه کنید. شما در ادامه باید مخلوط را به آرامی هم بزنید تا خمیری نرم به دست بیاید. در این‌جا خمیر نباید به دست‌تان بچسبد. ظرف خمیر را با یک حوله یا دستمال تمیز خوب بپوشانید. خمیر شیرینی خرمایی را برای استراحت ۳۰ دقیقه در دمای محیط قرار دهید.

۲. مواد میانی را آماده کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر نوبت به خرماها می‌رسد. خرماها را خوب بشویید. پوست آن‌ها را بگیرید سپس با کمک چاقو هسته‌ آن‌ها را بیرون بیاورید. حال خرماهای پوست‌گرفته، دارچین و هل را داخل مخلوط‌کن بریزید تا با یکدیگر خوب مخلوط شوند. اگر مخلوط‌کن نداشتید می توانید خرماها را با پشت چنگال له کنید. آن را در یک کاسه ریخته و پودر هل و دارچین را به آن اضافه کنید. در نهایت همه مواد را با دست مخلوط کنید. با توجه به ذائقه و سلیقه‌تان مقداری از خرما را برداشته و در دستان خود گرد کرده و با فاصله از هم در یک سینی قرارشان دهید.

۳. شیرینی خرمایی را آماده کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه شیرینی خرمایی باید به اندازه یک گردو از خمیر بردارید. آن را در کف دست یا روی سطح کارتان پهن کنید. یکی از خرماهای گردشده را در وسط آن قرار دهید. خمیر را جمع کنید. خمیر جمع‌شده را با کمک یک چاقوی تیز روی آن را به شش قسمت برش دهید. این کار را تا جایی تکرار کنید که خمیر و خرماها تمام شوند. شما با وجود خرما می‌توانید کماچ سهن خانگی که یک شیرینی کرمانی پرطرفدار است را هم امتحان کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی ملکه بادام برای مهمانت های ویژه

۴. تابه را آماده کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه شیرینی خرمایی بدون فر نوبت به پخت شیرینی‌ها می‌رسد. شما باید شعله پخش‌کن را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت بگذارید تا خوب گرم شود. کف تابه یا قابلمه نسوزتان را با کمی روغن چرب کنید. خمیرها را به آرامی و با فاصله از هم داخل تابه بچینید. روی ‌آن‌ها را رومال کرده و کمی کنجد بپاشید. در تابه را با دم‌کنی مناسب ببندید. در نهایت تابه را برای ۱۵ دقیقه روی شعله پخش‌کن با حرارت کم بگذارید تا شیرینی‌ها خوب بپزند. پیشنهاد ما خواندن طرز تهیه کیک اسفنجی در قابلمه برای روزهای تعطیل‌تان است.

نکات تکمیلی پخت شیرینی خرمایی بدون فر

شیرینی خرمایی یکی از سنتی‌ترین شیرینی‌های ایرانی محسوب می‌شود که می‌توان آن را به راحتی برای عصرهای دل‌انگیز بهاری یا زمستان درست کرد. با توجه به دستور ساده این کلوچه، در ادامه نکات تکمیلی گفته شده است که به شما در تهیه هرچه بهتر آن کمک خواهد کرد.

منبع:کاله

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2ayjbv

اخبار داغ