هل | خواص هل سبز | فواید هل

خواص هل را دست کم نگیرید؛ از پاکسازی پوست تا سلامت گوارش!

هل فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این ادویه بومی کشورهای هند، نپال و اندونزی است که باعث خوش طعم و خوش عطر شدن نوشیدنی می شود.
خواص هل را دست کم نگیرید؛ از پاکسازی پوست تا سلامت گوارش!

از هل فقط به عنوان طعم دهنده چای استفاده نمی کنند. ادویه آن، ادویه ای است که از زمان های بسیار دور در پخت غذاهای مختلف استفاده می شد. مصرف هل به دلیل ویژگی ‌های منحصر به فرد برای سلامتی و همچنین عطر و بوی فوق العاده آن همیشه مورد توجه بوده است. در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو با خواص بی نظیر هل آشنا می کنیم!

1- بهبود سلامت گوارشی

می توان از هل در آشپزی ها علاوه بر عطر و طعمش، برای افزایش هضم نیز استفاده کرد. هل همچنین متابولیسم را تحریک می کند و خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارد. هل باعث تحریک ترشح اسید صفراوی در معده می شود که به هضم کمک می کند و همچنین از بیماری های دستگاه گوارش مانند:رفلاکس اسید معده، سوزش سر دل، اسهال، و غیره جلوگیری می کند.

۲- افزایش سلامت قلب

افزایش قلب سلامت را هم می‌توانیم در لیست خواص هل قرار دهیم. هل خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و به همین علت برای قلب مفید است. این ادویه همچنین فیبر دارد. فیبر یک ماده‌ی مغذی است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند و سلامت قلب را بهبود دهد.

هل همچنین می‌تواند سطح فشار خون را پایین بیاورد که این موضوع در افزایش سلامت قلب اثرگذار است. به یک فنجان آب هلو یک قاشق چای‌خوری گشنیز و نوک قاشق چای‌خوری هل اضافه کنید و آن را بنوشید. این نوشیدنی برای سلامتی قلب مفید است. به نظر می‌رسد هل سیاه برای سلامت قلب بهتر است. یک مطالعه روی بیماران مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی به این نتیجه رسید که مصرف هل سیاه به بهبود بیماری آن‌ها کمک کرد.

۳- پیشگیری از سرطان 

هل به عنوان یک درمان طبیعی سرطان نیز شناخته شده است؛ این ادویه را می توان برای جلوگیری، تاخیر و حتی معکوس سازی سرطان استفاده کرد. هل همچنین باعث کاهش التهاب کلیه می شود که رشد سلول های سرطانی را مهار می کند و باعث از بین رفتنشان می شود.

۴- دارا بودن خواص ادرارآور 

هل حاوی خواص ادرارآور است که این موضوع می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، نارسایی قلبی و صرع مفید باشد.

5- دارا بودن خواص دیورتیکی 

هل دارای خواص دیورتیکی است که برای فشار خون و صرع مفید می باشد. این خواص دیورتیک هل همچنین به سم زدایی کمک می کند.

6- مبارزه با افسردگی 

طبق گزارش بهداشتی، هل واقعا می تواند به افراد در مقابله با افسردگی کمک کند، فقط چند دانه هل را پودر کنید و در آب بجوشانید، و این چای را هر روز بنوشید

7- مبارزه با آسم با هل 

هل نقش مهمی در مبارزه با علائم آسم مانند:خس‌خس، سرفه، تنگی نفس و تنگی در قفسه سینه دارد. این ادویه باعث می شود تنفس با افزایش گردش خون در ریه ها آسان تر شود و همچنین درباره التهاب غشاهای مخاطی، التهاب مربوطه را از بین می برد. می توان از هل سبز برای درمان آسم، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی استفاده کرد.

8- درمان دیابت با هل 

درمان دیابت یکی دیگر از خواص هل به شمار می‌رود. هل حاوی مقدار زیادی منگنز است. منگنز یک ماده‌ی معدنی مهم است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

9- سلامت دهان و دندان 

بهبود سلامت دهان و دندان را هم می‌توانیم از جمله خواص هل بدانیم. هل خواص ضدمیکروبی دارد و به همین علت سلامت دهان و دندان را افزایش می‌دهد. بر اساس نتایج یک مطالعه هل می‌تواند از دهان و دندان در برابر عوامل بیماری‌زا (پاتوژن‌ها) محافظت کند. طعم هل جریان بزاق را تحریک می‌کند که این موضوع می‌تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان اثرگذار باشد. علاوه بر این هل در از بین بردن بوی بد دهان مفید است؛ به ویژه زمانی که با ادویه‌های دیگر مانند زیره مخلوط شود.

10- اشتها آور قوی

یک مطالعه‌ی لهستانی به این نتیجه رسید که استفاده از هل بی‌اشتهایی را درمان می‌کند. حتی از روغن هل هم می‌توان برای تحریک اشتها استفاده کرد. هل همچنین می‌تواند در درمان هیستوپلاسموزیس مفید باشد که یکی از علائم بی‌اشتهایی محسوب می‌شود.

11- پایین آوردن سطح فشار خون

یک مطالعه‌ی هندی به این نتیجه رسید که هل به‌طرز اثربخشی فشار خون را کاهش می‌دهد. می‌توانید از هل در تهیه‌ی سوپ‌ها و خورش‌های مختلف استفاده کرده و از این طریق سطح فشار خون خود را کنترل کنید و از این خاصیت هل بهره‌مند شوید.

12- بهبود بخشیدن سلامت جنسی

هل افرودیازیک است؛ این یعنی باعث افزایش میل جنسی می‌شود. این ادویه سرشار از ترکیبی به نام سینئول است. مقدار کمی از پودر هل می‌تواند به ترشح محرک‌های عصبی کمک کند. بعضی از گزارش‌ها عنوان می‌کنند که هل می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی اثرگذار باشد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا دقیق‌تر به خواص هل برای مردان و خواص هل برای زنان در این زمینه پرداخت.

13- درمان سکسکه 

می‌توانید برای از بین بردن سکسکه از خواص هل بهره ببرید. هل عضلات را ریلکس می‌کند که این موضوع می‌تواند در رفع سکسکه اثرگذار باشد. برای درمان سکسکه تنها کاری که باید بکنید این است که یک قاشق چای‌خوری پودر هل را به مقداری آب داغ اضافه کنید. مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه کنار بگذارید تا کمی خنک شود. سپس مخلوط را از صافی رد کرده و آن را به‌آرامی مصرف کنید.

14- درمان گلو درد 

مخلوط هل، دارچین و فلفل سیاه می‌تواند در درمان گلودرد اثرگذار باشد. هل گلودرد را تسکین می‌دهد. دارچین خواص ضدباکتریایی دارد و فلفل سیاه هم زیست‌فراهمی دو ادویه‌ی دیگر را بهبود می‌بخشد. یک گرم از هر کدام از پودر هل و دارچین را به همراه ۱۲۵ میلی‌گرم فلفل سیاه با یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را سه بار در روز بمکید. نشان داده شده که هل حالت تهوع را کاهش می‌دهد و از استفراغ جلوگیری می‌کند. در یک مطالعه نشان داده شد شرکت‌کنندگانی که پودر هل مصرف کردند، کاهش تعداد دفعات و طول حالت تهوع را تجربه کردند.

15- پیشگیری از لخته‌ی خون

پیشگیری از لخته‌ی خون هم یکی دیگر از خواص هل به شمار می‌رود. بر اساس نتایج یک مطالعه هل حاوی چند ترکیب است که در پیشگیری از لخته‌ی خون اثرگذار هستند. هرچند در نظر داشته باشید که تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است.

16- سلامت پوست

هل خواص ضدباکتریایی و آنتی‌اکسیدانی دارد و به همین علت برای پوست مفید است. این ادویه به تسکین حساسیت‌های پوستی کمک می‌کند و سلامت پوست را بهبود می‌بخشد. از هل می‌توان برای پاکسازی پوست استفاده کرد.

18- درمان حساسیت‌ های پوستی 

هل، به‌ویژه هل سیاه خواص ضدباکتریایی دارد. قرار دادن ماسک هل و عسل روی ناحیه‌ی مدنظر از پوست می‌تواند به تسکین حساسیت‌های پوستی کمک کند.

19- تقویت سلامت

هل یک داروی مقوی غرایز جنسی اثبات شده است؛ این ادویه غنی ​​از سینوئل است و فقط یک قاشق کوچک پودر هل می تواند محرک های عصبی را آزاد کند و احساسات شما را برانگیزد.

20- عطر خوب

معمولا از هل به دلیل عطری خوبی که دارد، در تهیه‌ی محصولات آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود. در تهیه‌ی عطرها، صابون‌ها، شوینده‌های بدن، پودر‌ها و سایر محصولات مشابه هل و روغن اسانسی هل را به کار می‌برند.

منبع: دیجی کالا 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2ombd3

اخبار داغ