طرز تهیه شیر پلو | مواد لازم شیر پلو

ناهار مجلسی امروز: شیر پلو اردبیلی، با مرغ و کشمش + طرز تهیه

شیر پلو یکی از غذاهای سنتی آذری ها به خصوص اردبیل است ، که در آن برنج را به جای آب با شیر درست می کنند و معمولا به صورت کته تهیه می شود.
1403/06/19 07:00
ناهار مجلسی امروز: شیر پلو اردبیلی، با مرغ و کشمش + طرز تهیه

طرز تهیه شیر پلو اردبیلی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانیه که مخصوص استان اردبیله. شیر پلو با ترکیب برنج و شیر و ادویه‌جات خوش عطر و طعم می‌تونه یک وعده غذایی عالی و مقوی باشه. مخصوصاً اگه دوست دارید تجربه‌ای متفاوت از پلوهای معمولی داشته باشید، شیر پلو انتخاب جذابیه.

مواد اصلی مقدار
برنج ۲ پیمانه
شیر تازه ۲ پیمانه
فیله مرغ ۵ عدد
سایر مواد مقدار
کشمش پلویی ۲ ق غذا خوری
زعفران آب شده ۳ ق غذا خوری
خرمای بدون هسته ۵ عدد
کره یا روغن مایع به مقدار لازم
لیموترش تازه ۱ عدد
نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه شیر پلو اردبیلی

مرحله ۱: آماده‌سازی مرغ

ابتدا فیله‌های مرغ را با زردچوبه، فلفل سیاه، نمک، زعفران دم‌کرده و آب لیموترش مزه‌دار کنید. این ترکیب را خوب روی مرغ بمالید تا همه جای آن به خوبی آغشته شود. سپس، مرغ‌ها را درون ظرفی بچینید و برای یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مزه‌ها به خورد مرغ بروند و طعم بهتری پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: کشمش پلو مازندرانی با مرغ + نکات طلایی پخت

مرحله ۲: پخت مرغ

پس از یک ساعت، مرغ‌ها را از یخچال خارج کنید. در یک تابه بزرگ، کمی کره و روغن مایع را داغ کنید و سپس مرغ‌های مزه‌دار شده را اضافه کرده و با حرارت ملایم سرخ کنید. مطمئن شوید که مرغ‌ها به خوبی پخته و نرم شوند.

مرحله ۳: آماده‌سازی برنج

برنج را حداقل دو تا سه ساعت قبل در آب خیس کنید. پس از این مدت، آب برنج را خالی کنید و به جای آب، شیر تازه اضافه کنید. مراقب باشید که شیر بیش از حد برنج نباشد، تا برنج در پایان پخت شل نشود.

مرحله ۴: پخت برنج

برنج و شیر را در یک قابلمه بزرگ بریزید. کمی زردچوبه و زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید و با حرارت متوسط شروع به گرم کردن کنید. به خوبی هم بزنید تا ادویه‌ها به طور یکنواخت در بین برنج پخش شوند. به محض اینکه شیر شروع به جوشیدن کرد، حرارت را کم کنید.

مرحله ۵: دم کردن برنج

وقتی شیر به خوبی جذب برنج شد و برنج نرم شد، دمکنی را روی درب قابلمه قرار دهید و برای ۳۰ دقیقه دمکنی کنید تا برنج به خوبی دم بکشد و عطر و طعم زعفران به خوبی در آن نفوذ کند.

بیشتر بخوانید: رشته پلو با قیسی خوشمزه ترین غذای سنتی + طرز تهیه

مرحله ۶: تفت دادن کشمش و خرما

در حین دم کشیدن برنج، کشمش‌ها را در یک تابه کوچک با کمی کره تفت دهید تا پف کنند و طلایی شوند. خرماهای بدون هسته را نیز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا نرم شوند.

مرحله ۷: سرو شیر پلو

پس از اتمام دم کردن، شیر پلو را درون ظرف سرو بکشید. برنج را با مرغ‌های سرخ شده، کشمش و خرماهای تفت داده شده تزئین کنید و سپس سرو نمایید. این غذای لذیذ و مغذی را می‌توانید همراه با سالاد یا ماست میل کنید. نوش جان!

منبع: نکته چی




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2oz7wl

اخبار داغ