عوارض خوردن پنیر | آیا پنیر حافظه را کم میکند | آیا پنیر کودک را خنگ می کند

واقعا پنیر ذهن رو کند می کنه؟ | پنیر را با چی بخوریم که خنگ نشویم؟

همه مون برای یه بار هم که شده شنیدیم که خوردن پنیر باعث میشه خنگ بشیم! بیاین با هم به بررسی این موضوع بپردازیم.
1403/05/20 19:00
واقعا پنیر ذهن رو کند می کنه؟ | پنیر را با چی بخوریم که خنگ نشویم؟

پنیر و کندی ذهن چه ارتباطی با هم دارند. آیا پنیر حافظه را کم می‌کند؟ احتمالا شما هم شنیده‌اید قدیمی‌ترها بر این باور بودند که بین خوردن پنیر و کندی ذهن، رابطه مستقیمی وجود دارد. اما آیا واقعا پنیر برای عملکرد مغز، ضرر دارد؟ در این مقاله از سرویس سلامت در سبک زندگی به بررسی رابطه خوردن پنیر و کندی ذهن ود در پنیر، طبع آن و عوامل موثر بر خوردن پنیر و عملکرد مغز می‌پردازیم.

طبع پنیر و تاثیر آن بر عملکرد مغز

بیشتر افرادی که ادعا می‌کنند، بین پنیر و کندی ذهن، ارتباط مستقیمی وجود دارد، به موضوع «طبع پنیر» اشاره می‌کنند. هر چه طبع یک ماده غذایی سردتر یا بلغمی‌تر باشد، تاثیرات منفی‌تری روی سلامت بدن و عملکرد ذهن دارد. بنابراین وقتی روز خود را با خوردن یک غذای سرد شروع می‌‌کنید، تاثیر آن را روی روند حال و هوایتان در ادامه روز خواهید دید.

بیشتر بخوانید: چرا خوردن همزمان تخم‌ مرغ و پنیر خوب نیست؟

خوردن پنیر در صبحانه، البته اگر به تنهایی مصرف شود، باعث ایجاد حالت سستی و اختلال در تمرکز می‌شود. این موضوع می‌تواند روی سرعت یادگیری هم تاثیر منفی بگذارد. بنابراین نمی‌توان به طور مستقیم این فرضیه را تایید کرد که هر غذایی که طبع سرد دارد، می‌تواند باعث خنگی یا کند ذهنی شود. موضوع مهم در این مورد، این است که پنیر را با چه مواد غذایی دیگری مصرف می‌کنید!

پنیر و تاثیر آن بر عملکرد تیروئید

نکته مهم دیگر درباره خوردن پنیر و کندی ذهن، میزان کلسیم موجود در آن است. کلسیم جزو مواد معدنی ضروری برای بدن و سلامت اندام به حساب می‌آید. در این میان، غده پاراتیروئید میزان کلسیم و فسفر بدن را تنظیم و به جذب آنها کمک می‌کند. این غده، برای عملکرد بهتر، کلسیم و فسفر را باید در کنار هم پردازش کند. یعنی کلسیم و فسفر را با هم می‌شناسد.

خوشبختانه پنیر جزو منابع بسیار خوب کلسیم و فسفر است و میزان بالایی از فسفر مغز و کلسیم استخوان‌ها را تامین می‌کند. غده تیروئید هم به جذب این میزان کلسیم و فسفر، کمک می‌کند. اما اگر پنیر را با مواد غذایی مغذی مثل گردو، زیره، آویشن و … مصرف کنید، میزان جذب فسفر و کلسیم بالاتر می‌رود، بنابراین می‌توانید از فواید مصرف پنیر برای مغز، نهایت بهره را ببرید.

تاثیر تیرامین پنیر بر مغز

همان‌‌طور که گفتیم، «تیرامین» یک اسید آمینه مفید برای بدن است اما اگر به صورت صحیح مصرف نشود و در خوردن آن زیاده‌روی کنید، عملکرد مغز را کاهش می‌دهد و موجب سردرد، اضطراب و عدم تمرکز می‌شود.

بدن برای دفع میزان تیرامین بالای بدن، باید «مس» بیشتری بسوزاند. بنابراین اگر پنیر زیادی مصرف کنید ولی با آن موادی که حاوی مس هستند، نخورید، میزان تیرامین افزایش پیدا کرده  و آسیب‌هایی را برای عملکرد مغز به همراه دارد. بد نیست بدانید گردو یکی از منابع مهم برای تامین مس مورد نیاز بدن است.

بیشتر بخوانید: با ماسک آب پنیر؛ پوستت رو مثل روز روشن کن!

تاثیر پنیر بر آلزایمر

حتما می‌دانید «آلزایمر» یکی از شایع‌ترین علل زوال عقل است که به خاطر افزایش بالقوه پروتئین‌های خاصی در مغز اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به مرگ آهسته سلول‌های مغزی شود. از دست دادن حافظه، مشکل در تفکر، تغییر خلق و خو و رفتار و ایجاد مشکلاتی در حل مساله از نشانه‌ها و آسیب‌های آلزایمر است.

در برخی مطالعات مشخص شده است که کندی شدن حافظه با خوردن برخی از پنیرهای فرآوری شده، سرعت می‌گیرد. چون این پنیرها حاوی آنزیمی به نام «دی استیل» هستند. دی استیل یک ماده شیمیایی است که طعم غذاها را ملایم و کره‌ای می‌کند و حالب اینکه، بسیار اعتیادآور است.

دی استیل از سد خونی-مغزی عبور می‌کند و پلاک‌های خطرناکی را روی مغز تشکیل می‌دهد. بنابراین منجر به کاهش جدی حافظه می‌شود. در حالی که افزایش سن و کم‌شنوایی نقش مهمی در از دست دادن حافظه دارند، اما خبر خوب این است که شما می‌توانید کم‌شنوایی خود را درمان کنید و با محدود کردن مصرف برخی پنیرها از کندی ذهن و کاهش حافظه جلوگیری کنید.

بد نیست بدانید پنیر فرآیندی پاستوریزه، پنیر کم چرب، پنیر قهوه‌ای (برونوست) و پنیر آمریکایی، جزو پنیر‌های فرآوری شده به حساب می‌آیند.

پنیر را با چی بخوریم؟

پنیر جزو لبنیات دیر هضم با طبع سرد به حساب می‌آید. این اصلا به معنی این نیست که باید پنیر را از رژیم غذایی خود حذف کنید. بلکه می‌توانید با مواد غذایی که در کنار آن مصرف می‌کنید، طبع آن را متعادل کرده و هضم آن را راحت‌تر کنید. از طرفی می‌توانید با خوردن برخی مواد غذایی در کنار پنیر، میزان تیرامین آن را کاهش دهید.

به همین خاطر توصیه می‌شود از مواد غذایی با طبع گرم مثل گردو، زیره، آویشن، خرما، عسل و کشمش در کنار پنیر استفاده کنید. از طرفی اگر پنیر را با سبزیجات و میوه‌های سرد مثل خیار، گوجه فرنگی، هندوانه و … مصرف کنید، مضرات پنیر برای مغز و سلامت بدن را افزایش می‌دهید.

بیشتر بخوانید: خواص باورنکردنی آب پنیر که متعجب می شوید

سوالات متداول درباره ارتباط پنیر و کندی ذهن

بهترین زمان مصرف پنیر کی هست؟

بهترین زمان برای مصرف پنیر، البته اگر با مصلح‌های آن، مثل گردو، خرما، خربزه، زیره، سیاه دانه، آویشن و … مصرف شود، برای وعده شام است.

بدترین زمان مصرف پنیر چه زمانی است؟

خوردن پنیر به تنهایی در وعده صبحانه، باعث ایجاد رخوت، سستی، بی‌حالی و کاهش یادگیری و تمرکز ذهنی می‌شود. اگر برای وعده صبحانه می‌خواهید پنیر میل کنید سعی کنید از پنیرهای فرآوری شده استفاده نکنید و همراه پنیر از مواد غذایی با طبع گرم مثل گردو، زیره، آویشن، خرما، عسل و کشمش در کنار پنیر استفاده کنید.

منبع: مجله کوروش




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2ozavq

اخبار داغ