خوراکی های شادی آور | مواد غذایی نشاط آور | کاهش افسردگی | خوراکی های ضد افسردگی

با این خوراکی های شادی آور، غم و غصه رو ببوس بزار کنار!

بعضی از خوراکی ها به تقویت خلق و خوی شما کمک می‌ کنن و شما رو از کسالت عبور میدن که تو دسته خوراکی های شادی آور قرار می گیرن!
با این خوراکی های شادی آور، غم و غصه رو ببوس بزار کنار!

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش کردن و مصرف خوراکی های شادی آور در تقویت روحیه تاثیرگذار است و می‌ تواند در مبارزه با اختلالات ذهنی مفید باشد. در لیست خوراکی های شادی آور، معمولا بیشتر با سبزیجات، گیاهان و میوه‌ها روبه‌ رو می‌ شویم، در ادامه این بخش از سبک زندگی شما را با انواع خوراکی های شادی آور آشنا می کنیم!

۱- لوبیای سیاه

لوبیا سرشار از منیزیم است که به افزایش هورمون سروتونین (هورمون شادی) کمک می‌کند. لوبیا غنی از آنتی‌اکسیدان‌ هم بوده و حاوی مقدار زیادی مواد مغذی مثل آهن، فیبر، مس، روی و پتاسیم است که همگی به تقویت روحیه کمک می‌کنند.

2- ماهی هالیبوت

یکی از بهترین انتخاب هایی که می توانید برای ماهی داشته باشید، هالیبوت است. این ماهی می تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند و همچنین میزان پروتئین بالا در این ماده غذایی می تواند سروتونین فرد را افزایش دهد که یک هورمون شادی در بدن است .

3- نان غلات کامل

زمانی که هورمون های شما بسیار زیاد می شوند، فرقی ندارد که چه هورمونی باشند، ممکن است که میل زیادی نسبت به غذا های کربوهیدرات دار پیدا کنید.کلوچه ها در این موارد به شما کمک می کند زیرا کربن پیچیده دارند، نان و غلات کامل نیز جزء این دسته می باشد.این مواد می تواند باکتری های مفید را افزایش دهد که روحیه شما را نیز بهبود می بخشد.

 4- آب تمشک

آب تمشک تیره برای کاهش وزن بسیار مفید است و می تواند سلول های چربی را تا 73 درصد کاهش دهد و به تنهایی روحیه شما را بهبود ببخشد اما تمشک ها خاصیت های دیگری نیز دارند.آن ها سرشار از ویتامین c می باشند و همچنین می توانند از خستگی مفرط، افسردگی ، کاهش انگیزه و دیگر احساسات منفی در فرد جلوگیری کنند .

5- تخم مرغ

تخم مرغ ها حاوی اسید چرب امگا 3، زینک، ویتامین ب، و D می باشند و به همین دلیل در شادی فرد موثر هستند و از طرفی می توانند به شما احساس سیری زیادی ببخشند و انرژی زیادی را در مدت زمان طولانی حفظ کنند .

6- فلفل قرمز

چرا قرمز؟ مگر همه فلفل ها یکسان نیستند؟ فلفل های قرمز به دلیل رنگ شان شادی آور می باشند و همچنین منابع غنی از مواد مغذی می باشد که در فلفل های دیگر یافت نمی شود.آن ها ویتامین c بسیار بالایی دارند و ویتامین آن ها 8 برابر فلفل های دیگر می باشد .

7- نارگیل

نارگیل حاوی تری گلیسیرید و چربی هایی است که روحیه فرد را بالا می برد. مطالعات نشان می دهد که نارگیل را می توان جایگزین یک دسر با کالری بالا کرد و البته خود نارگیل هم کم کالری نیست و می توانید از کرم نارگیل در قهوه خود استفاده کنید .

8- جلبک دریایی

جلبک دریایی سرشار از ید است، که به راحتی در مواد غذایی یافت نمی‌شود. ید به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند.

جلبک دریایی سرشار از ید است، که به راحتی در مواد غذایی یافت نمی‌شود. ید به مبارزه با افسردگی کمک می‌کند. این ماده‌ی معدنی برای عملکرد صحیح هورمون تیروئید، که روی انرژی، وزن و حتی عملکرد مغز شما تاثیر می‌گذارد، ضروری است. اگر دچار کمبود ید باشید، احساس افسردگی می‌کنید و اگر مقدار کافی از آن در بدن‌تان وجود داشته باشد، احساس شادی بیشتر می‌کنید.

9- شکلات تلخ

شکلات های کاکائویی در کوتاه مدت حس گرمی و شادی را به شما انتقال می دهند. کاکائوی موجود در آن ها می تواند به سرعت تمرکز فرد را ارتقا دهد و همچنین جریان خون مغز را نیز افزایش می دهد و در نتیجه به شما کمک می کند که احساس انرژی بیشتری داشته باشید

10- غندر

چغندرها حاوی بتائین هستند که می توانند تولید سروتونین در مغز را کنترل کنند. همچنین می تواند روحیه شما را بهبود ببخشند.چغندر ها همچنین سرشار از فولیک است که سلامت مغزی و عاطفی فرد را کنترل می کند و شانس شادی را افزایش می دهد .

11- دانه های کدو تنبل

دانه های کدو تنبل بسیار خوشمزه هستند و احساس شادی و خوشبختی را به فرد منتقل می کنند. آن ها یکی از بهترین منابع غذایی می باشند و حاوی آمینو اسید هستند که در تولید سروتونین در مغز بسیار موثر است که یک هورمون شادی بخش می باشد.

12- چای بابونه

در زمستان ممکن است ساعت بدن‌تان تحت تاثیر نور کمتر خورشید قرار بگیرد، که این موضوع خوابیدن در شب و در نتیجه انرژی داشتن در روز بعد را دشوار می‌کند‌. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف چای بابونه نه تنها به داشتن خواب بهتر کمک می‌کند، بلکه عملکرد شناختی را هم در طول روز بهبود می‌بخشد.

اگر شما هم شب‌ها در خوابیدن مشکل دارید و نمی‌توانید به راحتی بخوابید، یک فنجان چای بابونه بنوشید تا علاوه بر تقویت روحیه، خواب سریع و آرامی داشته باشید.

13- آب بلوبری

توت‌هایی که رنگ تیره‌ای دارند، منجر به کاهش وزن و کم کردن شکل‌گیری سلول‌های چربی تا ۷۳ درصد می‌شوند، که این موضوع به تنهایی باعث بهبود خلق‌وخو و تقویت روحیه می‌شود. توت‌ها حاوی ویتامین C هم هستند.

کمبود این ویتامین منجر به خستگی، افسردگی و انگیزه‌ی کم می‌شود. بلوبری منبع عالی از رزوراترول است، که یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی بوده و بر اساس تحقیقات، با بهبود افسردگی ارتباط دارد. آب بلوبری را بگیرید و آن را به عنوان یک نوشیدنی لذیذ و مقوی میل کنید.

14- تخم کتان

اگر از خوردن ماهی خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید امگا ۳ را از تخم کتان دریافت کنید. تخم کتان منبع عالی امگا ۳ است، که خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد و روحیه را تقویت می‌کند. تخم کتان حاوی فیبر هم است، که می‌تواند سلامت دل‌ و روده‌ی شما را بهبود ببخشد و از این طریق، شما را سالم‌تر و شادتر کند.

15- صدف دو کفه‌ای

صدف دو کفه‌ای پروتئین زیاد و چربی و کالری کمی دارد، که این موضوع آن را تبدیل به یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های شادی‌آور می‌کند.

این نوع صدف سرشار از ویتامین B12 است که بسیاری از افراد بزرگسال، دچار کمبود آن هستند. صدف دو کفه‌ای به محافظت از سلول‌های مغز کمک می‌کنند. این صدف حاوی روی، ید و سلنیوم است، که به کنترل تیروئید کمک می‌کنند.

تیروئید، تنظیم‌کننده‌ی اصلی خلق‌وخو محسوب می‌شود. صدف دو کفه‌ای پروتئین زیاد و چربی و کالری کمی دارد، که این موضوع آن را تبدیل به یکی از سالم‌ترین خوراکی‌های شادی‌آور می‌کند.

16- ماست یونانی

ماست یونانی بیشتر از شیر یا ماست معمولی کلسیم دارد، که این موضوع به تقویت روحیه و بهبود خلق‌وخوی شما کمک می‌کند. کلسیم می‌تواند احساس رضایت و سلامت را در شما افزایش دهد‌. در نتیجه، کمبود کلسیم یا مصرف ناکافی آن می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب و ضعف حافظه شود. ماست یونانی نسبت به ماست معمولی پروتئین بیشتری هم دارد، که این موضوع آن را تبدیل به یک میان وعده‌ی عالی می‌کند.

17- عسل

عسل برخلاف شکر، حاوی ترکیبات مفیدی مثل کوئرستین و کائمفرول است که به کاهش التهاب، حفظ سلامت مغز و مبارزه با افسردگی کمک می‌کنند. عسل در مقایسه با شکر، تاثیر منفی کمتری بر قند خون دارد. عسل خواص ضدباکتریایی هم دارد، که این موضوع به مبارزه با بیماری، که منجر به ناراحتی و افسردگی می‌شود‌، کمک می‌کند.

18- گوجه‌ی گیلاسی

گوجه فرنگی منبع خوبی از لیکوپین به شمار می‌رود که نوعی آنتی‌اکسیدان است که از مغز محافظت کرده و با التهاب ناشی از افسردگی مبارزه می‌کند. لیکوپین در پوست گوجه فرنگی وجود دارد، بنابراین به جای گوجه‌ی معمولی، گوجه‌ی گیلاسی را به سالادتان اضافه کنید. برای اینکه خواص شادی‌آور گوجه‌ی گیلاسی بیشتر شود، روی آن روغن زیتون بریزید  که نشان داده شده جذب لیکوپین را افزایش می‌دهد.

19- روغن زیتون

یک روش ساده برای بهبود خلق‌وخو و تقویت روحیه، ریختن روغن زیتون روی سالاد است. محققان در یک مطالعه‌ی حیوانی به این نتیجه رسیده‌اند که چربی‌های سالم، مثل چربی‌های موجود در روغن زیتون، در بهبود خلق‌خوی حیوانات، موثرتر از چربی‌های ترانس ناسالم بود.

20- اسفناج

کمبود آهن، که بسیاری از خانم‌ها دچار آن هستند، می‌تواند باعث کاهش انرژی شود. کمبود آهن یک مشکل رایج است و می‌تواند منجر به احساس خستگی، ضعف و زودرنجی شود.

اگر احساس می‌کنید رژیم غذایی‌تان فاقد آهن است، اسفناج، گوشت قرمز و جگر بیشتری مصرف کنید که همگی سرشار از مواد مغذی هستند. مصرف ماست پروبیوتیک، اسیدهای چرب و مکمل ال_گلوتامین می‌تواند سلامت دل و روده را بهبود ببخشد و به بدن‌تان کمک کند آهن را بهتر جذب کند.

خوردن بعضی از مواد غذایی با هم موثرتر است تا اینکه آن‌ها را تنهایی بخورید. خوردن نارنگی با سالاد اسفناج یک کار عاقلانه است، چون نارنگی به بدن در جذب بهتر آهن اسفناج کمک می‌کند.

21- چای سبز

به جای خوردن یک فنجان لاته، چای سبز بنوشید تا با این کار هم سلامت جسم‌تان بهبود پیدا کند و هم سلامت ذهن‌تان. کافئین موجود در چای سبز انرژی‌تان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) موجود در آن هم با بهبود خلق‌وخو و تقویت روحیه در ارتباط است.

منبع: دیجی کالا 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2rj6b3

اخبار داغ