مصرف پیاز | خوردن پیاز | فواید خوردن پیاز | خواص مصرف پیاز

اگه هر روز پیاز بخوریم تو بدنمون چه اتفاقی میوفته؟!

مصرف پیاز به طور روزانه، خواص و فواید بی نظیری رو برای سلامت بدن داره که احتمالا از اونا بی خبر هستین!
اگه هر روز پیاز بخوریم تو بدنمون چه اتفاقی میوفته؟!

پیاز در بین بقیه سبزیجات از فواید بیشتری برخورداره، مصرف پیاز به طور روزانه برای سلامت بدن بسیار مفیده و تاثیرات زیادی در درمان داره! حالا به نظر شما پیاز چه خواص و فوایدی داره که مصرف پیاز به طور روزانه رو به ما توصیه میکنن؟! در ادامه این بخش از سبک زندگی شما رو با خواص و فواید پیاز و تاثیر مصرف پیاز به صورت روزانه بر سلامت بدن را بررسی می کنیم!

1- قدرت باروری را تقویت می‌کند

در گذشته ناباروری مردان را از طریق عمل جراحی و آزمایشات مختلف درمان می‌کردند، اما حالا می‌توانیم از آب پیاز استفاده کنیم. مصرف آنتی اکسیدان (که پیاز از مقادیر فراوانی از آن برخوردار است) یکی از روش‌های جدیدی است که از آن برای تقویت باروری استفاده می‌شود.


2- به سینوس‌ ها کمک می‌کند

بیشتر بخوانید: ترفند کاشت پیاز در خانه

یک راه عالی برای بند آوردن خون دماغ استفاده از پیاز است. کافیست نصف پیاز را بردارید و آن را درست زیر سوراخ‌های بینی خود بگیرید و سپس نفستان را تو دهید. گاز پیاز خونریزی را بند می‌آورد. به علاوه، پیاز حاوی ویتامین سی و بیو فلاونوئیدها است که مویرگ‌ها را مستحکم و آن ها را کمتر مستعد خونریزی می‌کند. یک فایده‌ی دیگر پیاز این است که برای مواقعی که بینی‌تان گرفته هم مفید است. پیاز مجراهای بینی را شل می‌کند و به این ترتیب، تنفس را برایمان راحت تر می‌سازد.

3- جلوی افسردگی را می‌گیرد و روحیه را تقویت می‌کند

پیاز حاوی ماده‌ای به نام فولات است که همان نام دیگر ویتامین B9 است. این ویتامین با از میان بردن اسید آمینه‌ای به نام هوموسیستئین از افسردگی جلوگیری می‌کند و روحیه را بهبود می‌بخشد. این اسید آمینه‌ی مضر مانع از تولید هورمون‌های شادی در بدن می‌شود. پیاز اما این اسید امینه را از بین می‌برد و اجازه می‌دهد مغز به قدر کافی از مواد مغذی برخوردار شود.

جویدن پیاز خام از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند هیچ شکی نیست که پیاز می‌تواند به جلوگیری از بیماری در بدن کمک کند، اما این سبزی برای سلامت دهان و دندان هم فواید زیادی دارد. جویدن پیاز خام دندان‌ها را مستحکم‌تر می‌کند و باکتری‌های درون دهان را از میان می‌برد. برای این منظور، کافیست مقداری پیاز را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه بجوید. این کار به جلوگیری از پوسیدگی دندان هم کمک می‌کند

4- جلوی سرماخوردگی و آنفلوانزا را می گیرد

پیاز می تواند به جلوگیری از سرماخوردگی، سرفه، تب و گلو درد نیز کمک کند.

5- کاهش ریسک ابتلا به سرطان

پیاز حاوی ترکیبات ارگانوسولفور خاصی است که بوی خاص پیاز از آن ها نشأت می گیرد، با این حال، همین ترکیبات می تواند عوامل سرطان زایی که هر روز آن ها را می بلعیم را از بین ببرد، یعنی ریسک ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده هر چه بیشتر پیاز مصرف کنیم، از محافظت بیشتری در برابر ریسک سرطان برخوردار خواهیم شد.

اما قبل از اینکه در رژیم غذایی تان تمام و کمال به پیاز روی آورید، باید بدانید ترکیب پیاز با زردچوبه تأثیر مضاعفی دارد و سیر هم خاصیتی مشابهی پیاز دارد. با این وجود، مصرف روزانه ی پیاز کماکان ایرادی ندارد، اما می توانید با اضافه کردن مواد غذایی دیگر از از خواص متنوع تر و بیشتری برخوردار شوید.

6- کاهش ریسک ابتلا به دیابت

پیاز تأثیر شگفت انگیزی هم در کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع دو دارد. این نوع از دیابت زمانی به وجود می آید که انسولین تأثیرش را در فرآیند پردازش گلوکز از دست می دهد. این اتفاق معمولاً به خاطر بالا بودن قند در رژیم غذایی رخ می دهد.

با خوردن پیاز، این ماده ی غذایی میزان انسولین موجود در سیستم بدن را افزایش می دهد. آلیل پروپیل دی‌سولفید موجود در پیاز بعضی از قسمت های کبد که انسولین در آنجا بی اثر می شود، را تحت تأثیر قرار می دهد و به این ترتیب انسولین بیشتری در خون برای پردازش گلوکز باقی می ماند.

7- بهبود سلامت قلبی عروقی

پیاز حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین است که مانند همه ی انواع آنتی اکسیدان، با بی اثر کردن رادیکال های آزادی که باعث آسیب سلولی می شوند، سلامت بدن را بهبود می بخشد. اما کوئرستین از این جهت ویژه است که نرمی و انعطاف پذیری شریان های بدن را حفظ می کند.

این ماده در تنظیم فشار خون هم نقش دارد و سطح کلسترول های مضر را در افرادی کاهش می دهد که ریسک بیماری های قلبی عروقی در آن ها وجود دارد. بنابراین مصرف روزانه ی پیاز، سلامت قلبی عروقی را حفظ می کند و ریسک بیماری قلبی را به حداقل می رساند.

8- تقویت سیستم ایمنی

فواید کوئرستین موجود در پیاز فقط به حفظ سلامت قلب محدود نمی شود. این ماده در ترکیب با سلنیوم، دیگر ماده ی موجود در پیاز، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. ترکیب سلنیوم و کوئرستین، التهاب را در سرتاسر بدن کاهش می دهد.

از قرار معلوم، این خاصیت عملکرد ایمنی بدن را هم تعدیل می کند، به طوری که سیستم ایمنی را به پاسخ وامی دارد و در صورت لزوم، از شدت این پاسخ کم می کند. بیش فعالی سیستم ایمنی می تواند مشکلات زیادی برای بدن ایجاد کند که تنها یکی از ها ابتلا به بیماری التهابی مزمن آرتریت (التهاب مفصل) است.

9- تسکین آلرژی

حساسیت های فصلی باعث خارش چشم ها، آبریزش بینی و خارش گلو می شوند. این نشانه ها ناراحتی زیادی ایجاد می کنند، به همین دلیل بسیاری از افراد برای تسکین حساسیت خود به داروهای مخصوص آلرژی روی می آورند. اما این داروهای شیمیایی عوارض جانبی خودشان را دارند که آن ها هم می توانند مشکل ساز شوند.

بار دیگری که دچار آلرژی شدید، سعی کنید قبل از خوردن قرص، مقداری پیاز بخورید. کوئرستین موجود در پیاز، سد راه ترکیبات حساسیت زا و التهاب آور می شود و بنابراین می تواند نشانه های آلرژی را به میزان چشمگیری کاهش دهد. اگر مزه ی پیاز برایتان غیر قابل تحمل است، می توانید از مکمل های کوئرستین استفاده کنید.

10- کاهش ریسک مسمومیت های غذایی

شاید شنیده باشید که پیاز برش خورده یکی از منابع ناشناخته ی مسمومیت غذایی در تمامی انواع مواد غذایی به شمار می رود؛ چون پیاز به شدت مستعد رشد باکتری است و بنابراین برش دادن و نگهداری آن به هر مدت زمانی کار خطرناکی محسوب می شود.

اما نباید هر چیزی که می شنوید را باور کنید، چون در واقع عکس این باور درست است. پیاز حاوی ترکیبات آنتی باکتریالی است که از سرعت رشد باکتری ها کم می کند. در حقیقت، نگه داشتن پیاز برش خورده به مدت حدوداً یک هفته نه تنها خطری ندارد، بلکه خوردن پیاز با هر غذایی، احتمال بیمار شدن به خاطر مواد دیگری را کمتر می کند

11- کاهش ریسک لخته شدن خون

توانایی انعقاد برای خون اهمیت زیادی دارد، چون این ویژگی است که باعث بسته شدن زخم ها می شود و جلوی از دست رفتن بیش از اندازه ی خون را می گیرد. با این حال، لخته شدن خون درون یک شریان یا رگ می تواند مرگبار باشد. به وجود آمدن یک لخته ی خونی -که اصطلاحاً به آن ترومبوز گفته می شود- در محل نامناسب می تواند جریان حیانی خونی را مسدود کند و دیگر قسمت های بدن را از اکسیژن و مواد مغذی مورد نیازشان محروم کند. علاوه بر این ممکن است لخته ی خون به سمت قلب یا ریه ها برود و باعث مرگ شود.

پیاز حاوی ماده ای به نام روتین است که می تواند جلوی تشکیل این لخته های خطرناک را بگیرد. جالب آنکه لخته های خونی ای که درون شریان ها به وجود می آیند، مملوء از پلاکت هستند، اما لخته های خونی درون رگ ها، فیبرین زیادی دارند. تحقیقات نشان داده ماده ی روتین هر دو نوع این لخته های خونی را از بین می برد.

12- بهبود خواب و تقویت روحیه

فرآیندهای شیمیایی زیادی در خواب دخیل هستند. سروتونین، دوپامین و نورپینفرین همگی به تثبیت خلق و خو، تنظیم اشتها و بهبود شرایط خواب کمک می کنند. اما بعضی مواد شیمیایی مثل هموسیستئین می توانند بی آنکه متوجه شوید، توانایی خواب را در شما مختل کنند. هموسیستئین نوعی اسید آمینه است که با تجزیه ی پروتئین در بدن تولید می شود.

بالا بودن بیش از اندازه ی سطح هموسیستئین مانع از تولید سروتونین، دوپامین و نورپینفرین می شود. پیاز سلامت خواب را حفظ می کند چون حاوی مقادیر زیادی فولات است، ماده ای که می تواند جلوی انباشت هموسیستئین در سیستم بدن را بگیرد.

منبع: روزیاتو 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2roxw2

اخبار داغ