طرز تهیه خورشت آلو ترش | مواد لازم خورشت آلو ترش سمنانی

ناهار خوشمزه امروز: خورشت آلو ترش سمنانی بپز و لذت ببر + طرز تهیه

خورش آلو ترش سمنانی از انواع خورش ایرانی و یک غذای تابستانی بدون گوشت است که گزینه جذاب برای ناهار است.
1403/05/20 06:57
ناهار خوشمزه امروز: خورشت آلو ترش سمنانی بپز و لذت ببر + طرز تهیه

خورشت آلو ترش سمنانی از انواع خورش ایرانی و یک غذای تابستانی بدون گوشت است. خورشت آلو ترش سمنانی به عنوان یک غذای نذری در ماه‌های محرم و صفر به خصوص روز عاشورا و تاسوعا تهیه می‌شود. نکته جالب این است که برخلاف سایر خورشت‌ها، خورشت آلو ترش سمنانی بدون گوشت و با تخم مرغ تهیه و با برنج یا نان سرو می‌شود.

مواد لازم خورشت آلو ترش سمنانی 

  1. آلو (جنگلی یا خورشتی): ۵۰۰ گرم
  2. پیاز: ۱ عدد متوسط
  3. سیر: ۱ حبه
  4. تخم مرغ: ۲ عدد
  5. زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  6. گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
  7. زردچوبه و نمک: به میزان لازم
  8. زیره: به مقدار لازم
  9. فلفل سیاه و قرمز و ادویه کاری: به میزان دلخواه
  10. شکر: به میزان دلخواه
  11. آب نارنج یا آبغوره: به میزان دلخواه
  12. روغن مایع سرخ کردنی: به مقدار لازم

بیشتر بخوانید: خورشت هلو با مرغ مجلسی، ترکیب برنده تابستونی + طرز تهیه

مراحل طرز تهیه خورش آلو ترش سمنان

خورش آلو ترش سمنان یک غذای متفاوت و بسیار لذیذ است که سمنانی‌ها معمولا برای نذری محرم و ماه رمضان و مهمانی‌ها آن را می‌پزند. در ادامه می‌توانید با مراحل درست کردن خورش آلو ترش سمنان آشنا شوید.

مرحله اول: آلوها را بخیسانید، هسته‌ آلو را بگیرید و آلو را بکوبید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورش آلو ترش سمنانی، آلوها را بعد از شستن در مقداری آب یا گلاب بخیسانید تا نرم شوند. بعد از نرم شدن، هسته آن‌ها را جدا کنید. آلوهای هسته گرفته را در یک قابلمه با مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا بپزند. بعد از نرم و پخته شدن آلوها، آن‌ها را به خوبی با گوشتکوب بکوبید یا با چنگال له کنید.

مرحله دوم: سیر و پیاز را خرد و در روغن سرخ کنید

پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سیر را خیلی ریز خرد یا له کنید. در یک قابلمه کمی روغن بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند. سیرها را بعد از سبک شدن پیاز به قابلمه اضافه کنید، چون سیر زود می‌سوزد. در حدی که عطر سیر بلند شود کافی است.

مرحله سوم: تخم مرغ را با نمک، فلفل، کاری و زردچوبه هم بزنید

در یک کاسه با اندازه مناسب، تخم مرغ‌ها را بشکنید و به آن‌ها، زردچوبه، نمک، زیره، فلفل و ادویه کاری اضافه کنید. تخم مرغ‌ها را به خوبی هم بزنید تا هم ادویه‌ها گلوله نشوند و هم تخم مرغ از حالت لختگی کاملا خارج شود.

مرحله چهارم: آلوهای پوره شده و تخم مرغ را به پیاز و سیر سرخ شده اضافه کنید

به قابلمه‌ای که در آن پیاز و سیر را

در آخرین مرحله از طرز تهیه خورش آلو ترش، می‌توانید به آن مقداری گلاب، آب نارنج یا آبلیمو اضافه کنید. زعفران دم‌کرده را در همین مرحله اضافه کنید و مواد را کاملا با هم مخلوط کنید. غذا را بچشید و در صور تمایل به میزان دلخواهتان کمی شکر به خورش آلو ترش اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: باورت نمیشه خورشت زردآلو و مرغ اینقدر ملس و خوشمزه باشه! + طرز تهیه

مرحله ششم: خورش آلو ترش را در ظرف مناسب سرو کنید

به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ کاملا بسته شود و خودش را بگیرد. وقتی خورش غلیظ شد، شعله گاز را خاموش کنید و خورش آلو سمنانی را در ظرف مناسب بریزید.

خورش آلو ترش سمنانی را هم می‌توانید با نان و هم با برنج چلو آبکش یا برنج زعفرانی میل کنید. سمنانی‌ها در کنار این غذا ماست، سبزی خوردن و انواع سالاد سرو می‌کنند.

سرخ کردید، آلوهای پوره شده و پخته شده را با آبی که در آن پخته بودند، اضافه کنید و روی حرارت ملایم تفت دهید. سپس تخم مرغ هم‌زده با ادویه‌جات را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. همه مواد را به هم بزنید تا مخلوط یکدستی داشته باشید. درب ظرف را بگذارید و حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید.

مرحله پنجم: به خورش آلو ترش، گلاب، زعفران و چاشنی دلخواه اضافه کنید

منبع: پارسینه

 

 




کپی لینک کوتاه خبر: https://sabkezendegi.net/d/2xoqap

اخبار داغ




دیدگاه ها


ناشناس2 ماه پیش

میشه لطفاً از همه که دستور آشپزی میزارن آنقدر جزییات رو نگن!! مثل پوست پیاز وسیب زمینی رو بگیرید؛ بشورید؛ ووو بعد .....مگه میشه با پوست ونشسته ریز کرد !!؟ حوصله آدم سر میره !!!